loader

Смяна на пистов ремък - защо и как?


Какво е всъщност пистов ремък?

Пистовият (или още наречен серпентинен ремък) има важна роля във работата на автомобила ни. Изработен е от издръжлива гума, който е допълнително подсилена като в нейната структура са добавени метални или текстилни нишки. Това спомага за предаването на много висок въртящ момент.

Неговата основна роля е да задвижва периферните агрегати в автомобила. В някои случаи периферните агрегати се задвижват от повече от един пистов ремък. Това са например алтернатора, водната помпа, вентилатора, компресора на климатика, а при някои модели автомобили също и  помпата за сервоуправление и хидравличната помпа.  Алтернаторът движен от пистовия ремък произвежда електрическа енергия, захранваща бордовата мрежа. 

Самия пистов ремък бива задвижван от въртенето на коляновия вал. Пистовият ремък се върти докато двигателят работи. С негова помощ се разпределя мощността към всички важни части на автомобила.

 

Съществуват клиновидни ремъци, които предхождат пистовите. Клиновидният ремък транспортира мощността, идваща от двигателя с помощта на триене на страничната му част към ролката на вала.

През годините на своето развитие пистовия ремък е променял формата на своето сечение. При старите автомобили пистовия ремък е с трапецовидна форма и има напречно сечение, наподобяващо буква V. А пък при съвременните пистовите ремъци техните канали следват тези на ролките, по които се движат.

Най-новият вид е еластичният ремък, който има доста предимства пред по-старите разновидности. Той поддържа нужната степен на обтягане и не се нуждае от поставянето на друго устройство, за да бъде обтегнат. По този начин и се намаляват разходите по производството му.


Нужна ли е смяна на пистовия ремък?

Скърцането или свиренето от областта на ремъка е сигурен знак, че е дошло време за неговата смяна. Ако пренебрегнем този признак, това може да влоши положението, старият ремък да се скъса и да ни остави на пътя.


Какво причинява повреда в пистовия ремък?

При скъсване на пистов или V-образен ремък, двигателят на автомобила ще продължи да работи, но пък хидравликата на волана ще излезе от строя и автомобила ще стане труден за управление. С това спира и захранването на акумулатора, с чиято помощ работят всички електрически и електронни устройства в колата.

 

С течение на времето пистовия ремък се протрива и става по-тънък. Това изтъняване води до допълнително отслабване в структурата на ремъка. С износването на ремъка неговото сцепление също намалява и определени гумени части се изпилват.

Разхлабването на ремъка го прави да стои нестабилно върху шайбите. Така под капака започва да се чува скърцащ звук. Виновник за този неприятен звук може да бъде приплъзващ ремък.

Случаите на свирене на ремъка обикновено зачестяват при лошо време като дъжд или студ. Влагата нарушава сцеплението на ремъка с шайбата. Дори преминаване през локва може да създаде скърцане в пистовия ни ремък, което означава, че леко се е приплъзнал.

Също така през зимния сезон електрическото потребление в автомобила се увеличава, заедно с което се повишава и съпротивлението в алтернатора. Това от своя страна спомага за разхлабването на ремъка и съответно понижение в напрежението. Затова и при студен старт най-често се появява неприятния звук.

 

Това скърцане бързо намалява след това. Но в случай, че чуваме често свирене в посока на ремъка особено при запалване на двигателя или след изминаване на няколко километра, това означава, че ремъкът ни се нуждае от затягане или от евентуална смяна.

Обаче факт е, че пистовия ремък може да се скъса и без да има предварително скърцане от него. При подобно скъсване на ремъка без „предупредително“ свирене може да се чуе само звук наподобяващ удар от камшик.

Съответно след като алтернатора вече не е задвижван от пистовия ремък, лампата на акумулатора светва, защото той вече не се зарежда. В случай че пистовият ни ремък отговаря за задвижването на хидравличната помпа, това може да затрудни въртенето на волана.

Обаче ако ремъка задвижва водната помпа, то при такава ситуация се нарушава циркулацията на охладителна течност през мотора. Вследствие се получава прегряване във мотора, където не е желателно колата да се продължи да се управлява. Желателно е, за да избегнем прегряване на двигателя, да не забравяме да следим  температурния датчик, за да не се повреди гарнитурата, буталото и цилиндъра на двигателя.


Как да я извършим и на колко време?

При добра експлоатация експлоатационният живот на един пистов ремък би трябвало да бъде от 100 000 до 160 000км. За съжаление един сравнително нов ремък може да се скъса. Но понякога ремъкът се нуждае от натягане/коригиране, а най-добрият начин да разберем навреме за това е да му извършваме редовна проверка.

