loader

Какво представляват повдигачите на клапани?

Повдигачите на клапани не са скъп компонент. Те са малки и може да създават впечатление, че не са важни за вашия автомобил, но всъщност не е точно така. Повдигачите на клапани са ключови за правилната работа на двигателя, затова е и добре да се запознаем с тяхното значение.


Същност  и приложение

Когато става дума за двигателите на автомобилите, със сигурност сте чували за така наречените повдигачи.

Повдигачът на клапана е цилиндър, който се намира между разпределителния вал на автомобила и клапаните на цилиндъра. Докато разпределителният вал се движи над горната част на повдигача, тои задейства временното отваряне на клапана.

Във всеки автомобил клапаните на цилиндъра са два. Единият е изпускателен клапан, необходим за освобождаване на горивната или въздушната смес. Другият клапан е всмукателен, като той е предназначен за вкарване на горивната или въздушната смес в горивната камера.

Тъй като е изключително важно тези два клапана да се отварят по различно време, то всеки един от тях има отделен повдигач. Дизайнът на повдигачите е проектиран по различен начин в зависимост от превозното средство и неговия двигател.

Например, повдигачът на двигателите с тласкач активират така наречената кобилица, вместо директно да натискат клапана. Като повдигачите на клапани се делят главно на два вида.

Това са:

  • хидравлични
  • механични


Хидравлични повдигачи

Хидравличните повдигачи са по-новия вид, като те са създадени през 30-те години на миналия век. Въпреки наличните позитиви този тип повдигачи започват да се използват по-късно, поради високата си цена. Днес на пазара те са най-често срещани.

Хидравличните повдигачи се състоят от цилиндрично тяло с вътрешно бутало, което излиза отгоре. При тях маслото под налягане влиза през отвор от тялото на повдигача и се влива в тесен канал. Това масло влиза във вътрешния цилиндър на повдигача, но свободно изтича от другата страна.

Когато гърбицата притиска буталото на повдигача, тя затваря канала. Това, от своя страна, блокира вентила отворен за известно време, дори и под високо налягане, така че газът да може да излезе от цилиндъра.

След като гърбицата премине своята горна точка, буталото на повдигача може да се издигне, което позволява на маслото да тече отново свободно. На свой ред това води до затварянето на клапана, като се запазва правилното въздушно налягане на двигателя.

Конструкцията на плаващото бутало цели да намали натоварването на клапаните, както и пролуките между кобилицата и клапана. Голямото натоварване може да доведе до тракане и почукване. Колкото по-малко е натоварването, топлова по-плавно ще е возенето в автомобила.

Добрият набор от хидравлични повдигачи със сигурност може да намали разстоянието на клапаните до около 0,15 мм, което е изключително малко пространство.

Проблемът при хидравличните повдигачи на клапани е, че трябва да работят с точни допуски, за да могат да си свършат ефективно своята задача. Ако оборотите на двигателя са твърде високи, маслото няма време за повторно налягане на клапана, което води до намален въздушен поток и неефективна работа.

И съответно обратното, хидравличният повдигач, при който се наблюдава свръхналягане, може да не успее да затвори клапаните докрай. В случай, че вентилът е прекалено отворен, може да доведе до теч и да причини повреда.


Механични повдигачи

Въпреки, че хидравличните доста изместиха механичните повдигачи, не можем да не кажем, че все още се срещат механични и сред по-новите превозни средства, които се предлагат на пазара.

Хидравличните може да са по-силни, но механични повдигачи, от друга страна, притежават много предимства, с които превъзхождат. На първо място те са много по-евтини и имат лесна поддръжка, което ги прави икономични.

Освен това те работят изключително надеждно при високи обороти, така те се превръщат в ефективни и полезни за вашия автомобил. Що се отнася до механичните повдигачи на клапаните, съществуват два основни типа.

Това са:

  • твърди повдигачи
  • ролкови повдигачи

Твърдият механичен повдигач представлява здрав метален цилиндър. При въртене на гърбицата той притиска надолу цилиндъра или му позволява да се издигне.

При ролковите повдигачи дизайнът е подобен, но разликата е в това, че те са проектирани да намалят много повече шума. Вместо плосък гръб, те разполагат с ролки на гърба, които позволяват на гърбицата да се върти плавно над горната част.

