loader

Защо се налага зареждане на автоклиматика?

Климатикът е от съществено значение за поддържане на температурата, която предпочитате в купето на автомобила си. Благодарение на него можете спокойно да пътувате на дълги разстояния в летните жеги, без да се потите и без да ви е некомфортно.

Как работят автоклиматиците

Източник снимка: pixabay.com


Как работи климатичната система в автомобила?

На практика, автоклиматикът представлява затворена система, която се състои от резервоар, съдържащ хладилен агент (фреон), система от тръби и компресор, който е свързан с двигателя на автомобила.

Начинът, по който работи не е много сложен и без да изпадаме в детайли можем да го обясним накратко.

Топлият  въздух от купето се засмуква от компресора, преминава по веригата тръби на климатичната система и достига го резервоара с хладилен агент. Там температурата му се понижава, отнема се влагата (която се изхвърля навън)  и въздухът се “вкарва” отново в  купето, но вече охладен.

Автоклиматиците работят в затворена система

Източник снимка: pixabay.com


Налага ли се редовно зареждане на климатика и колко често трябва да се прави?

Погрешно е схващането, че автоклиматиците трябва да се допълват редовно, за да могат да работят през цялото лято.

Както споменахме малко по-горе, климатикът работи в затворена система. Това означава, че ако няма проблеми и функционира правилно, охлаждащата течност не се консумира от превозното средство, нито изтича. А това от своя страна значи, че не се налага да допълвате или зареждате  регулярно климатика, ако това не се налага.

Все пак, за да сте напълно спокойни, че климатичната система на автомобила ви е наред е добре да я подлагате диагностика и пълна проверка на елементите ѝ на всеки две години или да изминати над 60 000 км.

Ако по време на проверката се установите, че фреонът е намалял, едва тогава можете да предприемете зареждане на автоклиматика.

Разбира се, възможно е да заредите климатичната система и по-рано, но ако това наистина се наложи означава, че имате проблем с някой от елементите ѝ и освен зареждане може би се нуждае от смяна на някой от компонентите.

Ако климатичната система работи нормално, не се налага да я презареждате всяка година

Източник снимка:unsplash.com


Как да разберете кога автоклиматикът се нуждае от зареждане?

Има няколко признака, които показват, че климатичната система на колата ви се нуждае или от зареждане или от ремонт и подмяна на някой от елементите.


Климатикът издухва топъл въздух

Един от най-ярките признаци, които показват, че трябва да обърнете внимание на системата за охлаждане е, ако след като я включите не охлажда въздуха в купето.

Това се случва, ако фреонът в системата е намалял или ако въздушният филтър е запушен.

Възможно е обаче и да не сте задали точните настройки, затова преди да побързате към сервиза се уверете, че сте задали желаната температура на охлаждане. Едва след като се уверите, че грешката не е ваша можете да помислите за посещение в сервиз.

Симптоми, които показват, че климатика има нужда от зареждане

Източник снимка:unsplash.com


Видими течове под колата

Ако забележите теч от хладилен агент под двигателния отсек на колата, това означава, че някъде по системата има проблем и ако не му обърнете внимание системата за охлаждане на купето може да спре да работи напълно.


Компресора не се задейства

Един от най-важните елементи на автоклиматика е компресора. Той прилага налягане към вашата климатична система и се грижи фреонът (хладилният агент) да функционира така, че да поддържа купето охладено според градусите, които сте задали.

Ако той е износен, системата няма да може да издухва хладен въздух за по-дълги периоди от време, което на практика означава, че автоклиматикът ще работи за кратко, след което ще спре.


Неправилно работещ кондензатор

Компресорът изтласква хладилният агент под високо налягане, превръщайки го в течност в кондензатора. Кондензаторът от своя страна работи заедно с вентилаторите на радиатора и позволява на втечнения фреон да тече и абсорбира топлината от изпарителя.

Ако кондензаторът не функционира правилно, то той не може предостави необходимия хладен поток въздух в купето, което означава, че както и да настройвате автоклиматика, той няма да може да ви осигури хладината, от която се нуждаете.

Зареждането на климатика се извършва в сервизи

Източник снимка:unsplash.com


Кой извършва зареждане на автоклиматици ?

Ако усетите, че температурата в купето не пада или за да се охлади вътрешността на колата минава прекалено много време, значи е дошло време за проверка и зареждане на системата.

Зареждането с хладилна течност, както и диагностиката и ремонтът на автоклиматиците се извършва единствено в специализирани сервизи.

Казваме това, тъй като презареждането с фреон е деликатна операция, която изисква не само използването на специални машини, но и добри технически познания и умения.

Съвет: При посещението си в сервиза, освен зареждане с фреон поискайте на автоклиматика да му бъде извършена пълна диагностика и проверка на всеки един от елементите му. Задължително поискайте механиците да погледнат състоянието на тръбите, фитингите и компресора и ако се налага ги сменете.

Профилактиката на климатика е изключително важна за ефективната му работа

Източник снимка: pixabay.com


Как ежегодната профилактика на автоклиматика ви спестява пари?

Дори и всичко с климатика на автомобила да ви се струва наред е добре поне веднъж годишно (преди началото на летните жеги) да го подлагате на диагностика и профилактика.

Съветваме ви да го правите, тъй като по време на диагностиката механиците ще прегледат всички елементи на климатичната система, ще я тестват и ако има компоненти, които са износени навреме ще ги сменят.

Освен това ще допълнят с хладилен агент, ако това се налага, а вие цяла година няма да се тревожите, че може внезапно да се появи проблем, който да се окаже толкова голям, че климатика ви изцяло да спре да работи.