loader

Колко често трябва да се извършва смяната на амортисьори ?

Несъмнено всеки шофьор се наслаждава, когато пътува до дадена дестинация и то върху път, чиито асфалт е пресен и непокътнат. Навлизането в неравностите не винаги е приятно за повечето хора, но въпреки това в някои случаи не е чак толкова зле. Замисля ли сте се някога как вашата машина ги превъзмогва ?

Всички превозни средства и то без изключение разполагат с една система, чиято цел е предназначена точно за това. Тя е позната под наименованието – окачване, и съответно осигурява затихването на ударите и трептенето, предизвикани от продължителното шофиране върху некачествената пътна настилка.

Амортисьорите са съществена част от сложната система и без тях функционалността им е непостижима. Външно елементите представляват кухи телескопични тръби, чиято вътрешност е изпълнена с масло или въздух. Предназначението им е да поддържат колелата в контакт със земята и да контролират самото движение.

Ето защо е важно винаги да следите в какво състояние се намират и при нужда обезателно да предприемете съответните мерки. За ваше щастие, днес е вашият ден, тъй като ще ви представим повече информация относно тях и периодът в който трябва да бъдете най-предпазливи.


КОГА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО СЕ ИЗВЪРШВА СМЯНА ?

За разлика от преди, днешната индустрия предлага богат асортимент от размери и стилове, като всеки един от тях е изработен за конкретна цел или марка на модел кола. За сега най-често срещаните са предимно в комбинацията между амортисьори и подпори.

При по-старите автомобили се използват стандартни амортисьори както отпред, така и отзад, докато при съвременните се срещат единствено подсилени подпори.  По принцип тези части са изложени на употреба абсолютно всеки път, което означава, че са подложени на сериозно напрежение и следователно не е изключен факта да наближи тяхното износване.

Обикновено компонентите на очакването трябва да издържат поне 80 000 км., преди да се наложи да ги замените. Истинският определящ фактор обаче е къде и по какъв начин шофирате. Честото прекосяване през неасфалтирани пътища с дълбоки дупки и неравности гарантирано ще причини прекомерна повреда.

В допълнение към това, ако сте типът човек, който преминава през тях със скорости подобно за магистрала то с течение на времето щетите ще бъдат бързи и неизбежни. Зимните месеци и пътната сол също не са изключение, тъй като допринасят за непредвидима корозия, свиваща експлоатационният период още повече.

Реално погледната вместо да използвате дадено време или пробег, за да решите кога да замените амортисьорите или подпорите, използвайте друг алтернативен метод. Преминаването през щателно инспектиране всяка година е най-добрият начин да разберете, които части всъщност се нуждаят от подмяна. Така ще можете да забележите къде са нанесени повреди или течове.


Признаци подсказващи за настъпването на смяна

Когато моментът наближи той определено няма да остане незабелязан. Първостепенната причина, поради която се случва провалянето на амортисьорите е, че крайните уплътнения се разкъсват. След това течността или газът, намиращ се вътре започва да изтича.

При компонентите на течна основа това може да се разгледа, като образувала се влага върху горната част на конструкцията им. Заедно с това е възможно маслото да тече от едната страна. Ако това е налице то определено даденият консуматив е в края на своите експлоатационни дни.

Тъй като тези части от окачването имат толкова драматична роля върху управлението на превозното средство е важно да запомните и разпознавате знаците, подсказващи за посещаването на най-близкият сервиз.


Те са следните няколко ужасяващи вида :

  • Чукане или блъскане от задното окачване по време на движение.
  • Трудност при запазването на изправно движение.
  • Люшкане на задният край при вземането на завой.
  • Забележимо трептене при преминаване през малки неравности.

В случай, че и вашият автомобил изпитва всичко от изброените може би е време да обърнете сериозно внимание на неговото здраве. Никога не отлагайте ремонтите, защото в крайна сметка те могат да излязат доста солени.


МОЖЕ ЛИ ДА СЕ СМЕНЯТ САМО ПРЕДНИТЕ ИЛИ САМО ЗАДНИТЕ АМОРТИСЬОРИ ?

Този въпрос е доста често обсъждан измежду различните привърженици на автомобилите. Не е необходимо, но обикновено се препоръчва да ги замените по двойки, например двата предни края и двата задни.

