loader

Какво представлява спирачната течност?

Почти 99% от притежателите на превозни средства знаят, че рутинната поддръжка на автомобила включва и редовна проверка на спирачките. Но един много малък процент от тях се сещат за хидравличната течност на спирачките, а що се отнася до нейната поддръжка, това понякога направо се забравя.

А тъкмо тази течност играе една от основните роли за цялостната работа на спирачната система на превозното средство. Ако не е достатъчна или ако е замърсена, няма да може да свърши добре работата си и на практика автомобилът ще остане без спирачна система. А няма ли спирачки, всички знаем какво може да се случи по време на път.

За да не стига до там е изключително важно течността за спирачки да не бъде подценявана и да бъде сменяна на време.

Какво представлява спирачната течност?

Най-общо казано, това е течност, която се използва, за да предаде хидравличното налягане в спирачната система. Тази хидравлична течност е отговорна за прехвърлянето на сила от основния цилиндър към колесните цилиндри.

Казано по-просто, когато настъпите педала на спирачката, той придвижва течността от основния цилиндър към спирачните апарати, принуждавайки ги да притиснат спирачните дискове, които да забавят хода на автомобила.

Тъй като спирачния флуид работи при високо налагане и високи температури, за да изпълнява ефективно задачата си трябва да притежава няколко основни характеристики като:

  • висока точка на кипене
  • ниска свиваемост
  • постоянно ниво на вискозитет
  • ниска корозивоност
  • други

Точка на кипене

Това е най-важната характеристика на течността за спирачки. Защо? Когато упражните натиск върху педала на спирачката, това предизвиква натискане на буталата, притискане на спирачните дискове, което в крайна сметка води до спиране на колата.

Цялото това действие от натискането на спирачката до спирането на колата/камиона/ автобуса създава много голямо триене на отделните компоненти на спирачната система, при което се отделя силна топлина. Ако работния флуид (спирачната течност) няма висока точка на кипене, то тя няма да може да запази несвиваемостта си и ще започне да кипи.

Ако това се случи (спирачната течност да започне да кипи) се образуват мехурчета в системата, въздуха се сгъстява и когато натиснете педала, вместо да задействате елементите на спирачната система и да забавите движението на автомобила, спирачната течност ще компресира въздуха, педалът на спирачката ще хлътне и системата няма да работи или ще работи с много забавено действие.

Вискозитет на работния флуид

По отношение на вискозитета, за правилното функциониране на спирачната система е много важно течността да остане в относително постоянни нива при различни температури. Течността за спирачки трябва да може да работи при голям температурен диапазон в зависимост от това колко е студено или горещо отвън, колко често използва водачът спирачките, колко силно ги натиска и т. н. Ако вискозитетът на течността се промени твърде много, особено при системи, които използват антиблокиращи спирачки, спирачната система няма да работи правилно.

Тъй като тези две характеристики са основни за спирачните течности те се класифицират според DOT (Департамент по транспорта на САЩ).

Относно точката на кипене се отчитат два основни показателя: кипене на „суха” спирачна течност (течност, която не съдържа вода) и кипене на „мокра” спирачна течност (течност, в която съдържанието на вода е до 3,5%).

Вискозитетът се определя при температура + 100 и при - 40 градуса по Целзий. Индикаторите трябва да отговарят на Федералния стандарт за безопасност на автомобилите FMVSS № 116 DOT.

Свиваемост на спирачната течност

Устойчивостта на свиваемост е важен фактор за ефикасността на спирачната течност. Защо? Когато педалът на спирачката е натиснат, главният цилиндър се задейства еднократно, което генерира налягане в затворената хидравлична спирачна система. Ако спирачната течност се свива прекалено много, главният цилиндър може да не е в състояние да генерира достатъчно високо налягане, с което да се задействат спирачките.

Корозивност на спирачната течност

Тъй като течността е в постоянен контакт с метални компоненти задължително условие е тя да не допринася за корозията на тези компоненти. Въпреки, че съвременните спирачни течности не са корозивни по природа, влагата може да причини корозия, ако навлезе в системата. Това може да е проблем при автомобилни системи, които използват спирачна течност на основата на гликол, тъй като гликолът има свойството да абсорбира влагата.

