loader

Симптоми на проблемният демпферен маховик

Какво е демпферен маховик накратко?


Ролята на маховика е да намалява неравномерността при въртене. Той съхранява необходимата кинетична енергия при работния процес. Демпферният маховик се състои от два диска, който са свързани един с друг със здрави пружини, които служат да поемат вибрациите и следователно да намаляват тяхната сила.    

Механизмът намиращ се вътре в тях представлява самия двумасов демпфер. Той и поема огромното натоварване. Цялото това устройство представлява двумасовият маховик. Стандартният двумасов маховик е изграден от първичен и вторичен маховик. Другата функция на демпферния маховик е да намалява колебанията по време на въртящия момент на коляновия вал на автомобила.

Има два вида маховици:

  • демпферен (двумасов)
  • твърд (едномасов) маховик.

Двата  декуплирани диска на маховика са свързани с пружинна (демпферна система) и се прикрепват един с друг посредством плъзгащ лагер или радиален сачмен лагер, който им помага да се въртят.

Първичният маховик разполага със зъбно колело,  което се свързва с двигателя и се закрепя с болтове към коляновия вал. Той и основният капак образуват кухина, която представлява пружинния канал.

Демпферната система е изградена от дъговидни пружини в направляващи втулки в пружинния канал. Въртящият момент на двигателя се пренася чрез фланец, кжйто е закрепен съвместно с вторичния маховик. С цел да се избегне прегряване, демпферният маховик има отвори за въздушния поток.

Демпферният маховик има редица предимства за функцията на нашия автомобил, които ще ви изброим в следващите редове, както и ни осигурява удобство при возене. Поради тази причина си заслужава да го проверяваме периодично, за да отстраним навреме възникнали проблеми.

Пренебрегването на повредата в демпферния маховик не е желателно, тъй като след време може да ни докара сериозни проблеми с другите автомобилни части, които комуникират с повърхността му.

Предимства на демпферния маховик


За разлика от едномасовия маховик, двумасовият не само отстранява вибрациите, той също така предотвратява захабяването на механизма на скоростната кутия и синхронизиращите компоненти, тъй като той абсорбира натоварването.

Той също така прави превключването на скоростите по-лесно в сравнение с едномасовия маховик и намалява нивото на шума. Направляващите му втулки спомагат за по- прецизно  каране на колата, а греста, намираща се в пружинния канал  не позволява триене мужду дъговидната пружина и направляващата втулка.

Демпферният маховик прави шофирането по-комфортно. Другите негови предимства са,          че спестява гориво при ниските обороти на двигателя и осигурява защита на задвижването от прегряване. Този тип маховик може да се монтира както на автоматични, така и на ръчни скоростни кутии. Твърде честото превключване на скоростите скъсява живота на маховика, тъй като оказва по –голямо натоварване върху маховика, затова и е желателно да го избягваме.

Маховиците на автомобили, които се карат извънградско на дълги разстояния, имат сравнително по-дълъг живот и се нуждаят по-рядко от ремонт, в сравнение с тези на автомобили, които се ползват предимно за градско каране.

Единствените недостатъци на демпферния маховик са, че се захабява по-лесно и се нуждае от по-ранен ремонт, а също и е по-скъп от твърдия маховик. Но тази инвестиция определено си заслужава и се отплаща с времето.


Кои са проблемите най-често свързани с демпферния маховик и полезни съвети за ремонт?

Демферният маховик е този, който на-често се разваля и се нуждае от ремонт от двата вида маховици. Когато един автомобил има солиден пробег, работната повърхност на демферния маховик, която функционира е в допир с фрикционния диск, е вероятно да покаже белези на износване.

При откриване на вдлъбнатини, драскотини или замазвания, това значи,  че маховикът е претърпял прегряване.  Когато открием такива повреди, трябва да предприемем бързи мерки за ремонт. Важно е в случая да помним, че те не трябва да се шлайфат без да се следват зададените от автомобилния производител допустими граници. Трябва да се избягва машинна обработка на фрикционната повърхност на демпферния маховик.

Друго, за което можем да проверим, за да си спестим по-сериозни повреди в бъдеще е,  да проверим дали хлабината между сензорите за обороти и сигналните щифтове на демпферния маховик са правилно настроени.  

Когато монтираме двумасов маховик е препоръчително винаги да използваме нови фиксиращи болтове, поради тяхната способност да се разтеглят. Захабените части не бива да се употребяват втори път. Преди монтиране на новия маховик, контактната повърхност на притискателния и фрикционния диск на съединителя трябва да се почисти с обезмасляващ препарат.


Как да разберем дали нашия демпферен маховик  е повреден?


Когато пружините намиращи се вътре в маховика са износени, това води до поява на луфт между двата диска. Наличието на луфт е сигурен знак, че маховикът е износен и се нуждае от смяна. Eдин повреден маховик обикновено издава тракащ звук и то най-често при по-студено време, когато например сутрин запалим двигателя. Този тракащ шум обикновено продължава около 5-10 мин. и след това спира.

През зимния период звукът от повредения маховик се чува най-отчетливо. Не бива да чакаме тракането или вибрациите да се увеличат, тъй като това само ще влоши положението.

Поради факта, че демпферния маховик се намира между скоростната кутия и двигателя, когато демонтираме маховика заедно със скоростната кутия, се налага да сменим и съединителя, лагер помпата/долната помпа на автомобила и феродовия диск. Най-икономично излиза когато купуваме частите в комплект.


Някои признаци на повредения демпферен маховик:


1-ви признак: притрисане

Без значение дали захабеният демпфер  принадлежи на феродовия диск или маховика, когато автомобилът потегля на 1-ва скорост се появява притрисане. Този проблем се появява предимно при зимни температури и в случаи когато двигателят не може да загрее достатъчно.

Основната причина за това е, че когато пружините на маховика са вече захабени, те не са способни да абсорбират вибрациите на двигателя както трябва. А тези вибрации се усещат най-много когато тръгваме на 1-ва скорост.

2-ри признак: буксуване

Когато автомобилът ни буксува или приплъзва когато потеглим рязко или се опитаме да въртим гуми, това също означава, че феродовият диск е повреден. Това води до липса на сцепление, което и го кара само да приплъзва по повърхността на демпферния маховик. Причината за буксуването обаче може да бъде и повреда в съединителя, което също предизвиква специфичен звук на тропане.

Преди да решим да купуваме нов маховик, или каквито и да е други авточасти, добре да направим своята покупка от оторизиран онлайн магазин, където опитни консултанти могат да установят най-точно какъв е проблемът и да ни дадат професионален съвет относно кои марки части са най-подходящи.