loader

Начини за самостоятелно измиване на дизелово гориво и бензиновата горивна система

Автомобилите, без значение дали са бензинови или дизел, за да движат се нуждаят от ефективно работеща горивна система, това е факт. С течение на времето обаче, в тази система и особено в инжекторите се натрупват различни отлагания, които могат да причинят сериозни проблеми и да намалят ефективността на работата на двигателя.


Снимка:nasauto.bg


ЗАЩО Е НЕОБХОДИМО ДА БЪДЕ ИЗВЪРШВАНО ИЗМИВАНЕ НА ДИЗЕЛОВОТО ГОРИВО И БЕНЗИНОВАТА ГОРИВНА ПОМПА?

Връщаме се към инжекторите. Те са малки, цилиндрични устройства, чиято основна задача е да прехвърлят горивото от резервоара към горивната система на двигателя, като го разпръскват с правилното налягане и количество така, че цилиндрите да могат да работят ефективно и колата да се движи без проблеми.

Дотук добре. Но горивото, с което караме не е абсолютно чисто. В него се съдържат различни примеси, които с течение на времето се отлагат и натрупват в дюзите на инжекторите, запушват ги и компрометират работата на двигателя и разхода на гориво.

За да не се случва това е необходимо да бъде извършвано измиване на дизеловото гориво и бензиновата горивна помпа. Казано иначе, нужно е инжекторите да бъдат почистени от отлагания, за да може да се възстанови нормалната работа на двигателя.


КОГА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ИЗВЪРШВАНО ИЗМИВАНЕТО?

Почистването (измиването) на дюзите на инжекторите е вид техническа поддръжка, която според експертите трябва да бъде извършвана на всеки изминати 20 - 25 000 км.

Или ако са на лице някой от следните симптоми:

  • Увеличен разход на гориво спрямо нормалните параметри на разход
  • Трудности при стартиране на двигателя
  • Двигателя гасне при ниски обороти
  • Намалена производителност
  • Отработените газове са черни и по-течни от обикновено


КЪДЕ И ОТ КОГО МОЖЕ ДА СЕ НАПРАВИ ИЗМИВАНЕТО НА ДИЗЕЛОВОТО ГОРИВО И БЕНЗИНОВАТА ПОМПА?

Това е дейност, която може да бъде извършена както самостоятелно, така и от специалисти в сервиз. Начините са няколко и включват както използване на специални препарати, така и  отстраняване и почистване на дюзите ръчно или чрез ултразвук.

Снимка:nasauto.bg

МЕТОДИ ЗА ПОЧИСТВАНЕ (ИЗМИВАНЕ)

Както току-що споменахме, има няколко техники за почистване, но въпреки, че всички работят, ефектът им зависи от степента на замърсяване.


Измиване с добавки

Този метод е универсален и може да се приложи както за дизелова, така и за бензинова горивна система. Той е изключително лесен, сравнително бърз и без никакъв проблем може да бъде извършен напълно самостоятелно.

За да измиете горивната система на колата си единственото, което трябва да сторите е да закупите подходящата почистваща добавка и да прочетете внимателно упътването.

Тъй като повечето подобни добавки е препоръчително да бъдат добавяни, когато резервоарът е празен, просто  трябва да изразходите горивото почти до края. След това добавяте почистващата добавка в резервоара и допълвате с гориво.

Стартирайте двигателя на празен ход за няколко минути, за да могат добавката и горивото да се спасят добре, преди да започнете да шофирате.

Докато шофирате, добавката преминава заедно с горивото през цялата горивна система и разгражда отлаганията, които са се натрупали там. С този метод ще измиете (почистите) абсолютно всички елементи на горивната система на МПС (резервоар, помпа, механизъм за регулиране на налягането и разбира се, инжекторите).

Единственият мъничък минус на измиването на дизеловото гориво и бензиновата помпа с почистваща добавка е, че е ефективен единствено, ако замърсяванията не са големи. Затова експертите съветват добавките да се използват основно като превантивна мярка срещу натрупване на замърсяване.


Почистване при работещ двигател

При този метод се използва устройство, което се закрепва към двигателя посредством специална инсталация, чрез която се доставя директно разтворител (почистващ препарат) в системата.

