loader

Видове спирачни системи

Спирачният апарат на дадено превозно средство играе важна роля в безопасността на шофьора, пътниците и участниците в движението. Неговата главна роля е да регулира скоростта по контролиран начин използвайки спирачната сила между пътя и колелата. От изправността на спирачната система зависи и нивото ни на защита от инциденти по време на каране.


Спирачната сила се създава от спирачките на автомобилните колела, електрическите или хидравличните забавители в трансмисията, автомобилният двигател.

Спирачната система на един автомобил се състои от три категории компоненти:

  • спирачно задвижване
  • спирачки
  • помощни електронни компоненти 

Спирачното задвижване е отговорно за контролирането на спирачките.

В спирачната система на автомобила се срещат различни видове спирачно задвижване:

  • хидравлично
  • електрическо
  • пневматично
  • комбинирано
  • механично

Хидравличното задвижване се среща най-вече при автомобилите, а пневматичното е част от спирачната система на камионите. Комбинираното задвижване от своя страна се състои от няколко вида устройства, като то може да се нарече електропневматично задвижване.

Съществуват различни видове спирачни системи.

Основно се делят на:

  • работна /основна спирачна система
  • аварийна (резервна)
  • спирачна система за паркиране
  • ръчна спирачка

Има също и спомагателна спирачна система (допълнителна спирачка забавител), която е предимно част от устройство на товарни автомобили и автобуси над 12 тона. Този вид спирачна система спомага за намаляването на скоростта  при движение в условия на продължително спускане.


Работа на спирачната система

С помощта на работната спирачна система се осигурява контролирано забавяне на скоростта или се извършва пълно спиране на автомобила. Тя се задейства с натискане на педала и е най-ефективната спирачна система. Чрез нея могат да се забавят и другите инсталирани системи в автомобила.

В работната спирачна система основният тип задвижване е хидравличното задвижване, чиято структура включва:

  • спирачен педал
  • главен спирачен цилиндър
  • усилвател на спирачката
  • цилиндри на колелата, които свързват тръби и маркучи.

Спирачният педал е свързващият елемент между силата от крака на шофьора и главния спирачен цилиндър. Допълнително сила от спирачния педал се произвежда от усилвателят на спирачката, който най-често се среща като част от спирачната система на автомобилите.

Степента на ефективност на работната спирачна система се определя в зависимост от спирачния път, който автомобилът изминава при рязко спиране. Всъщност максималното спирачно закъснение и времето за сработване на спирачната уредба са общоприети стандарти на спирачните качества на дадено превозно средство.


Резервна спирачна система

Резервната спирачна система се задейства и осъществява спиране на автомобила, когато главната (работната) спирачна система отказва да работи и е в неизправност.

Резервната спирачна система може да бъде част от работеща спирачна система при една от спирачните вериги или да бъде монтирана като автономна система със специална роля.

Функцията на резервната спирачна система е като тази на работната спирачна система. При някои модели автомобили резервната спирачна система играе роля при паркиране.

По отношение на ефективността резервната спирачна система предлага по-малка ефективност в сравнение с работната. Ако даденият автомобил не разполага с отделна спирачна уредба, то нейната функция може да бъде изпълнявана от тази част на работната спирачна система, която е в изправност. Тази част може да бъде спирачна уредба за паркиране или един кръг от двукръгова спирачна уредба.


Спирачна система за паркиране

Както вече знаем  спирачната система за паркиране се задейства ръчно чрез ръчната спирачка. Нейната роля е да задържи автомобил в неподвижна позиция при паркиране, да задържи автомобил на едно място, който е напълно натоварен в наклон за определено време. За леките автомобили този наклон е 25%.

Също така спирачната система за паркиране не позволява спонтанно движение на автомобила, когато е по наклон, осигурява аварийно спиране на превозното средство при неизправност в работната спирачна система.

При някои модели коли системата за паркиране се контролира от ръчна спирачка за крачно задвижване (крачен педал), а също при някои има и електрическо задвижване, което работи чрез електромеханична ръчна спирачка.

Системата на ръчната спирачка се използва механичното задвижване, което се състои от кабели, лостове и пръти, които свързват спирачките на задните колела с лоста на ръчната спирачка.

