loader

Проверка и ремонт на шалтера на стартера

Качвате се в колата си, поставяте колана и завъртате ключа или натискате старт бутона. И нищо. Не се случва нищо, освен едно леко изщракване.

Проверявате бързо батерията, но тя е наред. Опитвате отново да запалите и отново нищо. И тогава ви минава през ума, че може би виновникът за всичките ви неволи е релето на стартера или още така наречения шалтер.


КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА СТАРТЕРНОТО РЕЛЕ И ЗА КАКВО СЛУЖИ ?

Като конструкция, стартер релето или соленоида представлява електромагнит с две намотки (прибираща и задържаща), връзка за свързване към стартера и сърцевина, в която се намира възвратна пружина.

Когато седнете зад волана и завъртите ключа (или натиснете старт бутона), вие активирате ключа за запалване, който играе ролята на превключвател.

Но подобно на всички останали типове превключватели, които се намират в превозното ви средство и ключът за запалване може да контролира слаб ток и единственото, което може да направи е да “каже” на веригата на стартера да се включи.

Стартерът обаче се нуждае от силен ток, тъй като основната му задача е да завърти вътрешните части на двигателя, за да може той да реагира и запали.

Затова производителите на автомобили вкарват едно мъничко устройство, което позволява на подадена ниска мощност (слаб ток) да се задейства сигнал с висока мощност (силен ток). Това устройство, както се досещате и сами е тъкмо стартерния соленоид.

Начин на работа

Когато завъртите ключа, за да запалите, напрежението, което подава  акумулаторната батерия преминава към соленоида. В резултат на това в сърцевината му се създава мощно електромагнитно поле, което компресира възвратната пружина, която се намира в нея.

Компресираната пружина издърпва буталото, като го изтласква  навън. В единия му край има контактни метални плочи, които се допират до два извода, които пък са свързани с акумулатора и стартера.

Крайният резултат от това действие е затваряне на мрежата и подаване на голяма количество ток към стартера, който от своя страна задвижва двигателя. След като двигателя се стартира, прибиращата намотка се раздалечава, а сърцевината на релето се задържа във фиксирана позиция с помощта на задържащата намотка.


Основни видове и дизайн на стартерните релета

Стартерните устройства (релета) се различават, както според типа на корпуса, така и според метода на управление.  Като дизайн на корпуса, соленоидите могат да бъдат сгъваеми или не в зависимост от модела и производителя.

Що се отнася до метода на управление, то можем да кажем, че са два основни вида. С първия вид вече ви запознахме, но ако трябва да повторим, това е вид, който е свързан със стартера.

При завъртане на ключа се отваря веригата към стартера и буталото на релето премества стартерната предавка към маховика, който пък завърта коляновия вал. А той от своя страна завърта двигателя. Вторият тип изпълнява изцяло ролята на реле и обикновено служи единствено за отваряне веригата.


ЗАЩО ШАЛТЕРА СЕ ПОВРЕЖДА?

Соленоидите са много надеждни и издръжливи механични части и рядко се повреждат.

Обикновено, ако се повредят това се дължи на следните фактори :

  • физическо износване
  • прегряване на намотките
  • прегряване и изгаряне на контактните им плочи
  • отслабена възвратна пружина


Предупредителни знаци, които показват, че имате лошо или неизправно реле


Не се случва нищо, когато се опитате да запалите

Ако след като завъртите ключа за стартиране не се случва абсолютно нищо е напълно възможно да имате проблеми с батерията, но по-вероятно е просто релето да е лошо или неизправно.


Чувате единичен звук на “щракване” идващ от двигателя, но отново не се случва нищо

Този звук обикновено означава, че релето опитва да се включи, но някой от вътрешните му елементи са “залепнали” и не функционират правилно.


При завъртане на ключа чувате последователни “щраквания”

Това най-често означава, че батерията е изтощена, но и един дефектен соленоид, който не е успял да осъществи адекватен електрически контакт също може да произведе подобни звуци.