Основни видове спирачни течности или какво означават DOT 3, DOT 4, DOT 5 и DOT 5.1

За да стане малко по-ясно какво представлява спирачната течност, нека внесем малко яснота по отношение означенията, които ще откриете върху всяка една от бутилките с течността, които се предлагат в търговската мрежа.

Вече споменахме, че Департаментът на транспорта на САЩ (DOT) въвежда стандарти, на които трябва да отговарят всички течности за спирачки. На база тези стандарти, спирачните течности се делят на няколко класа: DOT 3, DOT 4, DOT 5 и DOT 5.1. (DOT означава Департамент на транспорта на САЩ, а числото означава точката на кипене).

DOT 3

DOT 3 е спирачна течност, разработена на базата на гликол етер. Проектирана е да издържа на много ниски температури, без да се сгъсти и да издържа на високи температури, без да кипи. Този клас работен флуид е най-често използваният в автомобили и камиони с барабанни спирачни механизми.

Температурата на кипене на DOT 3 „суха” точка на кипене е до 205° C (401° F), а „мокра” точка на кипене е до 140° C (284° F). Този продукт обикновено има жълт до кехлибарен цвят и мек гликолов мирис.

DOT 4

DOT 4 е много подобна като състав и действие на DOT 3 с тази разлика, че има по-висока и по-стабилна точка на кипене. Този клас спирачна течност е предназначен за високопроизводителни автомобили, при които спирачната система достига умерени температури.

DOT 4 се произвеждат също на базата на гликол етер, но съдържат допълнително боратни етери, които подобряват „сухите” и „мокри” точки на кипене. „Сухата” точка на кипене на DOT 4 е 230° C (446 ° F), а „мократа” точка на кипене е 155° C (311° F).

DOT 5

DOT 5, често наричана силициева спирачна течност, е разработена на основата на силикон. Основното предимство на този клас спирачна течност е, че е хидрофобна (не абсорбира влага). Силиконовата течност не поема вода и влага от заобикалящата я среда, което я прави спирачната течност с най-дългия експлоатационен живот. Освен това DOT 5 е с висока точка на кипене и подобрява корозионната устойчивост на основните компоненти на спирачната система.

Тъй като DOT 5 е разработена за военни превозни средства и за автомобили и камиони, които дълго време се държат в гараж, тя не е много подходяща за автомобили с ABS системи. Въпреки своите предимства, този клас спирачна течност е най-слабо използваната към момента и поради две основни причини - в сравнение с останалите видове спирачни течности е няколко пъти по-скъпа и не може да се смесва с нито една от тях.

DOT 5.1

Тази спирачна течност е разработена на основата на гликол и има точка на кипене над 500 градуса по Фаренхайт. За разлика от DOT 5, DOT 5.1 може да бъде смесвана с DOT 3 и DOT 4 и освен, че има висока точка на кипене е и с по-нисък вискозитет. Този клас течност за спирачки се препоръчва за автомобили с висока производителност или автомобили, които са подложени на големи натоварвания.

Въпреки, че DOT 5.1 има по-добри технически характеристики, те не се различават много с характеристиките, които притежава DOT 4, поради което по-голямата част от шофьорите предпочитат да използват DOT 4, която върши същата работа, но цената ѝ е по-ниска от тази на DOT 5.1.

Общото между тези три класа спирачни течности е, че са произведени на основата на полигликоли и техните етери. Предимствата им са, че имат добри смазочни свойства, добър вискозитет и висока точка на кипене.

Недостатъкът им е, че са хигроскопични. Това означава, че абсорбират влагата от атмосферата. Спирачните течности на базата на гликол започват да абсорбират влага в момента, в който бъдат поставени в хидравличната спирачна система на колата. Колкото повече вода попада в спирачната течност, толкова повече намалява ефективността им.

Могат ли да бъдат смесвани спирачните течности?

