loader

Какво представляват спирачните накладки?

Също както е и с други елементи на спирачната система на един автомобил, накладките са важен по себе си компонент.

Благодарение на съвместната им работа  със спирачните дискове автомобилите могат да намалят скоростта си или да спират. Важно е да е осъществи съвместна работа мжду накладките и спирачните дискове.

Въпреки че се считат за  незначителен елемент от автомобилната система, спирачните накладки играят важна роля в нея. От тяхната правилна работа се определя нивото на безопасност на водача и пътниците, а също и останалите участници от движението. Те се нуждаят от редовна проверка и правилна профилактика, за да си спестим чести ремонти или евентуални пътни произшествия.


За да функционират правилно спирачните накладки се нуждаят от здрава основа, в случая неподвижни спирачни апарати. Ролята на основа за накладките играят спирачните апарати, които са закрепени към шенкела. Накладките се задействат с помощта на бутала когато  шофьорът зададе команда за спиране чрез натискане на педала.

След като шофьорът натисне педала на спирачката, спирачна течност започва да навлиза в маркучите. Този процес се осъществява с помощта на спирачната помпа и устройството, което увеличава налягането в течността.

Под действието на спирачната течност буталото изкача нагоре и оказва натиск на накладките на диска. Впоследствие се осъществява триене между работната повърхност на спирачния диск и триещия слой. В зависимост от това колко силно е бил натиснат педала автомобилът намаля скорост или спира напълно.

Един от негативните ефекти, които се получават при работата на накладките и спирачните дискове е генерирането на топлина.


Какво представляват спирачните накладки?

Спирачните накладки се състоят от няколко слоя.Основната част на конструкцията им е носеща плочка и върху нея се намира първи междинен слой, който има за цел да намали вибрациите и да предотврати повишаването на температурата, която обикновено съпътства осъществяването на процеса на спиране.

Вторият слой в състава на спирачните накладки е триеща повърхност, която е в контакт с работната повърхност на спирачния диск.

Той се прави от смес от различни материали, чийто състав зависи от марката на накладките,  тяхното качество, както и за типа автомобили, за които са предназначени - типови или спортни.

Сместа на втория слой на спирачките може да се състои от железни елементи, метални сплави, влакна и други компоненти.

Препоръчително е от време на време да се проверява разстоянието между спирачния диск и накладките.Това е необходимо, защото понякога това свободно пространство може да намали и да доведе до триене на определена част по спирачния диск.

Ако се стигне до този процес, често има вероятност да се чуе звук от триене на метал в метал при потегляне и при самото движение на колата. Този звук може да намалява или да се увеличава при увеличаване на скоростта на автомобила.

Тогава е необходимо шофьорът да закара автомобила на лицензиран автосервиз, където ще се осъществи преглед и е ще се установи дали е необходима замяна или ремонт на накладките.


Ако някога ви се случи да имате проблеми с накладките, никога не отлагайте посещението при автомобилен техник или оторизиран сервиз, защото като цяло всички елементи от спирачната система трябва да бъдат напълно изрядни.

 В противен случай, ако някой елемент от системата за спиране не функционира добре това може да бъде животозастрашаващо както за шофьора, така и за всички участници в движението.


Видове повреди при накладките

Прегряване

Прегряването може да бъде резултат от продължително  и интензивно спиране, което може да бъде предизвикано от спортно каране или каране в планината.

При прегряването на спирачните накладки се получава частично или цялостно прогаряне на триещия слой и в този случай ръбовете на накладките се покриват с бял налеп. Прегряването на спирачните накладки може да повреди и спирачните апарати.


Друг случай, когато може да се случи прегряване на спирачните накладки, е когато има корозия на буталото на челюстите, което ще спре да се отдръпва в момента когато спрем да натискаме педала на спирачката.

При корозия на буталото спирачните накладки се трият в работната повърхност на дисковете. Когато това се случи е необходимо да извършим подмяна както на спирачните накладки, така и на дисковете.


Неправилно монтиране

За да изпълняват ролята си правилно спирачните накладки трябва да се износват равномерно и от двете страни. Ако износването им не се случва равномерно, то това означава, че те не са били монтирани правилно. При неправилно монтиране на спирачните накладки, колата може да занася на една страна по време на спиране.

Друг резултат от неправилен монтаж на накладки може да бъде напукване на триещото покритие. Това съответно кара спирачния диск да се износва по неравномерен и бърз начин.А в резултат от това спирането на автомобила става по-несигурно и нестабилно.

Добрата новина е, че спирачните накладки не са от най-скъпите автомобилни части. Препоръчително е да подмените своите спирачни накладки в професионален сервиз.Също така се препоръчва спирачните накладки да се подменят редовно и навреме в случай, че се открият признаци на повреда.

Хлъзгане

Хлъзгането по диска се получава, когато имаме замърсяване на триещия слой на накладката, което възпрепятства спирането. При подобен тип повреда се наблюдава занасяне на колата на една страна.

Замърсяването е в резултат на теч на спирачна течност или на масло от колелата. Съответно и така се получава хлъзгане на спирачните накладки по диска.


Биене на спирачните дискове

Биенето на спирачния диск се получава в резултат от вбиването на метални частици от спирачните дискове в триещия слой на накладките. В резултат от този процес има значително по-бързо износване на накладките и дисковете и е наложителна тяхната смяна с нови.

Свирещ звук

Понякога по време на спиране можем да чуем свирене от спирачните накладки. Някои от вас може да помислят, че този шум идва от маркера, който има ролята да ни известява за износването на накладките, но той не винаги идва оттам. Всъщност подобен звук може да се появи дори и ако спирачните накладки са нови.

Явлението “свирещи” накладки може да се появи, когато накладките са блокирани в спирачните апарати. Тоест носещата плочка на накладката е деформирана и тя може да се огъва.

В такава ситуация е наложителна подмяна на спирачните накладки с нови на едната ос.

Този шум може да бъде признак, че накладките са с ниско качество или че има прегряване на накладките в резултат от продължително спиране.