loader

Кои амортисьори са по-добри - маслени или газови?

В един определен момент на всеки шофьор се налага да извърши смяна на амортисьорите и тогава неизменно си задава въпроса: „Какви амортисьори да заменят старите?”

Този въпрос е наистина доста сложен, тъй като на вътрешния пазар се предлагат както много марки амортисьори, така и различни видове и всеки вид си има своите характеристики, позитиви и негативи.

Ако и вие в момента сте изправени пред подобна дилема и ни отделите малко от времето си, ние ще се постараем да ви запознаем с двата основните вида амортисьори, без да спестяваме нито техните позитивни, нито негативните им страни.


Кои амортисьори са по-добри - маслени или газови?

Какво представляват и защо са необходими амортисьорите няма да обясняваме, тъй като сме сигурни, че знаете прекрасно, че това са елементи на окачването, благодарение на които автомобилът остава стабилен на пътя, а ние пътуваме комфортно и удобно.

Затова продължавам направо към основните видове амортисьори и техните позитивни и негативни страни.

И така… Към момента на пазара се предлагат няколко вида амортисьори, но два от тях се използват масово и съответно са най-популярни и сред производителите на автомобили, и сред потребителите.


Маслени хидравлични амортисьори

Този вид амортисьор се състои от работен цилиндър (тръба), компресионна камера и бутален прът, който направлява работния флуид (хидравличното масло). Ефектът на затихването на вибрациите се постига чрез маслото, което придвижвайки се от едната част на амортисьора към другата поема съпротивлението на пружините, като така потушава нейните вибрации и отнема кинетичната ѝ енергия.

Маслените амортисьори са само двутръбни, работният им флуид е единствено хидравличното масло и могат да работят само в една посока (само при компресия).

Един от недостатъците на този вид амортисьори е наличието на въздушна смес в компресионната камера. Казано по друг начин, когато камерата има ниско или нулево ниво на въздух, ефективността на амортисьорите е нула или много минимална. В обратния случай (ако нивото на въздух е прекалено високо), амортисьорът също няма да се справи, тъй като просто ще свие и разхлаби без съпротивление (казано по нашенски - ще падне).

Друга негативна характеристика на маслените амортисьори е лошото разсейване на топлината. Какво означава това? Най-простото обяснение е, че при шофиране по лоши пътища маслото, което се намира в амортисьорите започва да завира и се появява ефектът на кавитация (в маслото започват да се образуват мехурчета и то започва да кипи). Вътре се образуват кухини, които много бързо преминават през буталния клапан, което силно влошава работата и ефективността на амортисьорите.

При появата на кавитация се променя и вискозитета на хидравличното масло, което допълнително намалява ефективността на амортисьорите.

Въпреки изброените негативи, хидравличните амортисьори имат и положителни характеристики, които си струва да отбележим.

Огромен плюс на този вид амортисьори е достъпната им цена и наличието на огромен избор от марки и модели, които лесно можете да откриете във всеки специализиран магазин.

Освен това маслените амортисьори са „меки” и удобни и осигуряват много комфортно возене и ако шофирате спокойно, без големи натоварвания и високи скорости или ако шофирате по-често по градските улици и на къси разстояния, маслените амортисьори ще ви бъдат от огромна полза.

Разгледахме основните позитиви и негативи на хидравличните амортисьори, но нека обобщим кои са основните точки „за” и „против” този вид амортисьори.

„За”

  • маслените амортисьори са широко разпространени и лесно могат да бъдат открити и закупени подходящите за съответната марка и модел автомобил;
  • имат прост дизайн;
  • цената им е повече от достъпна;
  • издръжливи са (могат да изкарат и до 60 000 км. преди да се наложи подмяна);
  • гарантират удобно, меко и комфортно пътуване;
  • подходящи са за шофиране с градска среда или на къси разстояния.

„Против”

  • работят само в една посока;
  • при шофиране по неравни терени или пътища с лошо качество маслото започва да кипи и губи свойствата си;
  • не са подходящи за шофиране на дълги разстояния или при високи скорости.


Газови амортисьори

За разлика от маслените, при газовите амортисьори компесационната камера не е пълна с въздух, а с азотен газ, който се изпомпва при високо налягане (до 28 атмосфери). Погрешно е схващането, че газовите амортисьори работят само с газ, тъй като във всеки газов амортисьор има и масло, и газ.

Двата работни флуида са разположени в една камера, но са отделени един от друг от специална мембрана. Азотният газ се използва, за да пресова маслото, като по този начин не му позволява да се разпени и да образува мехурчета. Тъй като азотът се изпомпва под високо налягане, това принуждава буталото да бъде винаги в компресирано състояние, поради което при преодоляване на неравностите по пътя, устойчивостта на амортисьора се променя нелинейно, като по този начин се осигурява добра и стабилна управляемост на автомобила.

Освен това, газовите амортисьори се охлаждат по-добре и за разлика от маслените могат да бъдат монтирани в различни посоки (хоризонтално, вертикално или под наклон), без това да се отрази на ефективната им работа. Този вид амортисьори са подходящи за спортни модели автомобили или ако обичате да шофирате с висока скорост.

