loader

Кога да сменим летните със зимни гуми?

Ако всяка година, щом наближи края на лятото си задавате въпроса кога летните гуми трябва да се сменят със зимни, не се притеснявайте, тъй като не сте сами. Истината, че въпреки изключително многото публикации в медиите, много от водачите си задават същия въпрос като вас.

За да ви помогнем да откриете отговора на този и други въпроси свързани със смяната на гумите подготвихме този материал.

През лятото се кара с летни гуми, а през зимата със зимни

Източник снимка:unsplash.com


Какво казва Законът?

Законът за движение по пътищата е очертал много ясни законови рамки, в които смяната трябва да бъде извършена. А според него, всички МПС трябва да се движат със зимни гуми в периода от 15 ноември до 1 март. Друго важно уточнение посочено в ЗДВП е, че гумите трябва да са с протектор не по-малък от 4 мм.

Другият фактор, по който можете да се водите, за да определите кога да трябва да направите смяна на летните със зимни гуми е климатичният. Казано иначе, падне ли средната външна температура под +7 градуса по С, време е за смяна.

Със зимни гуми трябва да се шофира от 15-ти ноември до 1 март

Източник снимка:unsplash.com

 

Кога трябва да се извърши смяната на летни със зимни гуми?

Както стана пределно ясно, според ЗДВП смяната на летните гуми със зимни трябва да бъде извършена преди 15 ноември. Но що се отнася до това кога точно ще ги смените, това зависи изцяло от вас.

Добре е обаче нито да избързвате прекалено много, нито да чакате последния момент. Защото ако избързате и ги смените, докато температурите са все още доста високи, рискувате да намалите стабилността на автомобила си.

Ако пък изчакате прекалено дълго, най-вероятно ще ви се наложи да чакате на безбожно дълги опашки пред сервиза за смяна на гуми.

Ние бихме ви посъветвали да помислите за смяна в началото на октомври, тъй като тогава вече температурите започват да падат. Освен това в сервизите все още няма толкова големи опашки за смяна на летни със зимни гуми и можете по-бързо да “преобуете” автомобила си и да се подготвите по-спокойно за зимата.

Началото на октомври е най-подходящото време за смяната на летните със зимни гуми

Източник снимка:unsplash.com

 

Защо се налага да сменят гумите според сезона?

Истината е, че тази смяна се налага не защото всички искат да ви накарат да пръскате излишни пари или за да ви вгорчат живота, а заради вашата собствена безопасност.

Както и сами знаете, гумите се произвеждат от каучукови смеси. За да могат обаче да предоставят нужното сцепление и стабилност, в летните и в зимните гуми се влагат различни като състав каучукови смеси.

Така например, каучуковата смес в летните гуми е по-твърда, тъй като трябва да може да “работи” при по-високи температури. Освен това летните гуми са с шарки на протектора, формувани с по-плитки канали, за да могат да осигурят по-добро сцепление както при суха, така и при мокра настилка.

За съжаление обаче, когато температурите паднат под +7 градуса по С, каучука в летните гуми се втвърдява и губи своята еластичност, а това води до загуба на сцепление, увеличаване на спирачния път, до нестабилност и влошено управление на автомобила.

Зимните гуми от своя страна се произвеждат от каучукови смеси, които са специално проектирани да останат гъвкави и еластични при ниски температури.

Те имат и по-дълбок протектор, по-широки канали за отвеждане на водата и многобройни ламели, които помагат за по-доброто сцепление върху заледени и заснежени пътни настилки.

И точно както летните гуми не могат да се представят добре при ниски температури, така и зимните гуми не могат да осигурят стабилност и сигурност през лятото.

Ето защо, през лятото трябва да карате с летни гуми, а през зимата със зимни.

Шофирането с летни гуми през зимата крие много опасности

Източник снимка:unsplash.com

 

Какви опасности крие употребата на летни гуми през зимата?

Както вече споменахме, летните гуми са специално проектирани да предоставят висока производителност през най-горещите месеци. Те са с по-ниско съпротивление при търкаляне от зимните, което подобрява ефективността им и намалява нивата на шум.

Но щом температурите паднат, каучуковата смес започва да губи характеристиките си и летните гуми не се представят добре на мокри, заледени или заснежени настилки.

Това означава, че ако карате с летни гуми през зимата, няма да имате контрол на управлението, сцеплението няма да е достатъчно добро, а и спирачния път значително ще се увеличи.

Каучуковата смес на летните гуми губи характеристиките си, когато температурите паднат под +7 градуса по С

Източник снимка:unsplash.com

 

Ами ако карате с всесезонни гуми?

All Season гумите притежават някой от характеристиките както на летните, така и на зимните гуми и ако живеете в район, в който температурите през зимата не са много ниски, тогава биха могли да бъдат добра алтернатива.

Но не е зле да знаете, че колкото и качествени да са, All Season не могат да ви предложат същата стабилност и сигурност, каквато могат да ви предоставят зимните гуми. Те са просто компромисен вариант.

Затова и нашият съвет е да не рискувате, особено ако често пътувате на дълги разстояния или ако живеете в район, в който зимата често е снежна, а пътищата са покрити със сняг и лед.


Ако не карате автомобила си често през зимата може ли да не сменяте гумите?

Краткият отговор е “Не”. Колкото и рядко да карате през зимата, както вече няколко пъти отбелязахме, летните гуми изобщо не са подходящи за шофиране при ниски температури.

Освен, че рискувате сигурността си, шофирайки с неподходящи за сезона гуми можете да получите и солидна глоба, ако ви спрат от КАТ или ако станете участник в ПТП и сте с летни гуми през зимата. Глоба ви грози и ако при проверка от контролните органи протекторът на гумите е по-малък от 4 мм.

Подгответе се за зимата като смените навреме летните гуми със зимни

Източник снимка:unsplash.com

 

Как да проверите протектора, за да сте спокойни, че дълбочината му е в норма?

Ако не купувате чисто нов комплект гуми, преди да отидете в сервиза за смяна на летните гуми със зимни е добре да проверите дълбочината на протектора.

Можете да го направите или като проверите индикатора за износване на протектора, който е вграден в каналите на гумите, или като използвате специален уред, наречен дълбокомер за гуми.

А можете да направите проверката и като използвате монета от 1 евро. Просто трябва да я поставите в шарката на гумата и ако тя потъне до средата в грайфера, това означава, че протектора на гумата покрива минимума за дълбочина от 1,6 мм. Ако потъне почти изцяло, това значи, че не трябва да използвате тези гуми, тъй като протекторът им е прекалено износен и те не са безопасни.