По този начин значително се намалява шума и подобрява производителността, особено при по-високи обороти в минута. От друга страна, за разлика от твърдия повдигач, ролковия изисква по-голяма поддръжка, което увеличава и сумата за сервиз в дългосрочен план.


Предимства и недостатъци

За да може да разберем предимствата и недостатъците на двата вида повдигачи на клапана, е необходимо да ги разгледаме през няколко критерия.

А именно:

  • Течности
  • ако говорим за механичните повдигачи на клапани, то можем да кажем, че при тях не се наблюдава теч.
  • при хидравличните повдигачи се наблюдава изтичане на течност, като в много малки количества се счита за нормално. Проблемът тук е екологичен, тъй като хидравличната течност се смята за токсична.
  • Повдигаща сила
  • при механичните повдигачи е задвижвана от електрически редуктор със спирачен мотор, който повдига платформите с кабели или вериги.
  • при хидравличните се задвижва с помощта на хидравлична помпа, придвижваща течност чрез система от контролни клапани, гъвкави маркучи и цилиндри. В някои случаи се налага добавяне на кабели и вериги, което усложнява поддръжката.


  • Ограничения на работния цикъл
  • при механичните няма ограничения.
  • при хидравличните повдигачи работният цикъл е до средно 6 цикъла в час.


  • Пътуване
  • при превозните средства с механичен повдигач се наблюдава плавно пътуване.
  • при автомобилите с хидравличен повдигач се наблюдава възможност от достигане на високи температури на маслото, което да предизвика нестабилни и непостоянни движения. Съответно поради дрейфа прецизни междинни спирания и изравнявания не са възможни.


  • Поддръжка
  • при механичния повдигач единственото, което трябва да се сменя е кабелът, тъй като се разтяга с времето. При този тип повдигачи на клапани цялостната поддръжка е много по-лесна и евтина.
  • при хидравличните повдигачи с времето агрегатът остарява, което от своя страна означава смяна на хидравличната помпа, цилиндрите, веригата, уплътненията и хидравличното масло. Всичко това води до по-скъпа поддръжка.

Накратко, можем да кажем, че механичния подвигач на клапана в много отношения превъзхожда хидравличния. В допълнение той е много по-екологичен, а и се счита за по-тих.


Възможни проблеми, които могат да възникнат

Повдигачите на клапани могат да се повредят поради няколко основни фактора.

Това са:

  • замърсяване на моторното масло
  • липса на редовна или наличие на лоша поддръжка
  • ниско налягане на маслото
  • използване на неподходящо масло
  • проблеми с филтъра на моторното масло
  • проблеми с разстоянието между повдигачите
  • нормално износване

Най-отличителният признак за проблем с повдигача на клапана е отчетливия шум, който идва от двигателя. Той наподобява тракане и се чува най-лесно на празен ход.

В тези случаи ви препоръчваме незабавно да подмените повредения повдигач с нов. Ако пренебрегнете подобни проблеми, то частите на двигателя започват да се износват много по-бързо и да се създава сериозни щети.


Как се ремонтират повредени повдигачи на клапани?

В повечето случаи на неизправност на повдигача и наличието на шум причината е в маслото. Най-честото решение в този случай е да подмените маслото. То е сравнително евтин консуматив и не е необходима професионална помощ.

В случай, че няма подобрение или забележите по-сложни повреди, най-вероятно е необходима смяна на повдигача. Като цяло не се препоръчва сами да подменяте стария повдигач с нов, тъй като е рисков процес и може да нанесете огромни щети на двигателя.

Именно затова ви съветваме да се обърнете към специализирани механици, които да се погрижат за вашата кола.


Продължителност на живот и амортизация

Продължителността на живот зависи изцяло от вида на повдигача, както и от начина, по който се експлоатира и поддържа самата кола. С цел да предпазите повдигача на клапана от евентуални повреди, е необходимо да правите няколко основни неща.

А именно:

  • редовна смяна на маслото – това ще предотврати замърсяването му или повреда на повдигача, заради ниските нива на маслото.
  • използване на маслена добавка – подобрява качеството на маслото и помага в почистването на повдигачите.
  • регулиране разстоянието между повдигачите – при наличен шум се обърнете към механик, който да промени разстоянието между повдигача и другите компоненти на двигателя.