Стартерът се включва нормално, но продължава да е включен и след задвижване на двигателя

Ако агрегатът остане включен след запалването на двигателя, най-вероятно основните контакти на релето са “заварени” в затворено положение.

В този случай трябва да бъдат взети незабавни мерки, тъй като ако релето наистина е “забило” в затворено положение това ще нанесе сериозни повреди по цялата верига, та чак до маховика на трансмисията.


Стартерът се включва след няколко опита

Ако се опитате да запалите двигателя, но стартера не се активира незабавно, а след няколко опита, това най-вероятно се дължи на проблем с релето.


МОЖЕТЕ ЛИ ДА ИЗВЪРШИТЕ ПРОВЕРКА НА СЪСТОЯНИЕТО  РЕЛЕТО САМИ?

Хубавото е, че ако имате съмнение, че релето не работи както трябва можете да го проверите и сами. Не се нуждаете нито от голям опит, нито от специфични инструменти и можете да извършите проверката, без да сваляте стартера.

  • Преди да започнете проверката се уверете, че батерията ви е заредена и проблема не идва от нея.

  • Открийте местоположението на релето. Най-лесно ще го откриете като проследите червената жица от батерията, която ще ви доведе до него.
  • Помолете помощник да завърти ключа, сякаш ще пали двигателя, а вие слушайте соленоида.
  • Ако чуете силно изщракване, проверете за спад в напрежението. За целта използвайте мултицет, който трябва да настроите на 15 или 20 волта. Ако получите спад в напрежението от около 0,2 волта или по-малко - всичко е наред. В случай на повече отстранете соленоида, за да го почистите или направо замените с нов.
  • Ако чуете слабо щракване или не чуете абсолютно нищо, тогава трябва да отстраните релето и да го смените с ново.

КАК ДА СМЕНИТЕ СТАРТЕР РЕЛЕТО?

Монтажът и демонтажът на соленоида се извършват след сваляне на стартера.  Казано иначе, ако трябва да смените релето с ново и не можете да се справите със свалянето на целия стартер, по-добрият вариант е да потърсите сервиз, който може да ви помогне.

Ако пък сте уверени във вашите умения, следвайте следните стъпки :

  • Изключете напълно автомобила и го оставете на ръчна спирачка.
  • Отстранете отрицателния извод на батерията и си осигурете удобен достъп до стартера.
  • Отстранете всички проводници по него и развийте болтовете, които го държат. След това го отстранете.
  • Открийте болтовете, които държат релето към стартера и ги отвийте.
  • Отстранете соленоида от стартера и монтирайте новото реле на негово място.
  • Извършете монтажа на стартера по обратния ред.

Възможен ли е ремонтът на соленоидно реле?

Ако елементите на соленоида са затворени в неразглобяем корпус,  единственото, което можете да сторите, ако установите някаква повреда е да го отстраните и замените с нов.

Но дори и да е модел, който може да се разглобява, не ви съветваме да се опитвате да го ремонтирате, тъй като главоболията не си струват, а и няма да си спестите кой знае какви пари. Освен това, веднъж ремонтирано, релето няма да изкара много дълго, преди отново да ви направи проблем.

Ако въпреки това решите, че искате да го отворите и да се опитате да го ремонтирате е достатъчно просто да развиете болтовете, които го държат и да отстраните капака. След това можете с помощта на шкурка да отстраните натрупаните отлагания и да замените пружините, ако са разхлабени или повредени.

Добре е да знаете обаче, че много трудно ще откриете подобни пружини, а и да ги откриете, без специално оборудване няма да сте сигурни, че след поставянето им релето ще работи.


Как да изберете нов шалтер?

Ако се стигне до покупка на ново реле, няма да се затрудните особено в намирането му. Просто трябва да следвате препоръките на производителя или да отстраните стартера и да го отнесете в магазина. Там консултантите ще го погледнат и ще ви предложат подходящото соленоидно реле за него.