Някои пистови ремъци разполагат с механизъм за автоматично самонатягане. В миналото смяната на пистов ремък е ставала по- начесто, отколкото сега. Съвременните пистови ремъци са по-издръжливи благодарение на развитието на технологията в производството на каучук.

Как да разберем, че пистовият ни ремък се нуждае от коригиране или смяна?


Както казахме вече, свиренето под капака е знак, че нещо не е както трябва с пистовия ремък. Но липсата на звук също не е гаранция, че всичко е наред. Можем да си гарантираме спокойствие само като проверяваме редовно състоянието на пистовия ремък.

За да предотвратим евентуална смяна на пистовия ремък и за да удължим неговия живот е добре да правим редовна проверка за разхлабване на ремъка. Трябва редовно да проверяваме дали е натегнат добре, дали има следи от износване.

Ако пистовият ремък е много твърд или по него има видими пукнатини. Можем да разберем за подобен проблем като с ръка огънем или опънем ремъка.

При проверка, ако пистовият ремък се е разхлабил от ролките с повече от 1-2 см., това изисква неговото натягане.

Ако забележим, че ремъкът е станал по-тънък на определени места, ръбовете му са се втвърдили, изглеждат лъскави на светлина и са загладени, това също е знак за сериозна щета по пистовия ремък.

Понякога до ремъчните шайби може да се забележи как гумата се е захабила, а също и цели парчета да са се откъснали от ремъка.

Свиренето на пистовия ремък може също да означава, че повредена е всъщност ролката. Тя трябва да се подмени заедно с ремъка. Ако пък сме си взели автомобил втора употреба със солиден километраж, то тогава се налага също смяна на ролката заедно с ремъка.

 

Стъпки по смяна на пистов ремък

Ако сте уверени в своите способности и притежавате необходимите инструменти за ремонт на пистовия ремък, то няма да е голям проблем да си затегнете сами ремъка.

Затягането на ремъка започва първо от алтернатора. Той се закрепя посредством шина. За да се затегне пистовия ремък е необходимо да се разхлаби болта на шината и този на алтернатора и да се побутне алтернатора, докато не се постигне нужното ниво на затягане на ремъка.

След като сме готови със тази задача, поставяме обратно болта на шината. Ако пък сменяме стар ремък с нов, много е важно да следим при поставянето на новия пистов ремък той да следва точно ролките. В противен случай неправилното поставяне на ремъка може да доведе до повишен риск от преждевременно захабяване на ремъка и съответно по-ранно скъсване.

Смяната на пистовия ремък обликновено не е скъпа. Цената е между 10 и 60 лв. за пистов ремък. Цената по смяна на пистовия ремък зависи от броя на ролките и какъв модел е вашият автомобил.  Не винаги обаче се налага цялостна смяна. Както вече казахме понякога е нужно само коригиране в затягането на  ремъка.

Ако няма видими белези по износването на ремъка, то той се нуждае само от натягане. Маркови резервни части за пистови ремъци могат да се открият във всеки добър магазин за авточасти. Обикновените производители на автомобили всъщност не правят сами пистови ремъци, а всъщност ги купуват от производители на ремъци например като Continental.


Има обаче едно важно условие, с което да се съобразим. Затягането и сменянето на ремъка не може да се извърши при всички модели автомобили, тъй като пистовият ремък при някои двигатели задвижва повече от един периферни агрегати. При такива ситуации подмяната и натягането на пистов ремък изисква специализиран инструмент, който може да се открие само в професионални сервизи.

Както вече споменахме някои модели автомобили имат от по-новите еластични ремъци. Те сами създават нужното обтягане и не се нуждаят от допълнително устройство. Еластичните ремъци се сменят на всеки 120 000 и подмяната им изисква специален инструмент.

Еластичен пистов ремък не може да се подмени с обикновен пистов, тъй като няма да може да издържи на натоварването, дори и да пасва отлично на ролките. При някои модели автомобили има шайба, която оказва автоматично обтягане на пистовия ремък. По този начин се спестява нуждата от ръчно натягане на ремъка.

Когато искаме да сменим пистовия ремък на автомобила, но не разполагаме с необходимите инструменти или знания, то е по-добре е за наша безопасност да се доверим на специалисти от специализиран сервиз. Общата цена на даден пистов ремък заедно с ролките не може да се определи с точност, тъй като зависи от модела на вашия автомобил, както и сервиза, който сте решили да посетите.

При съвременните модели автомобили цената може да бъде висока, тъй като агрегатите им са разположени много близо един до друг, което затруднява допълнително смяната на ремъка. Част от тях се налага да бъдат демонтирани, за да се свали и пистовия ремък. Съответно ремонтът може да трае от 1 до 2 часа.

Едно от важните неща, на които трябва да обърнем внимание е размерът на ремъка, както и неговата структура, които трябва да отговарят на изискванията на автомобилния производител на колата ни.