loader

Смяна на моторното масло - можем ли и сами?

 Моторното масло има важна роля за двигателя. Всеки знае, че редовната смяна на маслото е важен фактор за дългия живот на мотора и правилното му функциониране, както и да ни спести по-сериозни сервизни проблеми като разходи за повредени части.

Няма съмнение, че самостоятелната смяна на маслото ще ни спести  пари и време за чакане за ред. Но това да си сменим маслото на мотора без да ходим до сервиз си има своите предимства и недостатъци. Водят се доста спорове за това кое решение е по-добро: да закараме автомобила на сервиз или да се заемем сами, както и колко бързо старее маслото и кога е подходящото време да го сменим.

В ръководството на всеки автомобил е посочена датата за смяна на маслото. Обаче написаните препоръки от автомобилните производители са относителни. Но няма как тези препоръки да са на 100% точни, тъй като те се базират на изпитания на стенд, а не на изпитания в реални условия. Конструкторите не винаги могат да са точни в изчисленията си относно колко точно масло може да похарчи даден двигател.

По правило повечето производители препоръчват смяна на маслото на всеки 15 000, или 20 000 км., но е добра идея маслото да се сменя по-скоро на  8000-10 000 км. Добре е да сменяме маслото поне веднъж в годината, дори при минимален пробег. Ако автомобилът е нов, нека смяната да е след 450 км., а след това да се прави смяна на всеки 9600 км.

Препоръчва се честа смяна, ако автомобила се кара с бързи ускорявания, при превоз на големи товари, ниски зимни температури или извънредни горещини, при често каране по второкласни пътища или при наличие на остарял двигател.

Някои специалисти считат пък, че маслото трябва да се сменя не според изминатите километри, а веднъж годишно, ако автомобилът е нов. Твърденията им се базират на факта, че докато маслото престоява повече време в автомобила се окислява от въздуха и съответно свойствата му се губят. Оттук излиза, че когато автомобила се кара често, това ще предпази по-добре маслото от контакт с въздуха. Истината обаче е, че маслото се окислява без значение дали колата е във движение или не. Препоръчва се смяна на маслото поне веднъж годишно дори при минимален пробег.Добре е при покупка на двигателно масло да вземем под внимание препоръките на самия производител на автомобила в сервизната документация.

 Стъпки при смяна на масло

Паркирайте колата на подходящо място и дръпнете ръчната спирачка. Тя трябва да се повдигне с крик и да се разположи на подпори. Неправилното поставяне на стойки крие риск от повреда по каросерията и окачването. Включете двигателя да поработи за кратко.

Когато е загряло, маслото по-лесно ще се стича. Не е добре да се източва, ако е много горещо. Уверете се, че няма теч. Открийте къде се намира пробката на вашия автомобил (обикновено се намира в средната или предната част на двигателя) и поставете празен съд под нея. 

Завъртете капачката обратно на часовниковата стрелка, за да източите старото масло като използвате гаечен (верижен) ключ. 

Масления филтър се сменя при смяната на маслото,  така че, след като  махнете стария филтър, сложете слой моторно масло на гуменото уплътнение на новия филтър, за да прилепне по-добре.

Почистете с парцал мястото, където ще се намира новият филтър. Новия филтър се слага без да се прилага много натиск, като целта е да има добра изолация. Ако не пасне точно, прегледайте инструкциите му за монтаж, ако има такива, и опитайте пак.

Пристегнете добре филтъра с гаечен ключ, но не извънредно много, тъй като уплътнението може да се скъса. Важно е филтъра да е монтиран стабилно, тъй като при включване на двигателя маслото може да изтече и да повреди двигателя. Сега вече сте готови да налеете ново масло. Разберете количеството моторно масло указано от производителя.

Отворете капачката на капака на клапана и използвайки фуния и изсипете толкова масло, колкото е указано в ръководството, като внимавате да не прелее. Средният капацитет на повечето двигатели е 3,5-5 литра. Затворете капачката.

Колата се сваля от подпорите след поставянето на новия филтър.  Преглеждайте от време на време светлинния индикатор за маслото, ако свети значи нещо не е както трябва. Проверете дали има теч при масления филтър и картера, след запалването на двигателя и го изключете отново, като това ще спомогне за утаяването на маслото.

Ако има теч, изключете двигателя и спрете теча. Проверета с пръчка какво е нивото му, след като автомобила е престоял на равно около 20 мин., като оптималното ниво на маслото е маркирано на скалата на прибора. При необходимост долейте още. Помнете, че  новите модели автомобили имат електронни показатели, които трябва да се рестартират при смяна на масло. Старото масло е препоръчително да се рециклира.

На някой модели автомобили има определени части, които трябва да се махнат при достигането до масления картер, така че това налага засмукването на маслото чрез тръба. Тогава се препоръчва смяна в сервиз.

Нека обобщим какви са предимствата и недостатъците когато го сменяме сами или в автосервиз.


 1.Сами сменяме маслото:


Предимства:

Излиза по-евтино и не ни се налага да чакаме дълго, за да си вземем автомобила обратно.

Недостатъци:

Трябва да разполагаме със всички необходими инструменти за отваряне на винта за източване, инструменти за масления филтър, опори за автомобила, както и да имаме нужните познания за това как става.

Начинът по който се сменя маслото зависи от годината, модела и марката на автомобила. Също така отнема повече време сами да си го сменим.

 

Необходими инструменти за смяна на масло:

 

•        нов маслен филтър

•        необходимото количество масло за нашия модел автомобил

•        специален ключ за маслен филтър

•        съд за старото масло

•        чисти парцали

•        фуния

•        предпазни средства за  очите и ръцете

•        крик, подпорни стойки или клинове, ако нямаме канал


Можем да попаднем на масла или филтри с неясен произход. Ако не сте сигурни за това, дали избраното масло е подходящо за вашия двигател, не се колебайте да се консултирате с механик.
 

2. Караме колата на сервиз:


Предимства:

Получаваме бързо професионално обслужване и съвети.  Всеки оторизиран сервиз разполага с по-добра автоматизирана техника  и инструменти от нашата. Задължително е да работи с оригинални филтри и масла от висок клас.

Недостатъци:

Естествено недостатъкът е по-високата цена, която трябва да платим за сервиз и естествено самото чакане.