loader

Какво представлява акумулатора на колата?

Когато влезете и седнете зад волана на колата си и завъртите ключа за запалване, вие всъщност изпращате сигнал до акумулаторната батерия. След като получи този сигнал, акумулаторът преобразува химическата енергия в електрическа и подава тази ел. мощност към стартера, който пък завърта двигателя и вие можете да потеглите.

Да започнем отначало…


Какво представлява акумулатора на колата?

Всички имате акумулаторна батерия в автомобила си и знаете, че ако е изтощена шансовете ви да запалите двигателя на колата си е в сферата на малко вероятното. Но питали ли сте как точно е устроена една подобна батерия и как работи? Ето това ще се опитаме да разберем сега.

Акумулаторът, който имате в колата си е вид устройство (батерия), което има способността да съхранява и доставя на превозното средство необходимата му електрическа енергия.

Стандартните акумулатори най-често са оловно - киселинни. Всеки един акумулатор се състои от отделни акумулаторни клетки (шест на брой), които са поставени в обща кутия и свързани помежду си с последователни мостове. Във всяка клетка има плочи с положителна и отрицателна активна маса, а всяка плоча е отделена от останалите със сепараторни пластини.

Тези т. нар. пластини са потопени в електролит, който представлява разтвор от вода и сярна киселина. В зависимост от това каква е точната консистенция на този електролит, оловно - киселинните автомобилни акумулатори се делят на няколко вида.


Как работи акумулаторната батерия?

Стандартната батерия, както вече споменахме има шест клетки. Всяка клетка се състои от две плочи (решетки): едната плоча е от олово, а другата е от оловен диоксид. Всяка клетка може да произвежда около 2 волта енергия.

В повечето автомобилни акумулатори има по шест клетки, което означава, че енергията, която един акумулатор може да произведе е 12 V.

Така… Помните, че малко по-горе ви казахме, че плочите са отделени една от друга с електролит (сярна киселина и вода). В случая този електролит действа като катализатор.

При подаване на сигнал към акумулатора, електролитът предизвика реакция върху плочата с оловен диоксид, което води до отделянето на йони и оловен сулфат.

Йоните, получени от плочата с оловен диоксид реагират със съседната плоча и се образува водород и оловен сулфат. В резултат се получава химическа реакция, която произвежда електрони, които пък от своя страна генерират електричество.

Електричеството изтича през терминалите на акумулаторната батерия, за да можете вие да стартирате двигателя, да запалите светлините или да си пуснете любимата музика в колата.

Хубавото е, че цялата тази химическа реакция е изцяло обратима, поради което можете да стартирате батерията, да я зареждате по време на движение на автомобила и да я използвате отново и отново. Е, не до безкрай, но ако експлоатирате акумулатора си правилно и ако се грижите да е зареден, можете да удължите живота му няколкократно.


Основни видове автомобилни акумулаторни батерии

Според дизайна и технологията, разработени от производителите, към момента има няколко вида стартерни акумулаторни батерии. Най-стандартните и използвани акумулатори са оловно - киселинните. Тези акумулатори съществуват и се използват повече от 150 години и както вече споменахме, те работят, като използват оловни плочи, потопени в електролит, за да произведат електрически заряд. Литиево - йонните батерии пък са от най-ново поколение и могат да се похвалят с висока производителност и висок капацитет.

Но нека разгледаме отделните видове акумулатори…

Батерии за стартиране, осветление и запалване (SLI)

По-голямата част от автомобилните акумулатори към момента са от този тип. Както подсказва и самото им име, тези батерии могат не само ви помогнат да запалите колата си, но и ще ви осигурят захранване на светлините, радиото и други.

SLI акумулаторите имат плитък цикъл на зареждане (времето, необходимо на акумулатора да се зареди) и може да достави енергия в кратки периоди от време.

