loader

Нуждае ли се автомобила от сегменти?

Двигателят на всяко превозно средство, включително и вашето, има поредица от пръстени, наречени “бутални”или още сегменти. Задачата им е да регулират налягането и количеството масло, консумирано от двигателя.

Ако сегментите се износят или повредят, двигателят ви няма да работи правилно и проблемите ви ще станат много, много големи.


КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ СЕГМЕНТИТЕ?

Тези пръстени ненапразно се наричат бутални. Прикрепени са към външния диаметър на буталото на ДВГ (двигател с вътрешно горене) и играят роля на уплътнение, което предотвратява навлизането на газове от горенето под налягане в масления картер.

Другата много важна роля, която изпълняват е да регулират консумацията на масло, като предотвратяват навлизането на прекомерно количество масло в горивната камера.

Формата на сегментите е кръгла. За да бъдем по-точни, те имат формата на непълен кръг или кръг с малък прорез. Като дизайн могат да бъдат плоски, усукани или с L - сечение.

Обикновено за производството им се използват легирана неръждаема стомана или ковък чугун. И двата материала има висока якост на опън и устойчивост на топлина, което ги прави много подходящи за работа в екстремни условия, в каквито работят сегментите.

За да увеличат още повече здравината и устойчивостта им, производителите допълнително обработват пръстените със специални материали като калай, хром и молибден.

Съвет: Имате ли възможност, спирайте се на пръстени от стомана, обработени с молибден, тъй като тези материали имат по-голяма дълготрайност, по-висока якост и по-голяма топлинна устойчивост. Чугунът също е добър и доста по-евтин материал, но се износва и чупи по-бързо.


ВИДОВЕ СЕГМЕНТИ

Два са основните видове пръстени, които се монтират на буталото:

  • Компресионни
  • Маслени (скрепери за масло)

Компресионните пръстени осигуряват херметичността на горивната камера. Обикновено на всяко бутало има не повече от два или три компресионни пръстена, които от своя страна се делят на горни и долни. Горните осигуряват херметичността на цялата система, а долните - херметичността на работния блок, като не позволяват на отработените газове да навлизат в картера.

Маслените пръстени са предназначени за отстраняване на излишното масло от повърхността на цилиндъра. От една страна те премахват излишното масло, а от друга страна оставят по цилиндъра тънък маслен филтър, за да минимизират максимално триенето между цилиндъра и буталата.


ПРИЗНАЦИ, КОИТО ПРЕДУПРЕЖДАВАТ ЗА ИЗНОСЕНИ СЕГМЕНТИ

По време на работата си, пръстените на буталото са изложени на триене по повърхността на цилиндъра, високи температури, различни химични влияния и други. Екстремните условия, в които работят, както и стила на шофиране и дори лошото гориво ги износват и се налага тяхната смяна.

Обикновено един комплект сегменти може да “издържи” между 150 и 300 000  км, преди да се наложи смяна, но е напълно възможно да се наложи да го направите много по-рано, особено ако забележите няколко от следните симптоми.


Твърде много дим

Ако от ауспуха на автомобила ви започне да излиза много повече дим от обичайното, възможно е да имате проблем с пръстените на буталата.

Обикновено, ако проблемът е наистина в пръстените димът е много гъст, със сив или син цвят и мирише на изгоряло масло. Цветът и миризмата показват, че сегментите са износени и пропускат масло в горивната камера.


Прекомерен разход на масло

Ако пръстените са износени, то те пропускат изтичане на масло в камерата на двигателя, което на практика означава, че много по-често ще ви се налага да доливате масло. Стане ли това, по-добре потърсете механик, който да провери състоянието на сегментите.


Лошо ускорение

Ако пръстените на буталата са износени или повредени, вашият двигател ще изгуби мощността си, тъй като няма да има достатъчно добра компресия. Това означава, че когато се опитате да увеличите ускорението, на МПС ще му отнеме много време, за да го постигне.


Загуба на мощност

Стигне ли се до загуба на мощност, най-вероятно сте пренебрегнали всички предходни симптоми и не сте им обърнали внимание. Общата загуба на мощност на МПС показва, че сегментите трябва да бъдат сменени веднага, тъй като ако продължавате на карате, вероятността да останете на пътя е много голяма.

КАК СЕ ОТСТРАНЯВАТ ПРОБЛЕМИТЕ?


Превенция

Сегментите са консумативи и ще дойде ден, в който ще се износят и трябва да ги смените. Но можете да удължите живота им, ако използвате висококачествено масло и гориво с високо качество.

Добре е да използвате масло с най-висок вискозитет, препоръчан от производителя на вашия автомобил, тъй като то ще предпази пръстените и дори може да помогне за подобряването на подвижността им и за запълването на пролуката между тях и стената на цилиндъра.

Можете също така да опитате да освободите заседналите пръстени като промиете двигателя или като използвате добавка за гориво, предназначена за прочистване на отлагания.


Смяна

Ако маслото с висок вискозитет и добавките за гориво не помогнат, тогава се налага смяна на сегментите. И преди да попитате дали можете и сами ще ви отговорим, че това е доста дълга и сложна процедура и ние не препоръчваме да се опитвате да се справите сами.

Защото, за да се сменят тези мънички елементи се налага двигателя да бъде отстранен и разглобен, а това не е никак просто занимание. Освен това, ако не поставите както трябва пръстените или разширите прекалено много прореза, ще си създадете още по-големи проблеми.


КАК СЕ СМЕНЯТ СЕГМЕНТИ?

Както току-що споменахме, не е добра идея да се опитвате да сваляте и разглобявате двигателя сами. Това е трудната и много бавна част при смяната на пръстените. Но ако успеете да се справите, самата смяна е сравнително лесна.

За да премахнете износените сегменти първо трябва леко да раздалечите прореза, докато излезе от жлеба. Това може да стане или с помощта на специални клещи или с малка, плоска отвертка.

След това трябва да почистите буталото от въглеродни отлагания. Ако не бъде направено ще ви бъде трудно да инсталирате буталото обратно в цилиндъра, след като поставите новите пръстени. За да отстраните отлаганията може да използвате специален инструмент или стар компресионен пръстен, счупен на две.

Щом всичко е готово, трябва да следвате стриктно инструкциите, които ще откриете в комплекта сегменти и да ги поставите точно както производителят е описал.

Приключите ли и с това ви остава да сглобите отново двигателя, да го поставите на мястото му и да направите тест, като се надявате, че сте се справили като истински механик и всичко с двигателя и автомобила ви е наред.