loader

Къде се намира горивния филтър и какво представлява?

Каква е ролята на горивния филтър и какво е неговото устройство?

Неговата главна роля е да премахва различни замърсяващи частици, намиращи се в околната среда, което го прави важен елемент от автомобилната система.  Горивният филтър осигурява качествена защита на впръскващата система и двигателя от мръсните частици.

Факт е, че  във въздуха има безброй много миниатюрни частици, които са врагове за двигателя и горивния филтър служи като бариера пред тях. След като попаднат в двигателя непочистени те могат да нарушат неговата правилна работа и да ни създадат проблеми.  Затова и е много важно да правим редовна проверка на състоянието на горивния филтър и да го сменяме навреме. Качеството на един филтър зависи от това какъв вид гориво ползваме и какво е устройството на нашия двигател.

Горивният филтър филтрира частици като пепер, ръжда, кал, които се образуват вътре в метални съдове за съхраняване или транспортиране на гориво. Има два вида горивни филтри: за грубо и финно почистване.


Горивни филтри за грубо пречистване

Този вид филтри отстраняват от горивото механични примеси с размери по-големи от 0,05 - 0,07мм. Те разполагат с филтриращи елементи, които могат да бъдат лентови, мрежести, пластинкови или друг вид.

Съществуват филтри утаители за грубо пречистване. При тях горивото навлиза през входящ кух болт, наречен още щуцер, който е завинтен за отвора. Горивото преминава през щуцера от горната част на мрежестия филтър.

След това то отива в разпределителя и оттам посредством отражателя потича в долната част на съда на филтъра. По-големите замърсяващи частици и водата се струпват на дъното на съда.

Горивото минава през щуцера и отвора към горивоподаващата помпа. Съдът на филтъра разполага с утаител, който е заварен към него. Неговата роля е да намалява турбулентното движение на горивото към чашата. По време техническо обслужване на автомобила се прави източване на утайките през пробката.


Горивни филтри за финно пречистване

При този вид горивен филтър, горивото преминава през него преди да отиде горивонагнетателната помпа. Филтърът пречиства всички примеси с размери над 3-5 микрона. Материалът на този филтър е направен най-често от  специална многослойна хартия, но също така може да бъде и от минерална вата, напоена със скрепително вещество, кече или друг материал.

Филтърът е съставен от едно тяло и два филтриращи елемента, които могат да се сменят, както и два съда, към които са заварени два болта, чиято роля е да закрепят тялото с гайки. В долната част на тези болтове са закрепени тапи за източване.

Горивния филтър за финно пречистване е съставен от хартиени филтриращи елементи. Външният им слой е изграден от перфориран картон и имат уплътнения по челните повърхнини. Притискат се плътно към тялото на филтър с помощта на пружини.

Те се разполагат в съдовете под филтриращите елементи. Филтриращите елементи и съдовете от своя страна се прикрепват към тялото на филтъра посредством уплътнители.


Освен това горивният филтър улавя частици като органични елементи, утайки и вода, която се образува под формата на кондензат по стените на горивните резервоари, а също и парафин, който преминава през процес на кристализация в горивото.

Тези елементи или попадат в горивото след зареждане на техниката, или се получават от действието на химичните реакции в горивото. При автомобилите с дизелови двигатели се осъществява  по-прецизна филтрация на горивото, тъй като те са с директно впръскване за разлика от филтрите при двигателитге на бензин . Това обаче не е повод да си мислим, че щом сме с дизелов двигател можем да не следваме инструкциите на производителя при смяна на горивния филтър.

 

Къде се намира горивният филтър и как работи?

Горивният филтър при повечето модели автомобили е разположен при горивопроводите между инжекторите и горивната помпа. Той обикновено е локализиран в най-високата точка на горивната система на ватомобила. По този начин въздуха, който навлиза отвън се събира и се връща с част от гоирвото през клапана жигльор.

Той е направен от специална хартия, която се намира в стоманен контейнер, намиращ се в двигателното отделение на колата. За да разберете къде се намира вашият горивен филтър, разгледайте ръководството на вашия автомобил.

Външният вид на горивния филтър и неговото местоположение зависят от това какъв модел е вашият автомобил. Обикновено горивните филтри на автомобилите с дизел наподобяват купа или ваза.

