loader

Какво е турбокомпресор и как да се грижим за него?

Оптималната функция на двигателя с вътрешно горене зависи от различни фактори. Като той има определено ниво на мощност в зависимост от условията. Един от показателите за производителността на един двигател е запалването и изгарянето на гориво-въздушна смес при дадено налягане и температура.

Едни от модерните методи за увеличаване на мощността на двигателя е създаването на турбокомпресорни системи с висока ефективност на работа.

С помощта на турбокомпресорните системи (наречени още турбокомпресори) можем да имаме бърз и мощен автомобил. Важно е да знаем, че наличието на турбокомпресорна система в един автомобил само по себе си не е достатъчно. Необходимо е също така да полагаме усилия в поддръжката на тази автомобилна система.


Какво представлява турбокомпресорът?

Турбокомпресорът (наричан също и турбо) представлява вид компресор, чиято роля е да увеличава налягането на навлизащия въздух в двигателя. Той се задвижва  като използва енергията на отработените газове, произвеждани от двигателя при работата му.

За момента турбокомпресора се счита за един от най-ефективните системи от устройството на един автомобил, които повишават двигателната мощност. Едно от основните предимства на турбото е, че за да се постигне по-голяма мощност на двигателя,  при него няма нужда да се увеличават количеството гориво, честотата на оборотите на двигателя и работния му обем.

Използването на турбокомпресор за повишаване на мощността на един двигател спомага за по-оптималното изразходване на единица гориво и съответно постигане на по-голяма мощност. Това от своя страна води и  до намаляване на вредния ефект на изгорелите газове върху атмосферата.

Турбокомпресор може да се монтира както на  дизелови, така и на бензинови двигатели, като и при двата вида двигатели начинът му на действие е сходен и няма разлики в конструкцията.


По своето устройство турбокомпресорът е съставен от вал, на чийто две страни има монтирани по едно турбинно и едно компресорно колело. Основните елементи на турбокомпресора включват корпус, компресорно колело, дифузор, различни по вид клапани.

Валът е един от най-важните елементи на турбото. Той е прикрепен към лагери и смазването му се случва благодарение на мазилната уредба на двигателя.

При определени бензинови двигатели  турбокомпресорът е с вградено допълнително охлаждане, което се свързва с охладителната система на двигателя. Интеркулерът например е устройство за охлаждане, чиято роля е да охлажда нагнетения въздух, което придава на гориво-въздушната смес по-голяма плътност и наситеност. В резултат се постига по-ефективно изгаряне на горивото.

Отработените газове идващи от двигателя задвижват турбинното колело. И тъй като са свързани чрез вал, въртеливото движение от турбинното колело се предава на компресорното колело. В резултат в цилиндрите на двигателя се засмуква въздух след което се нагнетява.


Типични признаци на повреда в турбокомпресора

Функцията на турбокомпресора пряко се влияе от работата на двигателя, тъй като, както вече споменахме, турбинното колело се задейства от отработените газове на двигателя. Следователно, ако двигателят работи с малки обороти, то турбокомпресорът ще работи със същите обороти. Наравно с това ще има и ниска степен на нагнетяване на въздуха.

Турбокомпресорите на съвременните модели автомобили се отличават със сложно устройство. Поради тази причина е важно да им осигурим правилна експлоатация и поддръжка.

Освен мощност за автомобила, редовната и правилна поддръжка на турбокомпресора може да ни помогне да имаме икономичен разход на гориво, а също и да спестим пари от бъдещи ремонти.

Тук ще ви дадем някои основни съвети, които да следвате, за да осигурите оптимална работа както на своя турбокомпресор, както и на двигателя.


Основни съвети при експлоатация на автомобил с турбокомпресор и предотвратяване на повреди

Системата на турбокомпресора се нуждае от добро смазване. Затова и след като запалите автомобила, изчакайте двигателя да поработи между 15-60 сек. без да подавате газ. Работата на двигателя на празен ход ще помогне за повишението на температурата във вътрешността на двигателя. Под влияние на температурата маслото ще достигне по-бързо всички компоненти.