Трите вида спирачни течности базирани на полигликолови съединения - DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 са технически съвместими. Това означава, че ако примерно течността, която използвате е DOT 3 и нивото ѝ е паднало ниско, можете да я смесите с DOT 4 или DOT 5.1, но не бива да шофирате така дълго време.

По-разумното решение би било да закарате автомобила в сервиз, където да промият цялата система и да я напълнят с нова спирачна течност само от един вид.

Що се отнася до течността за спирачки на силиконова основа DOT 5, то тя не може да се смесва с друг вид течност. Ако поради някаква причина вашият автомобил е с този вид течност, ще трябва да доливате само с него. Смесите ли течност на базата на гликол с течност на базата на силикон ще повредите спирачната система на автомобила си.

За да не стават подобни грешки, производителите са оцветили DOT 5 в лилав цвят, а всички останалите видове течности са в кехлибарен.

Защо спирачния работен флуид трябва да се подменя?

Какво представлява спирачната течност стана ясно, но трябва ли и защо трябва да се сменя тя? Да видим!

Спирачните течности DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 освен, че са технически съвместими са и хигроскопични. Това, както споменахме малко по-рано означава, че абсорбират влагата от въздуха около тях. Дори и при плътно затворен капак на резервоара, в спирачната течност навлиза влага и замърсява течността.

Може би се питате какво толкова може да се случи, ако в спирачната течност попадне малко вода?

Ами спирачния флуид не е компресиран под налягане и тъй като има висока точка на кипене, топлината, която се отделя при натискане на спирачките не е достатъчна, за да го накара да кипи. Но водата има по-ниска точка на кипене. И сега идва интересното!

Ако в спирачната течност е попаднала вода, когато натискате спирачките, водата започва да кипи. При кипенето си създава мехурчета със сгъстен въздух и когато настъпите педала на спирачката и създадете хидравлично налягане в спирачната система, вместо силата, която се създава да се насочи към задействането на спирачките и съответно спирането на автомобила, тя се губи, опитвайки се да компенсира образувания газ в спирачната система. Или казано по-простичък начин, има ли вода в спирачната течност, педала на спирачката потъва, без да може да спре автомобила.

Освен това, водата в спирачната система може да причини корозия, което да доведе до неправилна работа на спирачната система, а оттам до повреди по автомобила или още по-лошо - до пътно транспортни произшествия.

Кога трябва да бъде сменяна спирачната течност?

Препоръчителните интервали за смяна на спирачната течност варират при различните производители. Шевролет например препоръчват смяната да бъде извършвана на всеки 45 000 мили, а от Хонда препоръчват това да става на всеки три години, независимо от пробега на автомобила.

Три години е и препоръчителният период за повечето модели на Фолксваген, но пък за Мерцедес - Бенц смяната на спирачната течност трябва да бъде извършвана на всеки две години или на пробег от 20 000 мили. Има дори производители като Форд, Тойота и Хюндай, които препоръчват за някой от моделите си (Ford Escape, Hyundai Elantra, Toyota Camry) не смяна, а само проверка и доливане на спирачна течност.

Въпреки вариращите препоръчителни периоди на смяна обаче, в който и сервиз у нас да попитате ще ви кажат, че за да сте спокойни, че спирачната ви течност е наред е добре да я сменяте на всеки две години.

Можете и сами да разберете дали течността е за смяна, като погледнете дали флуидът е все още свеж в резервоара или е променил цвета си.

Смяната на спирачната течност можете да извършите и сами, но тъй като не е много лека процедура, ако не сте много на „ти” с автомобилното устройство и с ремонтните дейности по превозното средство, ние ви съветваме да потърсите специализиран сервиз, където да сменят течността с нова. Така ще сте спокойни, че няма да допуснете грешка и след смяната на течността спирачната ви система ще работи безупречно.

Ако все пак решите, след като сте наясно какво представлява спирачната течност да я смените сами, не забравяйте да погледнете препоръките на производителя каква течност да използвате и не забравяйте да промиете много добре цялата спирачна система, преди да налеете нова течност.

Много важно е също така да не използвате течност от отворена бутилка или такава с изтекъл срок на годност.