В тази система също влизат:

  • регулируеми крайни кабели
  • задвижващо рамо
  • рамена за задвижване на обувките
  • кабелен еквалайзер


Колесни спирачни механизми

Колесните спирачни механизми се делят основно на два вида- дискови и барабанни челюстни. Барабанните спирачни механизми на свой ред се делят на механизми с разностранно разположение на опорите и едностранно разположение на опорите.


Барабанни спирачки

Барабанните спирачки се различават от дисковите основно по дизайна на фрикционната част.

Устройството на барабанните спирачки включва една неподвижна и една въртяща се част. В ролята на неподвижна част влизат спирачни челюсти или ленти, а въртящата се част от барабанните спирачки е барабанен механизъм.


Дискови спирачки

В устройството на дисковите спирачки влизат две фиксирани накладки, които са монтирани от двете страни на вътрешната част на шублера, и въртящ се спирачен диск.

Работните цилиндри на дисковите спирачки се монтират в жлебовете на шублера. По време на спиране спирачните накладки се притискат от работните цилиндри към диска.

При работа спирачните дискове се нагряват доста, което е нормално явление. Обаче благодарение на отворената им структура спирачните дискове са в контакт с въздушен поток, който ги охлажда. Поради тази причина производителите ги правят с дупки, което съответно подобрява вентилацията. Наричат се вентилирани спирачни дискове.

Съществуват и керамични спирачни дискове, които се монтират най-вече на спортни модели автомобили. Те увеличават спирачната ефективност и намалят риска от прегряване.

Спирачните накладки са свързани към шублера чрез пружинни елементи и имат фрикционни подложки. При по-новите модели автомобили спирачните накладки са оборудвани със сензор за износване.


Спирачна система с хидравличен предавателен механизъм

При този тип спирачна система се осъществява едновременно задействане на спирачните механизми. Ролята на спирачната система с предавателен механизъм е важна и отговаря за различни действия.

Този вид спирачна система се състои от:

  • главен спирачен цилиндър
  • спирачен педал
  • свързващи тръбопроводи
  • колесни спирачни цилиндри
  • ръчна спирачка, вакуумен усилвател
  • регулатор на налягането

В състава на системата влиза и спирачна течност.

Функцията на спирачната система с хидравличен предавателен механизъм се базира на хидростатичните закони (при оказване на натиск върху спирачната течност налягането се предава по еднакъв начин във всички посоки).

След като водачът натисне педала буталото на спирачния цилиндър променя позицията си чрез прът. В резултат се създава налягане на спирачната течност- 5-8 MPa.

Налягането на спирачната течност може да достигне 10-15 MPa. Колкото по-високо е това число, толкова по-голяма е ефективността на спирачната система.

Тъй като спирачната течност се характеризира със несвиваемост, създаденото налягане от натискането на педала се изпраща по тръбопроводите към колесните спирачни цилиндри. При преместването си буталата им избутват встрани спирачните челюсти, които се притискат към барабана. Така между спирачните челюсти и барабана се създава триене, в резултат на което се намаля скоростта на колелото.

Благодарение на нея се осигурява равномерно разпределение на спирачната сила между колелата. По този начин се минимизира риска от занасяне на автомобила по време на спиране.

Също така тя осигурява бързото увеличаване  пълната спирачна сила на всички колела, както и има опция за регулиране. Когато спирачната сила на колелата е достатъчно силна, това спестява максимално усилието, което водачът на превозното средство трябва да приложи върху педала.

Нашата главна отговорност е да осигурим правилна експлоатация и ремонт на спирачния апарат на автомобила. Повишаване на ефективността на спирачната система може да стане чрез употреба на активни системи за безопасност на превозното средство. Също така редовната смяна на работната течност в спирачната система е препоръчителна.

Без значение от вида на спирачната система, с която разполагате, никога не правете компромис с качеството на резервните авточасти и винаги избирайте доверени марки.

Правилната диагностика и техническо обслужване на спирачната система на автомобила гарантира по-голяма безопасност за шофьора и пътниците и по-малко повреди.