loader

Защо и колко често трябва да се сменя антифриза?

Едни от най-често задаваните към автомобилните механици въпроси са защо и колко често трябва да се сменя охлаждащата течност (антифриза).

За да дадем отговори на тези и някой други въпроси, съставихме едно кратко ръководство, обясняващо какво представлява охладителната течност, защо и колко често трябва да се сменя.


Що е то охлаждаща течност?

Тази течност, наричана за по-кратко антифриз е специална течност (50/50 вода и антифриз), която преминава през двигателя на вашия автомобил, за да го поддържа в правилния диапазон на работна температура.

Казано по-просто, антифриза, който циркулира в охладителната система на вашето МПС предпазва двигателя му от прегряване през лятото и от замръзване през зимата.

Освен това, докато циркулира, течността смазва подвижните части, с които влиза в контакт и така предпазва от повреда водната помпа, уплътнението на главата, цилиндрите, буталата и т. н., и т. н.


Как “работи” антифриза?

Когато работи, двигателят на вашето МПС произвежда големи количества топлина и трябва да се охлажда непрекъснато, за да може да работи ефективно и без проблем. За охлаждането му се грижи охладителната система, която изпраща охлаждаща течност през тръбопроводи в блока на двигателя.

Докато течността  преминава по каналите, тя отнема от топлината, произведена от двигателя. После преминава към радиатора на автомобила, където се охлажда и се връща в двигателя, за да абсорбира отново от топлината му.

Без тази течност, топлината, която непрекъснато се произвежда при работа на ДВГ (двигател с вътрешно горене) би го унищожила за много кратко време.

Водата, сама по себе си не би могла да охлажда добре двигателя, тъй като високите температури развивани от двигателя биха я кипнали и изпарили от охлаждащата система. През зимата пък тя има свойството да замръзва, което отново я прави безполезна за ефективната работа на двигателя.

Ето защо охлаждащата система на превозното средство се нуждае от специална течност, която се състои от 50% вода и 50% гликоли. Или казано по друг начин - за да работи двигателя без проблем, то той се нуждае от антифриз.


Основни видове антифриз

Има три основни типа охладителна течност, която автомобилните компании използват.


Технология на неорганичните добавки (IAT)

Това е най-старата технология за производство на антифриз. Разработена е на база етилен гликол, фосфати и силикати и днес се използва предимно при по-стари автомобили. Охлаждащата течност по технология IAT обикновено е в зелен цвят.


Технология на органична киселина (OAT)

OAT е течност, разработена на база пропилен гликол и органични киселини. Предназначена е за МПС, произведени след 2000 - та година. Цветовете, в които се предлага са оранжев, червен, син, тъмно зелен.


Технология на хибридна органична киселина (HOAT)

Този вид антифриз комбинира формулите на предходните два вида. Цветът на течността може да бъде жълт, оранжев, розов, зелен или син.


Източник снимка:pixabay.com

Защо охладителната течност трябва да се сменя?

С течение на времето и с увеличаване броя на циклите затопляне/охлаждане течността лека-полека се замърсява, разгражда и губи своята ефективност.

Ако не бъде сменена навреме, тя не само няма да може да предпази добре двигателя, но и няма да може да го защити от появата на корозия, образуване на ръжда и редица други проблеми. Ето защо антифриза трябва да се сменя в определените от производителите срокове.


Смяна на антифриз - колко честа е тя?

На този въпрос няма един - единствен отговор, тъй като честотата на смяна на антифриза зависи до голяма степен от модела, марката и годината, в която е произведен автомобила. Казано иначе, колко често трябва да се сменя антифриза зависи основно от препоръките, посочени от производителя.

Но ако трябва да посочим някакъв осреднен срок, тогава можем да кажем, че по-голямата част от производителите препоръчват промивка на охладителната система и смяна на антифриз да се извършват на всеки изминати 50 или 75 000 километра.


Как да проверите качеството на антифриза?

Ако не си спомняте преди колко време сте сменили охлаждащата течност и нямате под ръка книжката на автомобила, най-лесно можете да извършите проверка на качеството на течността с помощта на тестер за антифриз (ареометър).

Просто трябва да вземете проба от резервоара при студен двигател и да поставите тестера. Той ще измери и ще ви покаже както температурата на кипене, така и температурата на замръзване на течността по скала.

Температурата на замръзване трябва да бъде поне с 10 градуса по-ниска от най-ниската температура във вашия район. Ако температурата на замръзване, която показва тестера е около нулата, съветваме ви да предприемете стъпки по пълната смяна на охладителната течност.


Коя течност да изберете?

За да откриете правилния антифриз трябва да погледнете в ръководството на автомобила и да закупите тази течност, която е препоръчана от вашия производител.

Не е добра идея да сменяте типа антифриз, както не е добра идея да смесвате няколко вида охладителни течности.


Готова течност или концентрат?

На пазара ще откриете както предварително разредена течност, така и концентрат. За кой от двата варианта ще се спрете зависи изцяло от вас, но ако искате нашето мнение, то ние ви съветваме да се спрете на готова течност.

Казваме това, тъй като купувайки готова течност можете да сте спокойни, че съотношението вода - антифриз е абсолютно точно и можете веднага да долеете течността без никакви притеснения.

Източник снимка:nasauto.bg