Казано по-простичко, на двигателя се прави клизма, тъй като препарата преминава през горивната система (без резервоара) и почиства и отстранява напълно всички натрупвания и отлагания по дюзите на инжектора.

Може да се каже, че този метод на измиване е доста ефективен и не е сложен за изпълнение. Също като предходния, може да се прилага както за измиване на дизелово гориво, така и за почистване на бензинова горивна система.

Много подходящ е при силно замърсени инжектори, тъй като както вече споменахме отстранява плаката напълно.

Като минус можем да посочим, че съществува голяма вероятност процеса на промиване да повреди свещите. Затова специалистите препоръчват измиването на да бъде комбинирано със смяна на свещите.


Промиване чрез отстраняване на дюзата

Тази техника на почистване е малко по-трудна и се прилага в случаите, при които има силно замърсяване, или когато двигателят продължава да прекъсва, след като сте приложили предходните методи на измиване.

Ако сте достатъчно опитни можете да се справите и сами, но нашият съвет е, стигне ли се до почистване чрез отстраняване на дюзата на инжектора да се доверите на опитни механици.

Съветваме ви това, тъй като, за да отстраните дюзата първо трябва да отворите двигателя, да откриете и отстраните запушените дюзи. А това е процес, който изисква не просто сръчност, но и добри познания по механика и ремонт на двигатели.

Ако все пак можете да се справите и извадите дюзите, останалото не е трудно. Необходим ви е добър почистващ препарат за почистване на инжектора, малко парче маркуч (приблизително с диаметъра на отвора равен на вътрешния диаметър на дюзата) и да подадете електрически заряд от батерията към дюзата.

Това, което е нужно да сторите е да свържете единия край на парчето маркуч с дюзата и да се погрижите да приложите напрежението от батерията към отстранения инжектор. 

След това просто пръскате от препарата в дюзата и подавате от батерията напрежение през няколко минути.  Измиването се извършва на няколко цикъла до пълното отмиване на плаката.

В случай, че отлаганията са изключително твърди и не се отстранят по този начин, можете да опитате с ултразвук или просто да смените дюзите на инжектора с нови.

Снимка:nasauto.bg

Почистване на всеки компонент поотделно

Този метод е доста сложен и се извършва в много редки случаи и само в специализирани сервизи. При него се изисква всеки компонент от горивната система да бъде изваден и почистен основно.

Обикновено първо се отстраняват инжекторите и се измиват по начините, с които ви запознахме преди малко. След това със сгъстен въздух се почиства клапата на горивото от въглеродни отлагания.

Горивният филтър обикновено се сменя с нов, а горивните тръбопроводи се продухват със сгъстен въздух. След почистването всички компоненти се поставят отново.


Снимка:nasauto.bg


КАК ДА СТЕ СИГУРНИ, ЧЕ ВРЕМЕ ЗА ИЗМИВАНЕ НА ГОРИВНАТА СИСТЕМА НА АВТОМОБИЛА?

В началото на текста споделихме какви са основните признаци, че инжекторът е запушен. Но истината е, че тези симптоми могат да бъдат индикация и за други проблеми. За да сте сигурни, че става дума точно за проблем с дюзите на инжектора диагностиката е много важна.

Затова ви съветваме, преди да изпробвате някой от методите за почистване да посетите сервиз и да поискате диагностика на двигателя. В сервизите обикновено прилагат няколко начина на диагностика.


Проверка на двигателя на специална стойка

При този вид диагностика двигателят се отстранява и се проверява за разхерметизация. Проверява се също така неговата производителност и дали инжектора впръсква горивото по правилния начин.


Тест за баланс

Диагностиката се извършва чрез тест за баланс с помощта на специален сензор. При този тест не е нужно  двигателят да се сваля, тъй като сензорът се свързва с горивната помпа и отчита нивото на налягане. По този начин могат да бъдат тествани всички дюзи и да се открие тази, която е замърсена.


КАК ДА ПРЕДПАЗИТЕ ИНЖЕКТОРА ОТ ЗАМЪРСЯВАНЕ?

Най-лесния начин да се погрижите за чистотата на горивната система на автомобила е да се опитате да карате само с висококачествено гориво.

Добре е също така да извършвате профилактично измиване на дизеловото гориво и бензиновата горивна помпа, като добавяте на всеки изминати 20 - 25 000 км (а когато се налага и на всеки 10 000 км) почистваща добавка.