loader

Какво представляват амортисьорите на автомобилите?

Гумите са единствената повърхност на автомобила, която е в пряк контакт с пътя, но амортисьорите дават стабилност на гумите. Освен контрол над цялото окачване на автомобила и поддържането на неговата стабилност, амортисьорите осигуряват отлично сцепление за автомобила и задържат всички негови гуми на земята. По този начин се запазва пълното управление на автомобила при всякакви терени. Правилно функциониращите амортисьори са гаранция за нашите комфорт и безопасност по време на път, така че е добре да ги проверяваме редовно.

Амортисьорът е ключова част в системата по окачване на автомобила и задачата му е да осигурява отлично сцепление на автомобила с пътната настилка и намалява силното клатене на колата когато преминава през неравни терени. Амортисьорите осигуряват гъвкаво свързване между каросерията или рамата с автомобила с цел намаляване на натоварванията и вертикалното колебание в автомобилното купе.

Спомага и за запазването на управлението и спирането на автомобила намалява трептенията на каросерията, пружините и колелата. Противно на популярното мнение, амортисьорите не поддържат цялата тежест на колата. Амортисьорите просто поемат кинетичната енергия от окачването и я конвертират в топлинна, която се разпръсква чрез метод на топлинен обмен.

Какво представляват амортисьорите на автомобилите?

Видове амортисьори и тяхното устройство

Амортисьорът всъщност е бутало или помпа, закрепена към укрепен резеровар, напълена с въздух или масло.  Състои се от бутало, което се намира накрая на бутален прът и извършва движението си в хидравлична течност в тръба под налягане.

Когато тази течност се движи, тя преминава през клапани, разположени в буталото. Само малка част от течността преминава през тези клапани по време на това движение. Това изтичане на течност забавя хода на амортисьора, а също и движението на пружините и окачването и съответно целия автомобил. Има задни и предни амортисьори.

Съпротивлението, произведено от амортисьора се определя от това с каква бързина се движи окачването и какъв е размерът и броят на клапаните в буталото, както и  какъв размер и качество са пластините в него.

Амортисьорите за автомобили биват два вида: двутръбни и еднотръбни


Двутръбните биват газови и маслени амортисьори

Двутръбните газови амортисьори за автомобили се използват предимно при леки и лекотоварни автомобили и те могат да се монтират само в една посока. Едно от техните предимства е, че предотвратяват износването на окачването, както и въртенето на колата при рязко спиране. Така се гарантира устойчивостта на автомобила и стабилността му при дълго пътуване.

Маслените амортисьори функционират само с масло  и се различават от газовите, които използват газ и масло. Друга тяхна отличима разлика е, че съдържат азотен газ, а в горната част на резервната тръба съдържат въздух. Подходящи са градски тип автомобили и за каране на къси разстояния.

В еднотръбните газови амортисьори има газ с високо налягане и при тях има само една тръба е без основен клапан. Този факт позволява монтирането им без значение от посоката. Те се охлаждат много лесно, тъй като тръбата им е изложена на външните климатични влияния.

Един недостатъците им е, че  трудно се поставят на автомобили с двутръбни серийни амортисьори, а в случай на пробив или повреда в тръбата амортисьорът си отива и става неупотребяем.

Хидравличен двутръбен амортисьор

Хидравличен двутръбен амортисьор

При маслените двутръбни амортисьори външната тръба е предназначена да бъде резервоар за масло , а вътрешната тръба представлява работен цилиндър. При свиването на този вид амортисьор малко количество от маслото, намиращо се в долната работна камера, отива в буталото през леко отворения входящ клапан. Останалото масло, което съответства на обема на буталното стъбло, което влиза във вътрешната тръба преминава през системи от клапани, намиращи се в основата и след това отива във външния маслен резервоар, наречен изравнителна камера.

Съпротивлението на амортисьора по време на компресиране зависи от нивото на пропускливост на клапаните и от скоростта на движението на стъблото. Автомобилите с маслени амортисьори предоставят по-комфортно и меко возене.

Разпъването му се осъществява като входящият клапан в основата на буталото се затваря и маслото, намиращо се в горната камера излиза през системата от клапани в буталото. Маслото на външния резервоар минава през долната работна камера през входящ клапан при основната тръба, за да се компенсира напускащия обем на буталното стъбло. Така винаги има масло във вътрешната тръба


Газов двутръбен амортисьор

Този тип амортисьори са съставени от тръба със сгъстен газ или азот и масло под налягане, които са разделени от подвижна преграда (бутало, предпазващо ги от смесване). Разликата при тях е, че в единия край на тръбата се намира малък резервоар с азот под налягане от 25 до 35 бара.

Когато част от маслото се измести от буталото, върху азота се оказва допълнително налягане. Тъй като обемът на азота се мени, азотът функционира като пружина. Постоянното налягане върху  маслото, създадено от сгъстения газ дава бърза реакция и безшумен режим на работа на буталните клапани.

Налягането предотвратява и появата на кавитация, която може да намали значително ефективността на амортисьора. Кавитацията представлява образуването на мехурчета, които са резултат от спадане в налягането. Колите с газови амортисьори возят твърдо, но пък за сметка на това са по-устойчиви. Подходящи са за спортен тип автомобили.

Газовите амортисьори се считат за по-надеждни от маслените, тъй като те се свиват доста по-трудно от маслените и това ги кара да абсорбират по-добре ударите при шофиране. Освен това газовите амортисьори имат по-дълъг живот от маслените и по-рядко се развалят. Недостатъкът им е, че цената им е по-висока от тази на маслените.

Нека споменем и видовете окачване:


Независимо

При независимото окачване, когато автомобилът преминава по неравен терен,  само едно от колелата променя положението си.


Зависимо

При зависимото окачване когато автомобилят минава по неравен път, при промяната в положението на едното колело другото колело също променя положението си.

В зависимост от еластичния елемент пък се дели на два вида:  окачване с листови еластични елементи и окачване с пружинни еластични елементи. В окачването на колите се използват най-вече листови и еластични елементи, а по-рядко торсиони и пневматични (балонни или диафрагмени) еластични елементи.

Амортисьорите търпят големи натоварвания през живота си и обикновено траят 70-80 000 км. След като имаме пробег от 100 000 км. амортисьорите ни определено трябва да се сменят. А ако караме често по черни пътища, то моментът за смяна може да настъпи и по-рано.

Фактори като корозия, мръсотия, сол, вода намаляват живота на амортисьорите. Употребата на амортисьори, чийто срок за смяна отдавна е изтекъл сериозно застрашава безопасността ни на пътя. Карайки с остарели амортисьори лесно можем да загубим управление над автомобила при по-лош път или при по-резки завои.

Също така е важно да помним, че електронните системи като ESP и ABC. При скорост от 80км/ч. спирачният път за коли с амортисьори с понижена ефективност се увеличава с 3-4 метра.