loader

Кога се сменя масло на двигател?

Правилната и навременна смяна на моторното масло е една от най-важните дейности по поддръжка на всеки автомобил.


Защо?

Двигателят се състои основно от метални части, които са в непрекъснато движение, докато той работи. По време на работата си, частите се търкат една в друга и ако няма нещо, което да намалява триенето помежду им, много скоро тези толкова важни за правилната работа на двигателя части ще дефектират една по една.

И точно тук идва ролята на моторното масло! Благодарение на него, металните части получават достатъчно добро смазване, за да могат да работят добре и в синхрон. Освен, че моторното масло намалява триенето на елементите на двигателя, то отнема топлината и предпазва частите от корозия.

За да върши добре работата си обаче моторното масло трябва да се сменя на определен период от време.

Защо?

Когато двигателят работи, маслото е в непрекъснат досег и с металните части и с петролните продукти и след известен период от време в него проникват нагари и други твърди частици, които го замърсяват. Масленият филтър помага донякъде, пречиствайки маслото от тези примеси, но след време и той започва да се задръства и не може да се справи с всички отпадъци.

Освен замърсяването, след определен период от време и под влияние на температурата и на контакта си с металните части на двигателя, моторното масло променя своите качества и вече не може да осигури ефективна защита на двигателя.

За да не сте стига до там, се налага през определен период от време маслото и масления филтър да бъдат сменяни.


Кога се сменя масло на двигател?

По-опитните шофьори знаят, че маслото се сменя или веднъж в годината или според изминатите километри. Всеки производител посочва в указанията си на колко километра трябва да се извърши смяна на маслото, но обикновено:

  • минералните масла се сменят на около 10 000 км. пробег,
  • полусинтетичните на пробег от около 12 000 км.
  • синтетичните - на 15 000 км. пробег.

Този пробег, който посочват производителите обаче е само препоръчителен, тъй като има и други фактори, които трябва да се вземат предвид при смяна на маслото като:

  • колко често шофирате
  • какво масло използвате
  • карате ли по магистрала или основно се движите по второкласни и третокласни пътища
  • използвате ли автомобила за теглене на ремарке, имате ли турбокомпресор
  • в какъв район живеете (по-топъл или по-студен) и други.


Можете ли сами да смените маслото на двигателя?

 

Посещението в специализиран сервиз е препоръчително, но можете и сами да се справите, ако следвате стъпките, с които сега ще ви запознаем.

Започваме!

Подгответе се предварително като си осигурите подходящите инструменти и разбира се - точния тип моторно масло и филтър. Ако не сте сигурни какви трябва да са маслото и филтъра вижте какво препоръчва производителя.

Сега запалете двигателя и го оставете да поработи за няколко минути. Това действие е необходимо, тъй като когато двигателя не работи, маслото намалява вискозитета си и металните частици, нагари и други замърсители се утаяват. Затова включете двигателя, за да може маслото да се втечни малко. Това позволява и да бъде източено по-лесно.

След загряването не започвайте веднага да източвате, а изчакайте няколко минути, за да позволите на маслото леко да се поохлади.

Позиционирайте автомобила си на равен терен, повдигнете го и се уверете се, че е стабилен преди да започнете работа.

Щом това е свършено, вдигнете капака, намерете пръчката за измерване на маслото на двигателя и я махнете (това помага за по-лесното източване на маслото).

Открийте гнездото за изпускане на маслото и поставете съда, в който ще източвате маслото под пробката за източване.

С помощта на гаечен ключ отвийте щепсела от гнездото и оставете маслото да потече в съда, който се подложили предварително. Маслото ще изтече бързо, но не бързайте, а почакайте още няколко минути, за да сте напълно сигурни, че всичко е изтекло напълно.

Забършете добре резбите и щепсела за изпускане на маслото с парцал и проверете визуално състоянието им. Ако нещо не ви се струва наред - подменете го, а ако всичко е наред, след като ги почистите ги поставете на мястото им и затегнете с гаечен ключ към гнездото.


Сега идва ред на масления филтър

Разхлабете капачката на филтъра с подходящ ключ и оставете маслото да изтече (като не забравяте да сложите подходящ съд преди това).

Махнете масления филтър и почистете с парцал много добре филтърното отделение. Има автомобили, които са с вградени филтри, затова вижте вашият автомобил с какъв е. Защо казваме да проверите? Ако автомобилът ви е с вграден маслен филтър, най-вероятно той се намира в горната част на мотора и тогава трябва да свалите филтъра преди да източите маслото от двигателя.

Ако автомобилът ви не е с вграден филтър, тогава той се намира в долната част на двигателя и можете да го извадите след като източите маслото от двигателя.

Поставете новия филтър. Инсталирайте го ръчно върху двигателя, като го завъртате по посока на часовниковата стрелка.


На финалната права сме

Добавете новото масло в двигателя. Използвайте подходяща и удобна фуния, за да улесните запълването на мотора с ново масло. Уверете, че наливате точния тип масло и че сте напълно сигурни колко масло трябва да сложите.

Ако не сте много наясно, прочетете отново указанията или погледнете в сервизната книжка какво е отбелязано от предишния собственик. Използвайте пръчката за измерване, за да сте сигурни какво е нивото на маслото, което вече сте изсипали. Внимавайте да не препълните двигателя с масло, защото ще си имате проблеми!

Затворете и затегнете добре капачката, след като заредите двигателя с правилното количество и вид масло.

Запалете мотора и го оставете да работи на празен ход за няколко минути. Това ще позволи на моторното масло да се раздвижи в двигателя и в масления филтър.

След като оставите моторното масло да циркулира в двигателя за няколко минути, изгасете мотора и го оставете да се поохлади за малко. След това с помощта на измервателната пръчка проверете нивото на маслото - то трябва да е по средата между „минимално” и „максимално”. Макар, че някой производители препоръчват нивото да е максимално, не ви го препоръчваме.

На финала отбележете в сервизната книжка на автомобила датата на смяната на маслото и на масления филтър.