loader

Какво представлява гарнитурата на цилиндровата глава в автомобила?

Между главата на цилиндъра и блока на двигателя ще откриете разположено така нареченото уплътнение на цилиндровата глава. Този малък, но изключително важен, компонент има задачата да уплътнява процеса на вътрешно горене. Това позволява на охлаждащата течност и маслото да се придвижват през двигателя, така че да смазват и охлаждат.

Когато има неизправности с уплътнението, това неминуемо може да доведе до проблеми с двигателя. Признаците, които показват проблем с уплътнението на цилиндровата глава, са доста лесни за разпознаване и е необходимо бързо да се поправят, за да се избегнат по-големи щети.

Точно за това е от изключителна важност да познаваме всеки един компонент на нашия автомобил.


КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ГАРНИТУРАТА НА ЦИЛИНДРОВАТА ГЛАВА В АВТОМОБИЛА?

Уплътнението на цилиндровата глава е жизненоважно за двигателя. То гарантира, че налягането, което се създава от запалването на запалителната свещ на горивните пари, ще остане в камерата на двигателя.

Тази камера съдържа бутала и тя се нуждае от високо налягане, за да може да се гарантира ефективна работа. Освен това, маслото и охлаждащата течност също изпълняват важни задачи, поради което те не бива да се смесват.

Именно затова е толкова важно уплътнението на цилиндровата глава в автомобила. То гарантира, че няма да има изтичане на някои течности.

В допълнение този елемент служи за уплътняване на камерата в двигателя, така че да се позволи циркулацията на маслото и охлаждащата течност. Това позволява на превозното средство да произвежда необходимата мощност, както и да предпазва от излизане на вредните газове от изпускателната система.

Уплътнението на цилиндровата глава, което ще откриете в днешните превозни средства, се състои от няколко слоя стоманен материал и еластомер. Това ги прави по-здрави и дълготрайни.

Преди, автомобилите са били с уплътнения от азбест или графит, което ги е правело по-некачествени и податливи на изтичане, както и са застрашавали здравето.

С времето производителите се стараят да произвеждат все по-качествени и по-добри уплътнения, така че да се осигури максимално ефективна работа на превозното средство.


КАК ДА РАЗБЕРА, ЧЕ ГАРНИТУРАТА НА ГЛАВАТА НА ЦИЛИНДЪРА ИЗПУСКА?

Повредата и неизправността на уплътнението си проличават при много ясни признаци, които няма как да се объркат.


Причини за счупване

Най-честата причина за повреда на уплътнението на цилиндровата глава е прекалено горещия двигател. Високите температури на двигателя, от своя страна, показват, че липсва охлаждаща течност в радиатора или има наличие на теч.

Забелязва се, че различните уплътнения отслабват по различно време, като често това зависи от материала, от който са изработени. Металите, които притежават по-висока степен на топлинно разширение, са много по-чувствителни на топлина, какъвто е алуминия, например.

По-високите температури веднага променят формата на уплътнението, което води и до техните неизправности. Разширяването и изкривяването нарушава цялостта и поврежда уплътнението, което вече спира да изпълнява правилно своята функция.

Както вече споменахме, в случай на повреда в уплътнението на главата на цилиндъра, е необходимо да вземете незабавни мерки. Продължителното използване на автомобила при неизправност на уплътнението, може да доведе до непоправими щети на двигателя.

Освен всичко това, маслото и охлаждащата течност може да започнат да изтичат. Също така при неизправност често се наблюдава смесване на охлаждащата течност с маслото, което ще намали процеса на охлаждане и ще доведе до прегряване на двигателя.


Признаци на перфорирана гарнитура на цилиндровата глава

При повреда на уплътнението на цилиндровата глава със сигурност ще забележите някои ясни признаци.

Те от своя страна са следните по вид :

  • прегряване – при неизправност на уплътнението, двигателят често започва да прегрява. Това е резултат от запушване на радиатора, изтичане на охлаждащата течност и други. Горещите отработени газове също могат да изтекат и да предизвикат прегряването.