Това е така, защото новият продукт ще може по-качествено да абсорбира пътните неизправности и със сигурност много по-добре от старият. При смяната на само един обаче съществува опасност да останете уязвими към настъпването на инцидент, тъй като едната страна ще бъде нестабилна.

Подменянето на износените авточасти ще възстанови управлението на вашето средство за придвижване и то ще наподобява на чисто ново. Това от своя страна ще подпомогне не само на вас, гарантирайки ви комфорт, но и на останалите части. По този начин потенциалното им захабяване ще бъде снижено до минимум.


СЪЩНОСТ НА ПРОЦЕСА И НУЖДАЕМ ЛИ СЕ ОТ ПРОФЕСИОНАЛНА ПОМОЩ ?

Може да звучи страшно мисълта самостоятелно да разглобите окачването на вашата кола, но веднъж щом достигнете до заветният момент осъзнавате, че процесът не е никак сложен. Съответно първоначалните ви притеснения са били крайно излишни.

От една страна извършването на процедурата ще ви спести посещението на сервиза, както и последователното заплащане на дебелата сметка. Но преди да сложите ръкавиците е важно да знаете и следвате внимателно всички стъпки. Безопасността е от съществено значение, именно поради което ви препоръчваме да четете внимателно и да изпълнявате всичко дословно.

Подготвяне на инструментите

При голяма част от превозните средства амортисьорите и пружините са взаимосвързани или интегрирани, което означава, че ще се нуждаете от специализиран компресор с който да ги освободите. Макар и с незначителен вид, употребата му е доста сериозна и не е за подценяване.

Ако не извършите отделянето правилно съществува опасност пружините да изскочат и да навредят на всичко по пътя им, включително и на самите вас. Също така преди да заемете от приятел компресорът е важно да знаете как да го използвате.


Осигуряване на достъпност

Подемникът е ключов при навлизането в тази стъпка, така че съдействието му ще бъде благоприятно. В противен случай ще се наложи да повдигате поединично всяка една гума с крик, което в края на краищата ще бъде доста изморително.

Повдигането е лесно, но изваждането на конкретната авточаст ще изисква малко пластичност от страна на вашият лакът и ръка. В случай, че се нуждаете от компресор, тук е мястото където ще го използвате. По принцип има три болта, държащи долната част на подпората на място, а разхлабването се извършват посредством гаечен ключ.

След това нагоре тя се простира в гнездо, притежаващо сериозен болт от вътрешната страна на двигателното отделение. За да достигнете до него ще се нуждаете от ключ с доста дълго разширение. Веднъж щом премахнете всичко частта е готова за изтегляне.

Инсталация и тест

Обратният монтаж на новият елемент ще бъде също толкова елементарен, колкото и самият демонтаж, който извършихте току що. За целта можете да използвате тресчотка, за да затегнете всички болтове до спецификациите на производителя.

От друга страна повечето DIY ентусиасти, разчитат на добрият стар метод при който се затяга всичко до край. Изборът на метода оставяме изцяло на вашата собствена преценка. След като монтирането приключи, поставете гумата и повторете същите стъпки от другият край.

Когато работите върху подобна жизненоважна система е важно след като приключите да изведете автомобила за диагностично шофиране. Съветваме ви да направите бавно и стабилно кръгче около квартала, за да тествате волана и времето за реакция. При евентуално преминаване без проблем, смятайте проекта за тотален успех.


КОГА ДА ПОТЪРСИМ СПЕЦИАЛИСТ ?

Удрянето на дупка никога не е било приятно изживяване, защото едновременно разваля комфорта на пътниците и здравето на окачването. При пътуването из път, чиято същност е обсипана с тези вредители е важно да бъдете на щрек за проблеми.

Както казахме авариите се получават в следствие на изтичане или цялостно износване. Независимо от случаите прегледът при професионалист е задължителен. Макар и да сте способни да извършите самостоятелен ремонт съществуват малки детайли, които трябва да бъдат прегледани от квалифициран персонал.

Честото пренебрегване на специалистите ще ви възнагради с повече усложнения от колкото сте предполагали изобщо.