loader

За какво служи дроселовата клапа?

Знаете, че някъде в автомобила ви има дроселова клапа, но не сте напълно сигурни какво представлява и какви са функциите ѝ в автомобила. Ако искате да узнаете малко повече за този важен компонент, дошли сте на правилното място.


Какво е дроселова клапа?

В традиционния бензинов двигател с искрово запалване, дроселовата клапа е много важен компонент от системата за засмукване на въздух. Казано иначе, тя контролира количеството въздушен поток, който постъпва в горивната камера на автомобилния двигател.

Като дизайн, дроселовата клапа е сравнително просто устроена. Състои се основно от тяло в цилиндрична форма, в което се намира дроселова пластина („пеперуда”), която се върти по ос и сензор.


Къде се намира и как работи тази клапа?

Тъй като основната задача на дроселовата клапа е да следи и контролира количеството постъпващ въздух в горивната камера, местоположението ѝ може да бъде само едно - между въздушния филтър и всмукателния колектор.

Когато педалът на газта е натиснат надолу, пластината, която се намира в клапата се отваря и позволява на въздуха да влезе в горивната камера. Когато педалът се освободи, пластината се затваря и „задушава” въздушния поток в горивната камера. Количеството свеж въздух, което клапата пропуска към горивната камера контролира скоростта на двигателя, а това означава, че тя контролира и скоростта на автомобила.


Видове и работа на дроселовата клапа

Видът на клапата се определя от нейния дизайн, задвижване и начин на работа. Базирайки се на тези фактори можем да кажем, че видовете дроселови клапи са основно два: с механично задвижване и електронни.


Дроселови клапи с механично задвижване

Старите автомобили обикновено са оборудвани с дроселови клапи с механично задвижване. Характерното при този начин на задвижване е, че педалът за газта е свързан директно към клапата чрез специален кабел.

Начинът на функциониране на дроселовите клапи с механично задвижване е следният:

Когато се натисне педала за газта се задейства система от лостове и кабели, които карат клапата да се отвори. В резултат на това въздухът започва да навлиза в системата и да образува горивно - въздушна смес.

Колкото повече въздух се подава, толкова повече гориво се подава и съответно скоростта на автомобила се увеличава. Когато се отпусне педала на газта, дроселовата клапа се затваря, не пропуска свеж въздух, което кара двигателя да намали скоростта на автомобила.

Дроселови клапи с електронно задвижване

Този вид клапи са не само по-съвременни от механичните, но имат и различен принцип на работа. За разлика от механичните клапи, електронните не се нуждаят от механична връзка с педала за газта. Вместо това при тях се използва електронно управление, което позволява въздушният поток да бъде контролиран напълно автоматично.


Проблеми, които най-често възникват при дроселовите клапи

Като всеки един елемент или система от превозното средство, и дроселовата клапа, без значение дали е механична или електронна може да се износи. За щастие, това се случва сравнително рядко, тъй като тези компоненти са много здрави и издръжливи и е напълно възможно, докато карате автомобила да не ви се наложи да сменяте клапа.

И все пак, добре е да сте наясно кои са основните симптоми, които показват, че дроселовата клапа не работи правилно.

Неправилна работа на двигателя

Вътре в корпуса на дросела (клапата) с времето се натрупват отлагания, които могат да намалят или прекъснат на потока свеж въздух към горивната камера. Ако това стане, горивото и въздуха няма да могат да се смесят правилно, което пък причинява дисбаланс в горивно - въздушната смес и двигателя няма да работи правилно.

По същия начин като натрупаната мръсотия действат и въглеродните отлагания. Те се натрупват по стените на дросела и нарушават пулверизацията на сместа въздух/гориво.

Проблем със сензора

Ако сензора, който се намира в корпуса на дросела се повреди, той подава невярна информация към компютъра на автомобила, а това води до неправилно смесване на въздуха и горивото в горивната камера.

