loader

Кога двигателя гори масло?

Всички сте наясно какво е основното предназначение на моторното масло - да смазва компонентите на двигателя така, че те да продължат да работят гладко и ефективно. Знаете също така, че е напълно нормално при работа на двигателя да има известен разход на масло.

Когато обаче консумацията на масло започне да се увеличава или „да гори масло” както най-често се казва, това означава само едно - имате си много голям проблем и трябва веднага да откриете причината за този висок разход и да го отстраните, ако не искате да останете без двигател и съответно без автомобил.


Кога двигателя гори масло?

Преди да поговорим за някой от най-вероятните причини, които могат да доведат до този проблем искаме да кажем, че не е съвсем вярно твърдението, че само старите автомобили горят масло. Истината е, че липсата на достатъчно добра и навременна поддръжка дори и на нов автомобил може да доведе до проблем с маслото.


Основни причини за прекомерно потребление на моторно масло или „Защо двигателя гори масло?”


Износени бутални пръстени

Буталата в двигателя се движат нагоре - надолу в своите цилиндри, позволявайки на маслото да смазва стените на цилиндъра и движещите се части, без да се изтласква към горивната камера. Когато обаче пръстените са износени се образува междина между тях и стената на цилиндъра. Така, когато двигателят работи, маслото може лесно да се плъзне покрай стените и да премине в горивната камера, където изгаря.

Утечки на клапани

Вентилите контролират приема на въздушно - горивната смес и изпускането на отработените газове. Водачите на клапаните предпазват двигателното масло от изтичане в горивната камера. Ако тези водачи са износени, маслото попада в цилиндъра и накрая изгаря.

Утечка на уплътненията на клапаните в главата на двигателя

Около всеки клапан има уплътнения, които предпазват маслото от изтичане в горивната камера. Тези уплътнения могат да се износят при висок пробег, от ниски нива на масло или просто да изсъхнат или да се напукат, ако автомобила не е каран редовно.

Ако някое от уплътненията на клапаните се износи, изсъхне или напука, това ще позволи на маслото да мине покрай тях, да бъде изхвърлено директно към цилиндрите, а оттам в горивната камера, където знаете… ще изгори.

Залепнал клапан за картерна вентилация

Правилно работещият PCV клапан премахва натрупването на газове, за да предотврати натрупването на налягане. Ако обаче той е износен или е залепнал се създава налягане в двигателя, което раздува уплътненията и изтласква маслото в цилиндрите.

Лошо качество на маслото в двигателя

Ако маслото не е подходящо за автомобила, ако е с нисък вискозитет или е старо, това може да причини натрупвания на мръсотия и метални частици, което от своя страна да доведе до изгаряне на маслото. Още по-лошото е, е маслото няма да може да смаже компонентите на двигателя, а това ще го принуди да „харчи” повече и повече масло.

Високо налягане на маслото

Когато има високо налягане на маслото, то може да нахлуе през двигателя в прекомерни количества. Тогава ще попадне върху цилиндрите и ще изгори. Обикновено високото налягане на маслото се дължи на неправилна настройка на централния компютър на автомобила.

Неизправност на турбината

Ако автомобилът е с турбокомпресор и гори много масло, тогава една от вероятните причини е износване на турбинния вал. Ако той е износен, между него и „леглото му” се образуват пролуки и масло започва да прониква в помпата и турбинните колела, а оттам, по веригата прониква в горивната камера.

Разстоянието на лагерите в турбокомпресора е твърде голямо

В случай на износване на плъзгащите лагери на турбокомпресора, прецизното уплътняване е невъзможно, което води до изтичане и съответно изгаряне на двигателното масло. Лагерите на турбокомпресора са подложени на големи натоварвания, а амортизацията им се дължи най-често на замърсено или неправилно избрано моторно масло.

Как да разберете, че двигателя гори масло?


Най-честият симптом, че двигателя гори масло е синкавият пушек, който излиза от ауспуха. (Синкавият оттенък е характерен за изгарянето на маслото).

При някой автомобили, особено при тези, които използват синтетично масло, димът от ауспуха може да не е толкова характерен и очевиден, но дори и тогава няма как да не усетите острата и задушлива миризма на изгоряло масло.

А дори да не забелязвате пушек и да не усещате неприятната миризма, имате ли проблем с маслото, то със сигурност ще ви се налага да доливате масло много по-често от преди. Стане ли това, значи нещо не е наред и трябва да потърсите специализирана помощ, за да разберете защо двигателя ви гори толкова масло.

За малко да забравим… Има и още един начин да разберете, че двигателя гори масло: по краищата на изпускателната тръба се образува черна маслена формация.