Целта е да се създаде необходимото ниво на налягане в мазилната система. Това е особено важно да се извършва по време на ниски зимни температури. Ако ви се налага да карате бързо след първоначалното запалване на автомобила, то оставете двигателят да работи на празен ход поне 15 мин.

При  внезапното потегляне с автомобила не се осигурява необходимото смазване и може да се появи триене в определени зони, като например областта на коляновия вал. В резултат от това триене той ще се износи преждевременно и ще се нуждае скоро от смяна.

За да се предпази турбокомпресора от повреди не се препоръчва да се практикува така нареченото “студено форсиране на двигателя”. Когато имаме студен мотор , не е препоръчително оборотите да надвишават 2000 rpm и трябва да имаме плавно подаване на газ.

При голямо натоварване от 4000 rpm тези елементи, които се нуждаят най-много от добро смазване, какъвто е турбокомпресорът, ще са най-застрашени от повреда. 

Когато се движите с автомобила по наклон, избягвайте да включвате на неутрална скорост. Просто превключете на скорост подходяща за дадения маршрут и наклон.

След продължително каране на високи обороти се препоръчва автомобила да не се спира внезапно, а да се извърши плавно преминаване към по-ниски обороти. 


Това е така, защото при движение температурата в турбокомпресора е висока, и ако изключим двигателя внезапно, останалото количество масло в турбината се превръща на сажди вследствие на температурата и спирането на работата на маслената помпа. Това масло съответно  полепва по вътрешността на турбината и създава риск от повреди по турбокомпресора в бъдеще.

Затова и е добър вариант  автомобилът да се остави с работещ двигател на едно място за около 5-6 мин. Изчакването на двигателя да поработи за 2-3 мин. преди напълно да се изключи се препоръчва също и за случаите, когато не сме карали автомобила с висока скорост преди това.

Други предпоставки за повреда в турбокомпресора е рядкото сменяне на маслото, ниско ниво на маслото, както и използване на неподходящ вид масло. Смяната на маслото в агрегатите на двигателя  се препоръчва да се направи средно след 15-20 хиляди км.

Затова и редовната проверка на нивото на маслото, както и неговото налягане, е от значение. Също така за един водач е добре по време на път да разполага с около литър допълнително масло за доливане.

Когато избирате масло или маслен филтър за автомобила, винаги залагайте на висококачествени марки, без значение дали двигателят ви е бензинов или дизел.

Експертите препоръчват да се избягва двигателно масло с висок вискозитет и ниска плътност, тъй като масло от този тип  достига лагерите в по-късен момент. От качеството на маслото не зависи само доброто смазване, но и охлаждането на турбината.


Какво представлява рециклираният турбокомпресор?

Повечето автомобилисти вероятно знаят, че турбокомпресорите се рециклират, като този процес се извършва в няколко основни етапа. Те са разглобяване, почистване, обработка на повърхностите и повторно почистване, балансиране и контрол.

След като премине през тези процеси турбокомпресорът придобива отново заводски вид. Главната цел на етапите на рециклиране е вече готовият рециклиран турбокомпресор да се доближава максимално до качеството на чисто новия.


Как да разберем, че турбокомпресорът е повреден?

Има няколко признака, които сочат към наличие на повреда в турбокомпресора:

  • характерен шум идващ от капака при увеличаване на скоростта
  • значителен разход на двигателно масло
  • мирис на изгоряло масло
  • наличие на бял дим от ауспуха
  • двигателят отказва да работи

Ако имате съмнения, че турбокомпресорът ви е повреден, то е препоръчително възможно най-скоро да отидете в доверен сервиз, където да се извърши диагностика автомобила ви.

От професионален сервиз могат най-точно да ви кажат дали турбокомпресорът ви се нуждае само от ремонт или рециклиране,  или пък се налага да се замени с нов.