loader

Какво представляват барабанните спирачки?

Няма съмнение, че от качеството на спирачките на един автомобил  и тяхното състояние зависи и нивото ни на безопасност на пътя.

Барабанните спирачки са важна част от спирачния апарат на един автомобил. Като важен елемент от автомобилната система барабаните спирачки се нуждаят от редовна проверка на състоянието, за да се избегнат други сериозни повреди по автомобила, както и пътни инциденти.

Без значение дали имате монтирани барабанни или дискови спирачки, редовната им проверка и подмяна с нови е стъпка към по-голяма безопасност на пътя. На помощ идват спирачните накладки, които могат да се оборудват със сензори за износване. Те показват на шофьора кога накладките се нуждаят от смяна.

В сферата на автомобилното производство вече се е превърнало в стандарт барабанните спирачки да се поставят на четирите колела.


Какво са барабанни спирачки?

Технологията на барабанните спирачки се появява за първи път преди повече от 100 години и досега не е претърпявала значителни промени. В момента барабанните спирачки работят на същия принцип, както и след създаването си.

Конструкцията на барабанните спирачки включва цилиндричен спирачен барабан, който се върти заедно с колелото. От външната част на спирачния барабан има монтирана спирачна лента, която го обхваща свободно.


Самия процес на спиране се осъществява посредством натягане на лентата и в резултат от триенето на лентата в барабана.  Натягането на лентата може да стане ръчно или с крачна система. Бутало притиска извита накладка към вътрешна страна на барабан и по този начин въртенето му е забавено.

Барабанните спирачки намират приложение основно в строителни машини - лебедки. Използвали са се в автомобилите до 30-те години на миналия век.

Конструкцията на барабанните спирачки също включва вътрешно разположени челюстни феродови накладкиПроцесът на спиране се осъществява в резултат от отварянето им и триенето на накладките в цилиндричната част на барабана.

Барабанните спирачки се активират чрез хидравлична или пневматична система или с ръчна или крачна система. Пневматичната система е характерна за автомобили и самолетите, крачната система - за мотоциклетите. Ръчно и крачно задвижваната спирачна система е характерна за верижни трактори или други верижни машини.

Еднопосочни спирачки се монтират главно на предните колела на леките автомобили. При тях  двете челюсти се разтварят в една и съща посока чрез два отделни спирачни цилиндъра.

Те са монтирани по такъв начин, че когато автомобилът се движи на преден ход посоката на разтваряне на челюстите да съвпада тази на въртенето на барабана.  По този начин се осъществява голям спирачен момент.

Общият спирачен момент на еднопосочна спирачка е по-голям от общия спирачен момент на двупосочна спирачка. Ако например автомобилът се движи на заден ход и посоката на въртене на барабана се смени, общият спирачен момент на спирачката ще намалее и ще бъде по-малък от общия спирачен момент на двупосочната спирачка.


Кои са най-честите причини за повреда в барабанните спирачки?

Особеното при барабаните спирачки е, че при развиване на висока скорост  и интензивна употреба, те се износват по-бързо и са уязвими към повреда. При управление с висока скорост барабанните спирачки се нагряват, в резултат материалите им се разширяват и се понижава значително техния КПД (коефициент на полезно действие).

Друга особеност на барабанните спирачки е, че в резултат от триенето на накладката в барабана се прозвеждат газове, които се събират между две търкащи повърхности и по този начин се намалява ефективността на процеса по спиране.

Създателите на автомобили са се опитвали да измислят начин за извеждане на топлината, която се генерира при триенето на повърхностите. Правени са опити с монтиране на допълнителни охлаждащи ребра или специални сплави, но те не носят желания ефект. Така и впоследствие се появяват дисковите спирачки.


Предимства и недостатъци на барабанните спирачки

Барабанните спирачки се използват дълго време за камиони, поради факта, че са надеждни и са издръжливи на износване. Един от недостатъците на барабанните спирачки е, че спирачната дистанция на барабанните спирачки е значително по-дълга от тази на дисковите спирачки.

За да се включи една барабанна спирачка и съответно да изпълни своята роля, е необходимо педалът да се натисне с по-голяма сила, отколкото при дисковата спирачка. В противен случай ще се намали спирачната ефективност.

Друг недостатък на барабанните спирачки е голямото повишаване на температурата им при аварийно спиране. Температурата може да достигне 500-600 C. Това съответно понижава ефективността в спирачния процес


Кои спирачки са по-надеждни - дискови или барабанни?

Всеки вид спирачки (дискови или барабанни) си има своите предимства и недостатъци. В сравнение с барабанните спирачки например дисковите спирачки се замърсяват по-лесно, а също и са по-малко дълготрайни.

Това е така, защото барабанните спирачки имат затворен механизъм с надеждна защита, чийто вътрешни компоненти са  добре защитени от прах и други външни замърсявания.

Друга основна разлика между двата вида спирачки е нивото на съпротивление при изтриване. Тъй като камионите пътуват обикновено на дълги разстояния и спирането за ремонт, трябва да е максимално ограничено. Затова и барабанните спирачки са направени така, че да имат дълъг живот на употреба и да имат бавно износване.

Когато са монтирани на задната част на автомобила (което е характерно най-вече при спортните автомобили) дисковите спирачки  са постоянно подложени на замърсяване от околната среда, което е и главната причина за по-бързото им износване.

Обаче когато са монтирани в предната част, дисковите спирачки не се замърсяват толкова много, въпреки че извършват повече работа от задните дискови спирачки.

Така че в задната част най-подходящо е да се монтират барабанни спирачки. Едни от главните им предимства са, че предпазват спирачните механизми от замърсяване и също така имат дълъг живот на експлоатация и са устойчиви на износване.

Следователно барабанните спирачки са по-икономични за поддръжка и смяна в сравнение с дисковите спирачки, които изискват по-честа подмяна. Дисковите спирачки се нуждаят от три пъти по-често сменяне в сравнение с барабанните. 

Дисковите спирачки от своя страна намират отдавна приложение в промишлените машини и авиацията. Техният принцип на работа наподобява този на барабанните спирачки, само че при дисковите спирачки има накладка, която създава хидравлично налягане и притиска въртящ се диск.

При дисковите спирачки се осигурява устойчивост при спирането на автомобила и може да се предвиди по-добре траекторията на спиране.

Също така благодарение на откритата си конструкция дисковите спирачки могат да се обслужват по-лесно.

Поради отворената им структура и по-голям контакт с въздуха при дисковите спирачки не може да се получи прегряване. Някои производители на автомобили дори монтират подложки с допълнителна вентилация на дискови спирачки. Това съответно води до намаляне на спирачния път с 20%.