Какво се случва, ако горенето на масло бъде пренебрегнато?

  • Двигателят ще започне да работи грубо, защото маслото не може да върши работата си ефективно;
  • Запалителните свещи ще се замърсят с масло и това ще започне да създава трудности при стартиране на двигателя. А ако случайно двигателя запали, най-вероятно ще работи на по-малко цилиндри.
  • Прекомерното количество масло в изпускателната тръба може да причини прегряване на каталитичния конвектор или друга повреда.
  • Лошото качество на маслото или постоянно ниските му нива поради изгарянето му може да „издуха” двигателя или да се случи най-лошо - двигателя да „умре"


Как да предотвратите изгарянето на масло?

Предполагам знаете точно какво ще ви кажем сега - с добра и навременна поддръжка и с използването на висококачествено и с подходящия вискозитет двигателно масло.

Освен това, има още няколко неща, които можете да проверите и да се опитате да подмените, за да избегнете изгарянето на масло. Можете да го направите обаче единствено, ако наистина сте наясно с какво се заемате. В противен случай просто не се захващайте сами, а направо се обърнете към специализиран сервиз, за да сте спокойни, че с двигателя ви всичко ще е наред.

Оставяме настрана предупрежденията (вие и сами си знаете колко сте подготвени да се заемете сами) и ви представяме някой от евентуалните виновници за горенето на масло, с които можете да се справите, ако сте сръчни в ръцете.


Огледайте покритията на клапаните

Тук могат да се появят бавни течове, ако капаците на клапаните са разхлабени или ако уплътненията са износени. Проверете болтовете и ги затегнете, ако са разхлабени. Използвайте динамоментричен ключ, за да избегнете прекомерното затягане.

Проверете уплътненията и О–пръстените

Ако са напукани или състоянието им е влошено, сменете ги. С подходящ инструмент извадете уплътненията и О - пръстените, почистете добре каналите и поставете нови уплътнения.

Проверете масления филтър

Може да е стар и вече да не може да върши работата си. Маслото може да е запушило филтъра или пък да го е „прескочило”. Уверете се също така дали случайно нямате две уплътнения на масления филтър (понякога се случва старото уплътнение да не е било отстранено).

Наличието на две уплътнения може да доведе до теч на масло или лошо налягане. Затова, проверете и сменете филтъра с нов и внимавайте за уплътненията. Не забравяйте винаги да сменяте масления филтър с всяка смяна на маслото.

Сменете маслото на двигателя

Тази проста стъпка понякога може да ви спести куп нерви и пари. Ако маслото е старо и не сте го сменяли дълго време, то нивото му не само ще е доста ниско, но и ще се е замърсило, а замърсеното масло в двигателя гори много по-бързо от новото, тъй като в него има натрупана мръсотия и твърди частици, които повишават триенето на елементите на двигателя, а това води до изгаряне на масло.

Използвайте само качествено масло и ако се налага използвайте добавка за намаляване на изгарянето на масло

Никога, ама никога не подценявайте качеството на маслото, което слагате, тъй като тъкмо то оказва най-голямо влияние както на разхода на моторно масло, така и на добрата работа на двигателя. Не експериментирайте, а използвайте масло, което ви е препоръчано от производителя на автомобила. Не забравяйте да проверявате нивото на маслото и доливайте, когато се налага. Не забравяйте да го сменяте навреме и според изискванията на поддръжка на автомобила.

Важно!

Ако не сте механици и вашият двигател страда от проблеми с клапаните, има повреда на буталата, проблем с клапана за PCV или има други вътрешни проблеми, не се опитвайте да го поправяте. Веднага се обърнете към сервиз и оставете професионалистите да си свършат работата.

Изгарянето на масло не е никак малък проблем и както споменахме няколкократно, ако забележите и при вашия автомобил някой от тези симптоми е добре да не чакате дълго преди да предприемете мерки за установяване на причината и за отстраняването им. Защото всяко забавяне може да ви струва много пари за ремонт на двигателя или дори да стане невъзможно той да бъде поправен.

Но все пак… не бързайте и да се паникьосвате! Много е възможно по-високият разход на масло изобщо да не се дължи на това, че двигателя ви гори масло. Възможно разходът ви на масло да се е увеличил, заради начина ви на шофиране или заради района, в който живеете или поради съвсем други причини.

Понякога и това, което пише в техническата документация на колата за това колко е нормалният разход на масло невинаги отговаря напълно на действителността.

Затова, имате ли някакви съмнения, че двигателя ви гори масло, най-доброто решение е веднага да посетите специализиран сервиз, където да извършат диагностика на двигателя, за да се установи дали наистина има причина за притеснение и ако има, тя да се отстрани своевременно.