loader

Ксенонови фарове - “за” или “против”?

През последните години в светлинното оборудване на автомобилите все по-сериозно навлизат ксеноновите системи или т. нар.”ксенонови фарове”.

За пръв подобни фарове са поставени през 1991 година на сериен модел на BMW и оттогава до днес споровете за техните плюсове и минуси не стихват, а напротив - разгарят се.


Източник снимка:pixabay.com



AnchorКакво е “ксенон”?

Така се нарича елементът, който се използва в ксеноновите лампи. Символът му е Xe, атомното му число е 54 и разбира се е благороден инертен газ.

Сам по себе си ксенонът е газ без цвят, без мирис и не е реактивен, така че не може да бъде видян или усетен.

Една от най-забележителните му характеристики е, че когато е подложен на електрически заряд излъчва много ярка синкаво - бяла светлина на доста голямо разстояние.

Ксенонът има много приложения. Използва се както в лампи и осветителни тела, така и в лазери и дори като антистатик, но най-голямо е приложението му в автомобилните фарове, за които искаме да ви разкажем малко по-подробно.



AnchorКакво представляват ксеноновите (HID) фарове?

Известни са още като високоинтензивни HID лампи и доставят синьо - бяла светлина, приблизително два до три пъти по-силна от светлината от халогенните крушки.

Те работят не чрез електрическо напрежение както халогенните крушки, а излъчват светлина благодарение на електрически заряд, който осветява газа (ксенона), намиращ се в крушките.

Anchor

HID крушките са енергийно ефективни и издържат приблизително 2500 часа.

Източник снимка:pixabay.com



AnchorКак работят крушките с ксенон?

Ксеноновите крушки са малки, прозрачни капсули, пълни с ксенонов газ, от двата края на които има волфрамови жички.

Запалването на лампите става, като се създава импулс с високо напрежение, който възпроизвежда искра, която от своя страна йонизира газа и той започва да излъчва светлина.

За да може да се възпроизведе тази иска обаче, ксеноновите фарове се нуждаят от напрежение, което може да достигне до 25 000 волта. Освен това, температурата и височината на крушките трябва да могат да се регулират.

Това е и причината, поради която, когато се говори за ксенонови фарове се има предвид по-скоро ксенонова система.

Тази система се състои не само от фарове, но и от ксенонов блок (блок за запалване). Той се използва както за преобразуване на 25 - те хиляди волта в 12 автомобилни волта, така и за допълнително стабилизиране и поддържане на дъгата.

Източник снимка:pixabay.com



AnchorПлюсове от ксеноновите фарове

Използването на HID фарове има няколко забележителни предимства.

AnchorЕнергийна ефективност

Тъй като ксеноновото осветление използва газ като източник на енергия, за генериране на светлина се нуждае от много по-малко електричество. Казано с други думи, ксеноновите крушки консумират много по-малко енергия както от халогенните, така и от LED лампите.

AnchorИзлъчват студена бяла светлина

Ксеноновите фарове произвеждат бяла, студена светлина, която в тъмната част на денонощието се вижда не само отдалеч, но и осветява пътя и дори в страни от него много добре.

AnchorПо-голяма светлинна мощност

Светлинната мощност на ксеноновите лампи е 2,7 по-висока от тази на халогенните и осветява много по-добре пътя пред водача, без значение от метеорологичните условия.

Това е може би един от най-големите плюсове на HID фаровете. Те не само, че светят много по-ярко от другите видове фарове, но и светлината им е възможно най-близка до дневната, слънчева светлина, което позволява на водача да различава бързо и много по-ясно препятствията по пътя на голямо разстояние.


Източник снимка:pixabay.com


AnchorДълготрайност

Крушките, използвани в ксеноновите фарове както вече отбелязахме съдържат газ ксенон, който не намалява с времето, нито пък може да излезе или повреди по някакъв начин.

Само за сравнение: Докато халогенните крушки издържат между 4000 и 1000 часа, ксеноновите издържат повече от 2000 часа.



AnchorМинуси на ксеноновите фарове

Тъй като нищо не е напълно съвършено на този свят, и  HID фаровете имат както плюсове, така и недостатъци.

AnchorОтблясъци

Ако автоматичното регулиране не е настроено правилно ксеноновите фарове заслепяват доста силно както останалите участници в движението, така и пешеходците. Затова винаги преди път е добре да се проверява настройката на фаровете, за да е сигурно, че няма създават проблеми на шофьори и пешеходци.

AnchorВисока цена

Ксенонът не е в изобилие и се добива доста трудно, а като прибавим и факта, че за да генерират светлина фаровете се нуждаят допълнителни блокове за управление, става ясно, че крайната цена е доста висока.

Най-вероятно това е причината към момента с подобни фарове да се оборудват фабрично основно луксозните автомобили и да не се пристъпва към използване на подобни фарове в МПС - та от средния и бюджетния класове.

AnchorЗагряват по-бавно

За да “загреят” ксеноновите крушки се нуждаят не от милисекунди, както халогенните, а от над 14 секунди. Това е времето, което им е необходимо, за да могат да генерират достатъчно силна светлина.

AnchorИзискват постоянно почистване

За да могат да осветяват наистина отлично, стъклата на фаровете трябва да са безупречно чисти. Защото ако са дори и малко замърсени, късодъговото излъчване на ксенона се разсейва и светлинната мощност на фаровете намалява.


Източник снимка:unsplash.com

AnchorОще няколко любопитни факта за ксеноновите фарове

За разлика от халогенните, ксеноновите фарове могат да се монтират само като предни, но не и като задни светлини.

Освен това, тъй като са с ксенонови крушки, а както отбелязахме те светят като загряват инертен газ е невъзможно в една крушка да генерира както “дълги”, така и “къси” светлини.

Затова се налага или във фара към ксеноновата крушка да се добави  една халогенна, която да осигурява “късите” светлини или да се използват т. н. “биксенонови фарове”.

Тези фарове представляват в същността си ксенонови, които генерират както “дълги”, така и “къси” светлини, използвайки една много интересна технология. Във фара се монтира един соленоид, чиято задача е да премества ксеноновата лампа в желаната от водача позиция (“къси” или “дълги” светлини).



Източник снимка:unsplash.com

Както и сами разбрахте, ксеноновите фарове имат както плюсове, така и недостатъци и споровете “за” или “против” едва ли скоро ще стихнат. Винаги ще има хора, на които ксеноните ще им допадат, както ще има и такива, които няма да ги одобряват.

Нашето мнение обаче е, че с развитието на технологиите и с намаляването на цената на ксеноновите крушки, с ксенонови фарове ще започнат да се оборудват фабрично все повече масови автомобили. А все повече собственици на МПС ще започнат да сменят халогенните си светлини и да ги заменят с по-ефективните, дълготрайни и с по-голяма светлинна мощност ксенони.



Видео: HID Xenon Headlight Operation