В случай, че се движите с прегрял двигател, това може да доведе до деформиране на цилиндровата глава или до повреда на катализатора.

  • загуба на мощност –  в случай на повреда и излизане на вредни газове, се наблюдава намаляване компресията на цилиндъра. По този начин се стига до намаляване на мощността. Тогава може да чуете звук, наподобяващ изтичане на отработени газове.
  • замърсяване с масло – това е един от най-честите признаци, които се наблюдават. При повреда, може да забележите утайка от долната страна на капачката на маслото, както и по пръчката за измерване. Това се получава при смесване на охлаждащата течност с маслото.
  • бял дим – друг често срещан признак за неизправността на уплътнението е димният облак от обработени газове. Причината е изтичане на антифриз през уплътнението и в цилиндрите, където той се превръща в пара.
  • външни течове – ако забележите изтичане на масло или охлаждаща течност, то най-вероятно уплътнението е повредено между канала за вода и масло и външната част на двигателя. Подобен признак е доста сериозен и не бива да се подценява.


КАКВО ДА НАПРАВИТЕ, АКО ГАРНИТУРАТА НА ГЛАВАТА НА ЦИЛИНДЪРА Е ПОВРЕДЕНА?

В случай, че уплътнението на цилиндровата глава се окаже повредена, то единственото, което ви остава, е да го подмените с ново. Цената му зависи изцяло от производителя, както и неговите характеристики.

Изключително важно е да не правите компромис с качеството и да се доверявате само на доказали се марки и модели, изработени от висококачествени материали.


КАК ДА СМЕНИТЕ ПРАВИЛНО ГАРНИТУРАТА НА ЦИЛИНДРОВАТА ГЛАВА?

При повреда или признаци за неизправност на уплътнението, ви препоръчваме да се обърнете към механици, специализирани в извършването на подобни ремонти или подмяна.

Самата смяна на уплътнението е трудна задача. При най-малката грешка може да се наблюдава повреда на двигателя, което допълнително да оскъпи и усложни процедурата.

Като временно решение можете да закупите продукти за затягане на уплътнението на цилиндровата глава, но това не ви гарантира на 100% максимално уплътнение. За целта най-доброто, което можете да направите, е да се доверите на специалисти, които да се справят с това.

Също така е важно да отбележим, че подобна подмяна на уплътнението е по-скъпа услуга. Самият елемент е евтин, но поради сложността на самата подмяна и времето, което отнема, то подобен сервиз излиза по-скъп. Независимо от този факт, е ключово да потърсите професионална помощ.


Трябва ли да опъна главата на цилиндъра след подмяна на уплътнението ?

Дали е необходимо опъването на главата на цилиндъра след подмяната на уплътнението или не, е спорен въпрос. Преди автомеханиците препоръчваха да се прави, днес предвид материалите, които се използват за уплътнението, не изискват това.

Въпреки това, най-добрият съвет, който можем да ви дадем е да се обърнете към специалисти. Всеки автомобил си има специфичните нужди, затова е добре механик да прецени дали в конкретния случай е нужно или не.


МЕТАЛНА ИЛИ ПАРОНИТОВА ГАРНИТУРА НА ЦИЛИНДРОВАТА ГЛАВА: КОЕ Е ПО-ДОБРО?

Изборът между метално или паронитово уплътнение на цилиндровата глава зависи изцяло от препоръките на производителя на автомобила. Ако той съветва да се използва метално уплътнение, то това е трябва да изберете.

Що се отнася до металното уплътнение, притежава специфична здравина. Но за сметка на това, монтажът му е малко по сложен. От друга страна, паронитът е по-гъвкав като материал. Това означава, че прилепва по-добре към повърхностите.

Недостатъкът е, че не е устойчив на високи температури и бързо се деформира, което може да доведе до повреда на уплътнителя и следователно прегряване  на двигателя.