Колко е важно да е изправна кормилната рейка ?
Какво представлява кормилната рейка накратко?
Кормилната рейка е важен елемент от кормилното управление на един автомобил. Кормилната система без съмнение е един от най-важните компоненти. Тя спомага за движението на автомобила в желана посока, а също и да завива наляво и надясно.
Ролята на кормилната рейка е да създава връзка между кормилните щанги на двете предни колела на автомобила. Тя трансформира въртенето на кормилото в линейно движение на щангите, което спомага за завиването на колелата съответно надясно и наляво.
От нейната правилна функция, надеждност и изправност зависи стабилността на автомобила при завиване и праволинейното му движение. Тя осигурява също така отлична маневреност на пътя, минимално странично плъзгане на колелата в завой и минимално усилие за шофьора при управление на волана.
Кормилната система на автомобила
- Кормилните механизми биват такива с винт и гайка, хидравличен усилвател и червак и ролка.
- По начина си на действие те биват такива с усилвател и механични.
- По типа на кормилния механизъм са зъбно-гребенни и комбинирани.
- Разделят се на предни и задни по местоположението на кормилния трапец
Кормилната рейка е съставена от различни части и има важна функция за нашия автомобил. Всъщност устройството ѝ не е много сложно. Механизмът ѝ се намира в затворена метална тръба, всеки от чийто крайща се закрепва към кормилна щанга към колелата на колата.
В горната част на рейката се намира кормилния прът, който се свързва с волана на автомобила. Кормилната рейка е оборудвана с пиньон (наречен също така гребен ). Нейната роля е да превръща ротационното движение на волана в линейно и по този начин колелата се завъртат.
Кормилната система с рейка и пиньон е най-разпространена при съвременните модели коли. Нека разгледаме видовете кормилни рейки.
Кормилната рейка е 3 вида:
Механична
Среща се обикновено при по-старите модели автомобили.
Хидравлична
По-голямата част от съвременните коли са с хидравлична кормилна рейка. С нейна помощ се намалява значително физическото усилие от страна на шофьора, което се прилага, за да се завърти волана. Цената на този тип кормилна рейка обикновено е по-голяма, тъй като е задвижвана посредством хидравлика и в устройството ѝ влиза хидравлична система.
Механизмът на хидравличната кормилна рейка се състои от хидравлична помпа, казанче за хидравлика и хидравлична течност. Хидравличната рейка се свързва към шенкела чрез кормилни накрайници.
Електрическа
Електрическата кормилна рейка е една по-модерна опция за нашия автомобил. Тя разполага с електрически усилвател, който всъщност е серво мотор, с чиято помощ се осъществява завъртането на волана в посоката, която искаме. Оборудвана е също с електронен блок и датчици.
Нека разгледаме отблизо устройството на различните части на кормилната рейка:
Кормилна рейка или кутия
Тези две системи превръщат въртящия момент от волана в линейно движение.
Усилватели (хидравличен и електрически)
Хидравличният усилвател е оборудван с хидравлична помпа и присъства във всички съвременни коли. Тя се завърта от двигателя и ни помага да завиваме по-лесно. Усилвателите разполагат със система, която спомага за лесно завиване на място и при ниска скорост. Когато завиването е при висока скорост, воланът става по-труден за въртене поради факта, че се позволява малко отклонение с цел по-голяма безопасност.
Кормилно каре
Разположено е в края на кормилния прът и позволява да се наглася позицията на волана по желание на шофьора.
Кормилен прът
Той препраща въртящия момент от волана към кутията или рейката.
Накрайници
Осъществяват връзка между шенкелите и кормилната кутия или рейката.
Цената на една нова кормилна рейка е сравнително скъпа. Eдно от преимуществата ѝ е, че може да се рециклира. Обикновено се дава гаранция от 12 месеца. Външните и вътрешните кормилни накрайници са тези елементи, които се сменят с нови.
Как да разберем дали кормилната ни рейка се нуждае от ремонт?
- За правилния ремонт на кормилната рейка са необходими знания и опит. Затова е и добра идея да се доверим на професионалисти при смяна и ремонт на рейка, ако не разполагаме с нужните инструменти и умения.
- Ремонтът включва разглобяване на рейката и полиране до отлична гладкост. Кормилните рейки се полират с цел по тях да няма никакви ненужни неравности или остатъчни частици. В случай че се налага подмяна на рейката с нова, семерингите и тефлоновите пръстени също се подменят заедно с нея.
- След като сме свалили рейката и сме я разглобили правим проверка на нивото на износване на зъбния гребен на рейката.
- Ако по пръта на рейката открием корозия или надирания, премахваме ги.
- Сменяме всички лагери и уплътнения.
- Правим тест на стенд за течове и работно налягане
- Повредената рейка освен че издава силен шум, тя има силно замърсяващо действие върху природата, тъй като от нея изтича хидравлична течност.
- Силно повредената кормилна рейка предизвиква риска от внезапно блокиране на колелата, което може да доведе до катастрофа.
- Затова е необходимо да правим редовна проверка и подмяна на тази важна автомобилна част и да я поддържаме в изправно състояние целогодишно.
Някои най-чести признаци за повреда в кормилната рейка
- Потропване или шум във волана при завиване
- Шум и потропване от средната зона на рейката, където се намира гребенът
- Трудно въртене на волана в една посока и прекалено лесно въртене в другата. Това може да се причини от ниско ниво в хидравличната течност.
- Това е сигурен знак, че има повреда в кормилното управление. Важно е да знаем,че когато сменяме кормилната рейка или кормилен накрайник, трябва заедно с това да направим реглаж на управлението.
- Течове от главата на кормилната рейка
- Необичаен шум или чукане при проверка
- Маншоните на рейката са пълни с масло
Полезни съвети за правилна поддръжка на кормилната рейка
- Честата повреда на кормилната рейка може да се предизвика от карането с гуми с нисък профил и завиването на колелата, когато колата е спряна
- Избягвайте да шофирате по неравни и разбити пътища
- Желателно е да се направи пътна проба след подмяна на кормилната рейка
- След смяна на кормилна рейка се препоръчва реглаж на преден мост
- Препоръчително е да правим редовен реглаж на гумите на автомобила ни, за да имат по-дълъг живот, и за да имаме максимален комфорт при каране.
- Добре е редовно да следим нивото на течността в казанчето на хидравличната система. Ако то е прекалено ниско, помпата на сервоуправлението може да се повреди.
- Препоръчително е периодично да сменяме хидравличната течност
- Ако открием дори малък луфт в радиалния или надлъжния волан е необходимо да го премахнем
- Добре е да извършваме редовна проверка на накрайниците и рейката
- Да избягваме да завиваме докрай волана, ако е възможно и да не го врътим на едно място. Това води до допълнително износване на гумите.
- Хубаво е да правим регулация на хлабината в рейката или кормилната кутия, следвайки винаги инструкциите на производителя.