loader

Колко е важно да е изправна кормилната рейка ?


Какво представлява кормилната рейка накратко?

Кормилната рейка е важен елемент от кормилното управление на един автомобил. Кормилната система без съмнение е един от най-важните компоненти. Тя спомага за движението на автомобила в желана посока, а също и да завива наляво и надясно.

Ролята на кормилната рейка е да създава връзка между кормилните щанги на двете предни колела на автомобила. Тя трансформира въртенето на кормилото в линейно движение на щангите, което спомага за завиването на колелата съответно надясно и наляво.

От нейната правилна функция, надеждност и изправност зависи стабилността на автомобила при завиване и праволинейното му движение. Тя осигурява също така отлична маневреност на пътя,  минимално странично плъзгане на колелата в завой и минимално усилие за шофьора при управление на волана.


Кормилната система на автомобила

  • Кормилните механизми биват такива с винт и гайка,  хидравличен усилвател и червак и ролка.
  • По начина си на действие те биват такива с усилвател и механични.
  • По типа на кормилния механизъм са зъбно-гребенни и комбинирани.
  • Разделят се на предни и задни по местоположението на кормилния трапец


Кормилната рейка е съставена от различни части и има важна функция за нашия автомобил. Всъщност устройството ѝ не е много сложно. Механизмът ѝ се намира в затворена метална тръба, всеки от чийто крайща се закрепва към кормилна щанга към колелата на колата.

В горната част на рейката се намира кормилния прът, който се свързва с волана на автомобила. Кормилната рейка е оборудвана с пиньон (наречен също така гребен ). Нейната роля е да превръща ротационното движение на волана в линейно и по този начин колелата се завъртат.


Кормилната система с рейка и пиньон е най-разпространена при съвременните модели коли. Нека разгледаме видовете кормилни рейки.


Кормилната рейка е 3 вида:

 

Механична

Среща се обикновено при по-старите модели автомобили.


Хидравлична

По-голямата част от съвременните коли са с хидравлична кормилна рейка. С нейна помощ се намалява значително физическото усилие от страна на шофьора, което се прилага, за да се завърти волана. Цената на този тип кормилна рейка обикновено е по-голяма, тъй като е задвижвана посредством хидравлика и в устройството ѝ влиза хидравлична система.


Механизмът на хидравличната кормилна рейка се състои от хидравлична помпа, казанче за хидравлика и хидравлична течност. Хидравличната рейка се свързва към шенкела чрез кормилни накрайници.


Електрическа

Електрическата кормилна рейка е една по-модерна опция за нашия автомобил. Тя разполага с електрически усилвател, който всъщност е серво мотор, с чиято помощ се осъществява завъртането на волана в посоката, която искаме. Оборудвана е също с електронен блок и датчици.


Нека разгледаме отблизо устройството на различните части на кормилната рейка:


Кормилна рейка или кутия

Тези  две системи превръщат въртящия момент от волана в линейно движение.


Усилватели (хидравличен и електрически)

Хидравличният усилвател е оборудван с  хидравлична помпа и присъства във всички съвременни коли. Тя се завърта от двигателя и ни помага да завиваме по-лесно. Усилвателите разполагат със система, която спомага за лесно завиване на място и при ниска скорост. Когато завиването е при висока скорост, воланът става по-труден за въртене поради факта, че се позволява малко отклонение с цел по-голяма безопасност.

 

Кормилно каре

Разположено е в края на кормилния прът и позволява да се наглася позицията на волана по желание на шофьора.

 

Кормилен прът

Той препраща въртящия момент от волана към кутията или рейката. 


Накрайници

Осъществяват връзка между шенкелите и кормилната кутия или рейката.

Цената на една нова кормилна рейка е сравнително скъпа. Eдно от преимуществата ѝ е, че може да се рециклира. Обикновено се дава гаранция от 12 месеца. Външните и вътрешните кормилни накрайници са тези елементи, които се сменят с нови.


Как да разберем дали кормилната ни рейка се нуждае от ремонт?

  • За правилния ремонт на кормилната рейка са необходими знания и опит. Затова е и добра идея да се доверим на професионалисти при смяна и ремонт на рейка, ако не разполагаме с нужните инструменти и умения.
  • Ремонтът включва разглобяване на рейката и полиране до отлична гладкост. Кормилните рейки се полират с цел по тях да няма никакви ненужни неравности или остатъчни частици. В случай че се налага подмяна на рейката с нова, семерингите и тефлоновите пръстени също се подменят заедно с нея.
  • След като сме свалили рейката и сме я разглобили правим проверка на нивото на износване на зъбния гребен на рейката.
  • Ако по пръта на рейката открием корозия или надирания, премахваме ги.
  • Сменяме всички лагери и уплътнения.
  • Правим тест на стенд за течове и работно налягане
  • Повредената рейка освен че издава силен шум, тя има силно замърсяващо действие върху природата, тъй като от нея изтича хидравлична течност.
  • Силно повредената кормилна рейка предизвиква риска от внезапно блокиране на колелата, което може да доведе до катастрофа.
  • Затова е необходимо да правим редовна проверка и подмяна на тази важна автомобилна част и да я поддържаме в изправно състояние целогодишно.

 

Някои най-чести признаци за повреда в кормилната рейка

 

  • Потропване или шум във волана при завиване
  • Шум и потропване от средната зона на рейката, където се намира гребенът
  • Трудно въртене на волана в една посока и прекалено лесно въртене в другата. Това може да се причини от ниско ниво в хидравличната течност.
  • Това е сигурен знак, че има повреда в кормилното управление. Важно е да знаем,че когато сменяме кормилната рейка или кормилен накрайник, трябва заедно с това да направим реглаж на управлението.
  • Течове от главата на кормилната рейка
  • Необичаен шум или чукане при проверка
  • Маншоните на рейката са пълни с масло

 

Полезни съвети за правилна поддръжка на кормилната рейка

 

  • Честата повреда на кормилната рейка може да се предизвика от карането с гуми с нисък профил и завиването на колелата, когато колата е спряна
  • Избягвайте да шофирате по неравни и разбити пътища
  • Желателно е да се направи пътна проба след подмяна на кормилната рейка
  • След смяна на кормилна рейка се препоръчва реглаж на преден мост
  • Препоръчително е да правим редовен реглаж на гумите на автомобила ни, за да имат по-дълъг живот,  и за да имаме максимален комфорт при каране.
  • Добре е редовно да следим нивото на течността в казанчето на хидравличната система. Ако то е прекалено ниско, помпата на сервоуправлението може да се повреди.
  • Препоръчително е периодично да сменяме хидравличната течност
  • Ако открием дори малък луфт в радиалния или надлъжния волан е необходимо да го премахнем
  • Добре е да извършваме редовна проверка на накрайниците и рейката
  • Да избягваме да завиваме докрай волана, ако е възможно и да не го врътим на едно място. Това води до допълнително износване на гумите.
  • Хубаво е да правим регулация на хлабината в рейката или кормилната кутия, следвайки винаги инструкциите на производителя.