Батерии с дълбок цикъл

Това са едни от най-уникалните видове акумулатори на пазара. Това, което ги отличава от останалите видове е, че предоставят допълнителна постоянна мощност за по-дълго време, осигурявайки по-добра производителност. Батериите с дълбок цикъл са подходящи за морски превозни средства, колички за голф или други малки превозни средства за отдих, но през последните години все повече шофьори започнаха да ги предпочитат като стартерни батерии за автомобилите си. Този вид акумулаторни батерии са чудесен избор за студени климатични условия, където е необходима по-голяма мощност за задвижване и стартиране на двигателя.

Батерии с оловно - киселинна регулировка

Регулираните с клапан оловно - киселинни VRLA батерии са проектирани да бъдат с ниска поддръжка и да не изискват редовно добавяне на вода към акумулаторните клетки. Тъй като не изискват редовна поддръжка, те са запечатани, което означава, че няма опасност да пострадат, ако случайно паднат или се обърнат.

Лошото е, че тъкмо поради това запечатване и поради невъзможността да бъдат обслужвани, тези автомобилни акумулаторни батерии трябва да бъдат подменяни след като се изтощят.

VRLA батериите се делят на AGM (акумулатори с изолирана стъклена подложка) и Gel Cell (гел клетъчни батерии).

AGM батериите осигуряват по-висока мощност в сравнение с останалите видове запечатани батерии благодарение на бързата реакция между електролита и тънкия повърхностен материал (стъклената подложка).

Гел клетъчните батерии се наричат по този начин заради електролита им, който е на базата на силициев двуокис. Този вид акумулаторни батерии работят при дълбок цикъл (добри са за морски превозни средства, колички за голф и други), но не са ефективни при екстремни условия (високи положителни или отрицателни температури).

Батерии с мокра (влажна) клетка и със суха клетка AGM

Когато става въпрос за използване на по-евтин вид оловно - киселинни акумулатори, тогава изборът попада върху акумулаторните батерии с мокра или суха клетка.

Независимо от това на кой от двата вида ще се спрете, принципът им на работа е един и същ, като разликата е, че „сухите” AGM батерии разполагат със сепаратор от стъклена подложка, който абсорбира електролита, което дава повече възможности за позициониране на батерията.

При влажните клетки тази възможност не съществува, тъй като електролитът им е в течност в комбинация от вода, олово и сярна киселина. „Мокрите клетки” са и най-евтините видове батерии, тъй като не осигуряват същото удобство и цикличност като останалите видове акумулатори.

Литиево - йонни батерии

Макар и несъвместими с повечето автомобили по пътищата, тези батерии са идеалното решение за хибридни или електрически автомобили. Литиево - йонните акумулаторни батерии могат да съхраняват значително повече енергия и са много по-леки от стандартните, традиционни олово - киселинни батерии. Въпреки това, един от основните недостатъци на литиево - йонните акумулатори са, че без значение от начин им на експлоатация животът им е не повече от 3 години.


Какво е добре да знаете за автомобилния акумулатор?

Животът на акумулаторната батерия обикновено трае до 4 - 5 години, но всичко зависи от това как ще се грижите за нея. Многократните цикли на разреждане/зареждане скъсяват живота на батерията няколкократно.

Затова, ако искате да удължите живота на вашата батерия, не забравяйте да изключвате фаровете, когато приключите с шофирането. Не забравяйте и че оставянето на електроника като GPS - и или мобилни телефони, включени в зарядното на кола също изтощават акумулатора.


А как да познаете, че трябва да смените акумулатора с нов?

Без значение как ще се грижите на акумулатора, както вече споменахме, идва време, в което трябва да помислите за подмяна.  Първите явни симптоми идват с все по-трудното запалване на двигателя. Ако като влезете в автомобила си и завъртите ключа двигателя ви не се пали както обикновено веднага, най-вероятно акумулаторът ви е изтощен или се нуждае от смяна.

Ако електрониката в колата като дистанционните ключалки, електрическите прозорци, интериорните светлини внезапно спрат да работят… ето ви още една индикация, че акумулаторът ви е за смяна.