Ниски обороти и празен ход

Когато дроселовата клапа е запушена или износена, един от най-често срещаните симптоми за неизправността ѝ е невъзможността да вдигнете оборотите на колата. Колкото и да опитвате, оборотите на колата ще стоят между 500 и 1000 и двигателят ще вибрира много повече и по-шумно от преди.

По-голям разход на гориво

Ако разходът на гориво внезапно се увлечи, а автомобила не ускорява както трябва, това е още една индикация, че дроселовата клапа има някакъв проблем.


Възможно ли е дроселовата клапа да бъде ремонтирана?

Всъщност, ако клапата се счупи или износи, не може да бъде ремонтирана и се налага да бъде подменена с нова. За щастие обаче, по-голямата част от проблемите ѝ могат да се отстранят само с почистване. Производителите препоръчват, почистването на клапата да бъде извършвано на всеки 30 - 40 000 км, дори и да не сте забелязали някой от симптомите, които преди малко изброихме.

Почистването не е особено трудно и ако имате време, желание и няколко базови инструменти под ръка, можете да се справите и сами.


Как да почистите дроселовата клапа?

За да почистите клапата се нуждаете единствено от специален почистващ препарат, кърпа и отвертка с плоска глава. Имате ли ги под ръка, следвайте следните стъпки:

  • Изключете двигателя и открийте маркуча на всмукателния колектор. Следвайте го, докато стигнете до скобата, която го свързва с дроселовата клапа
  • С помощта на отвертката разхлабете скобата и изкарайте маркуча.
  • Ако има други маркучи, отстранете и тях
  • Преди да напръскате клапата с почистващия препарат, открийте къде се намира сензора и внимавайте да не го напръскате и него
  • Напръскайте с препарата и изчакайте няколко минути
  • Свържете отново всички маркучи към дроселовата клапа
  • Направете тест драйв. Стартирайте двигателя и обиколете квартала. Ако клапата е почистена добре, двигателят трябва да работи плавно, а от ауспуха дима, който излиза трябва да е в нормалния си цвят

Ако нищо не се промени, тогава най-вероятно трябва да смените клапата.


Как да смените дроселова клапа?

Инструментите, които са ви необходими, ако решите да извършите смяната на дросела сами са: отвертки, тресчотки, комплект гаечни ключове и клещи.

Разбира се, преди да започнете работа по смяната трябва да закупите нова дроселова клапа. Каква да бъде тя можете да разберете, като разгледате упътването на автомобила ви или да попитате в магазина за авточасти, от който искате да закупите частта.

Последното, което ви трябва е предпазно облекло. Обикновено удобни за работа дрехи, предпазни очила и ръкавици са достатъчни, за да се погрижите за безопасността си.


Етапи при смяна на дроселова клапа 

  • Изключете двигателя, открийте местоположението на дросела и отстранете всички кабели и маркучи, които са свързани към него
  • Уверете се, че сте изключили електрическото захранване и сензорите за измерване на температурата на въздуха
  • Деактивирайте датчика за положение на дроселовата клапа
  • Отстранете всички болтове, които държат тялото на дросела
  • Обикновено те са четири и прикрепят тялото на дроселовата клапа към всмукателния колектор
  • Докато отвивате болтовете ще забележите и едно уплътнение. Внимавайте с него, защото ще го ползвате и когато сложите новата клапа
  • Извадете старата дроселова клапа и почистете внимателно мястото.
  • Инсталирайте новото тяло на клапата. Уверете се, че уплътнението е на мястото си, поставете клапата, прикрепете я здраво към всмукателния колектор и затегнете болтовете
  • Свържете всички компоненти в обратния на свалянето им ред

Забележка. Преди да се пробвате да смените клапата по начина, по който ви показахме се уверете, че тези инструкции за подходящи за вашия модел автомобил. Ако ви се струва трудно да смените сами дроселовата клапа е добре да потърсите специализиран сервиз, където ще извършат смяната бързо и напълно професионално.