„За” и „Против”

Позитиви

  • отлично задържане на пътя;
  • окачването работи не само при компресия, но и при декомпресия;
  • при тях появата на кавиация е малко вероятна, тъй като газът охлажда маслото и не му позволява да се разпени;
  • много подходящи са за състезателни автомобили, където високите скорости и претоварването на автомобила е обичайно състояние.

Негативи:

  • имат по-сложна конструкция;
  • цената им е доста по-висока от цената на хидравличните амортисьори;
  • моделите автомобили, при които може да бъде извършена замяна на маслени с газови амортисьори са малко;
  • по-твърди са от хидравличните, а това се отразява както на комфорта при пътуване, така и на останалите елементи по окачването, които се износват по-бързо и трябва да бъдат сменяни по-често.


Кои амортисьори са по-добри - маслените или газовите?

След всичко, което ви споделихме за двата вида амортисьори, предполагаме все още се чувствате несигурни в избора си… и с право. Истината е, че няма само един правилен отговор на този въпрос, тъй като и двата вида носят какво своите позитиви, така и негативите си.

Изборът на амортисьори за вашия автомобил зависи единствено от вас, вашите умения да шофирате, от условията, при които най-често шофирате и дали обичате мекото или по-твърдото окачване.

Няма добри или лоши амортисьори, има само амортисьори, които могат да са полезни за вашия стил на шофиране.

Ако имате спортен модел автомобил или обичате по-твърдото возене, ако често натискате педала на газта или шофирате по лоши пътища, тогава можете да обмислите вариант за покупка на газови амортисьори, знаейки, че точно този вид могат да ви осигурят по-добро задържане на пътя и по-голяма стабилност на дълъг път.

Ако обаче карате стандартен автомобил и шофирането ви е разумно, тогава маслените амортисьори са отлично (и евтино) решение за вашия автомобил.

Изборът на амортисьори е наистина личен и трябва да го направите единствено според вашите предпочитания. Нашият съвет е да не се доверявате на приятели, близки или познати, тъй като всеки има различни разбирания за комфорт и возия.


Как да разберете, че амортисьорите са за смяна?

Без значение дали амортисьорите са маслени или газови, винаги идва време, в което трябва да се заменят. Ако препоръчителните за смяна километри не са изминати, но работата на амортисьорите не ви се струва много ефективна, можете да направите няколко теста, чрез които да разберете дали са за смяна или не.

Състоянието на амортисьорите можете да определите по няколко начина:

  • чрез визуална проверка;
  • чрез прилагане на сила върху автомобила;
  • чрез анализ на състоянието им по време на тестова обиколка;
  • чрез диагностика в сервизен център.

За да проверите визуално състоянието на амортисьорите е необходимо да извършите внимателна проверка на всеки един от четирите амортисьора. Огледайте внимателно за изпускане на масло или за появата на корозия. Ако откриете нещо подобно, това означава, че е време да помислите за смяна на амортисьорите.

При следващия метод за проверка трябва да натиснете с ръце автомобила няколко пъти, за да го разклатите. След като се разклати, трябва да наблюдавате поведението му. Ако разклащането спре бързо, тогава всичко е наред, но ако колата продължи да се колебае - смяната на амортисьорите е наложителна.

Третият метод изисква да наблюдавате поведението на автомобила по време на движение. Ако забележите, че колата се люлее силно от страна на страна, ако след като минете през неравност, минава време преди автомобилът да спре да подскача, ако превозното средство не реагира на кормилното управление както трябва или ако когато шофирате по неравни пътища чувате дрънчащо почукване… амортисьорите са за смяна.


Ако амортисьорите са хидравлични (маслени) можете да ги тествате и като проверите температурата им. Тази проверка се основава на факта, че маслените амортисьори не се охлаждат много добре и отделят големи количества топлина по време на работа.

За да направите този тест, просто след като обиколите квартала трябва да измерите температурата и на четирите амортисьора и да я сравните. Ако някой от тях е по-топъл от останалите, това означава, че е време за смяна на двойката (или четворката) амортисьори.

Тези три метода са добри, но не могат да ви дадат пълна и точна картина на състоянието на амортисьорите. Затова нашият съвет е, за да сте напълно сигурни в ефективността на амортисьорите да извършите диагностика на окачването и шасито на автомобила в сервиз.

Качването на стенд не е скъпо като услуга и може да ви даде не само точни резултати за състоянието на амортисьорите, но и докато проверката върви можете да проверите налягането на гумите, състоянието на ръчната спирачка, останалите елементи по окачването и т. н., и т. н.

За да приключим с въпроса: „Кои амортисьори са по-добри - маслените или газовите” ще кажем още веднъж, че и двата вида имат своите позитиви и негативи и няма по-добри или по-лоши амортисьори. Правилният избор зависи единствено от вас и вашите изисквания и очакванията, които имате за ефективността на амортисьорите, които ще поставите на автомобила си