Клапанът с пружината се отваря съгласно надналягането, което е предписано от производителя. Този клапан се регулира чрез избор в дебелината на регулировъчните шайби, намиращи се в отвора на канала. Ролята на пробката е да махне въздуха от уредбата.

Към този механизъм се свързва и горивопровода за високо налягане.  Горивопровода е съставен от развалцован конусен край на тръбата и нейната гайка. Между двете се намира уплътнителна шайба. Горивопровода се прикрепя към щуцера посредством  гайка, като се следват конусните им повърхнини.


Обичайни проблеми с горивния филтър

Когато не бъде сменен навреме горивният филтър прави работата на двигателя по-трудна. Когато горивният филтър е остарял, това спомага за навлизането на непочистено гориво в двигателя, а това нарушава ефективността на горенето и съответно цялата работа на двигателя. Така и се повишава разхода на дизел, бензин, метан, пропан-бутан.  Затова и при смяна на маслото се препоръчва смяна на горивния филтър на автомобила.

Поведението на двигателя пряко зависи от това колко чист е горивния филтър и колко често го сменяме. Когато един горивен филтър е задръстен от мръсотия, това намалява ефективността на двигателя. Той започва да работи на празен ход и изпитва проблеми при стартиране.  Нередовното сменяне на горивния филтър също предизвиква повишен разход на гориво

Една от най-важните задачи на горивния филтър е водоотделянето. Това е така, защото ако в горивото има вода, това допълнително износва двигателя и съкращава неговия живот. Водата има способността да причини корозия в горивната система, лишава горивото от неговата смазочна способност, създава повреда в инжекторните дюзи и води до неефективно изгаряне на горивото.

Също така водата създава предпоставка за повишено образуване на бактерии. Водоотделянето се постига от комбинирани горивни филтри-сепаратори. Както името им подсказва те отделят водата от горивото.

Този тип филтри разполагат с корпус, наречен още водосборник, където водата, отделена от горивото се събира в добната част. Можем да я махнем ръчно или автоматично. Водата, намираща се горивните сепартарони филтри се отделя по два начина:

-Циклонална очистка

При нея основната част на водата се премахва от горивото под въздействието на центробежните сили.

-Пречистване чрез филтрован материал

Чрез него смесената с гориво вода се възпира от специален филтрован материал. Филтрираната вода се натрупва по повърхността на филтърния елемент на филтъра и се стича във водосборник. Когато този водосборник се препълни, освен вода в него започва да навлиза и гориво под налягане.

Когато това гориво започва да преминава през филтриращия материал и отива към двигателя се предизвиква повишено налягане. Това се случва независимо от това как е устроен горивния сепараторен филтър.


Важно е да споменем, че дизеловите горивни филтри имат тенденцията да събират вода, която се събира на дъното. Затова е добре когато сменяме своя горивен филтър да проверим дали има клапан за източване. Той ще ни помогне да източим насъбралата се вода. Обаче ако има малко количество вода на дъното, това не е причина за притеснение.

През зимните месеци е добре горивният ни филтър да разполага с подгревател, защото при студен старт в горивния филтър могат да попаднат лед или кристали парафин. Парафинът от своя страна може  запуши филтриращия материал на филтъра, което го прави неизползваем. Горивния филтър може да се подгрее по няколко начина:

-Електрическо подгряване

На корпуса на филтъра се монтира подгревател, който работи в определен температурен диапазон. Той се включва и изключва автоматично, тъй като разполага с  термостат.

-Магистрални системи за подгряване

Този тип подгряване е предназначено да се ползва при сурово време. При магистралните системи за охлаждане, наречени още “обратка”, подгрятото гориво се връща обратно в резервоара.

Съществуват два вида горивни филтри: горивни филтри за предварителна очистка и такива за финно филтриране. Първият вид са разположени пред горивната помпа, и защитават горивната система от частици в размери от 15-40 микрометри . Вторите се намират пред двигателя и пречистват замърсяващи частици с размери от 2 – 12 микрометри.

Горивните филтри за предварителна очистка представляват комбинирани сепараторни филтри. Тъй като, както вече споменахме, наличието на вода в горивото е опасно за двигателя, фокусът при тези филтри е премахването на водата.