loader

Какво представлява спирачната помпа?


Спирачната помпа е важен елемент в устройството на автомобилната спирачна система. Нейната изправност е от значение за безпроблемната работа на спирачния апарат. Затова и правилната и редовна профилактика на спирачната помпа не бива да се пропуска.

Спирачната помпа е незаменим компонент от спирачната система играе ролята на главен разпределител. Върху нея се намира казанче, в което се съдържа спирачната течност.


При натискане на спирачния педал спирачната течност се разпространява в спирачната система и отива към спирачните цилиндри. Те от своя страна задвижват накладките, които се притискат към спирачния диск. В резултат се осъществява спиране на автомобила.


Особености и функция на спирачната помпа

Спирачната помпа на един автомобил е вид хидравлична помпа, която се разполага в спирачния цилиндър.  Основната роля на спирачния цилиндър е да изтласква спирачната течност през спирачните тръби към спирачните апарати с цел осигуряване на безопасното спиране на автомобила.

С помощта на спирачната помпа в спирачния цилиндър се генерира необходимото по сила налягане. Това позволява на спирачните апарати да задвижват накладките и дисковете при процеса на спиране на превозното средство.

В устройството на спирачната система се намира бутало, което създава сила върху серия от хидравлични спирачни маркучи. Всеки един от тези маркучи се свързва към всяко едно от колелата на автомобила.


Спирачната помпа е изработена от чугун и представлява една цялостна отливка с цилиндрична форма, която се намира на рамата на автомобила.

Вътрешната й кухина се свързва с  резервоара със спирачна течност посредством  малък компенсационен отвор и голям пропускателен отвор.

В горната част на спирачната помпа се намира капачка с резба, в долната й част има поставен отражател, а отстрани на нея има пробити два малки отвора.

На буталото на главния спирачен цилиндър се намират няколко отвора и  срещу всеки от тях е разположен  листовиден пластинчат клапан за затваряне на отвора. На буталото има гумен уплътнителен пръстен и  гумен маншон, който се намира пред него и е прикрепен плътно с пружина.

 

Тази пружина оказва натиск върху обратния клапан към гнездото в тарелка. Там се намира нагнетателен клапан, който е оборудван със слаба пружина. След като шофьорът натисне педала на спирачката, буталото с маншона се премества и се затваря компенсационният отвор.

В резултат от налягането се отваря и нагнетателния клапан. Спирачната течност минава през нагнетателния клапан и отива в тръбопроводите към цилиндъра на хидроусилвателя.

При отпускане на педала на спирачката налягането в спирачната помпа намалява и спирачната течност отива обратно в главния спирачен цилиндър.

Когато един педал е напълно отпуснат, с помощта на компенсационния отвор кухината на цилиндъра пред буталото се свързва с резервоара. Поради тази причина в цилиндъра винаги има спирачна течност.

Ролята на обратният клапан на спирачната помпа е да поддържа незначително свръхналягане в системата на хидравличния привод. Той е затворен с пружина. Благодарение на него в системата не попада въздух.

Когато спирачния педал се отпусне рязко в спирачната помпа се създава разреждане. Под действието на това разреждане течността от кухината зад буталото излиза през отвора и  навлиза в буталото и отпуснатия маншон, който се намира в кухината на цилиндъра пред буталото.  В резултат на това се предотвратява навлизане на въздух в системата.

Буталата в спирачната помпа се задвижват от налягането, което се създава във спирачната течност. Вследствие на това налягане буталата се задвижват и от своя страна оказват натиск върху накладките разположени срещу спирачния диск или барабана (ако става въпрос за камиони). Създаващото се триене между тях в резултат от този процес .


На кои неща да обърнем внимание, за да открием повреда в спирачната помпа?

Както вече знаете, автомобилната система е съставена от редица компоненти, които са взаимосвързани. Повредата в даден компонент неизменно затруднява работата на друг и увеличава риска от поява на повреда на друго място в системата.

Например, както знаем спирачните накладки с времето се износват в резултат от триенето. Когато  спирачните накладки  са износени и се нуждаят от смяна се чува силен неприятен звук, който не трябва да се игнорира от водача на автомобила.


Всъщност повърхността на дисковите и барабанните спирачки се износва дори и при неинтензивна употреба.

Износените спирачни накладки са с намалена ефективност в сравнение с новите, така че не бива да се отлага тяхната смяна твърде дълго. В противен случай се създава риск от увреждане на роторите.

Най-добрият начин да осигурим ефективна работа на спирачния апарат на своя автомобил и да си гарантираме максимална безопасност на пътя е като редовно караме автомобила си на профилактичен преглед в оторизиран сервиз.

Основни случаи на повреда в спирачната помпа


Загуба на налягане

Една от най-честите повреди при спирачната помпа е загубата на налягане. При такъв проблем се наблюдава внезапно потъване на педала на спирачката и съответно безопасното спиране на автомобила става невъзможно. Ако усетите, че педалът на спирачката потъва прекалено, препоръчително е да проверите спирачната помпа. При загуба на налягане в спирачната система се препоръчва да се извършва обезвъздушаване. Препоръчва се то да се извършва също и при сменяне на спирачната помпа, накладките и спирачните маркучи. Обезвъздушаването е необходима стъпка в правилната експлоатация на спирачната система на един автомобил. Това е така защото при засядане на въздух в спирачните маркучи и тръби спирачният педал може да откаже да работи. Съществуват различни методи за обезвъздушаване. Не забравяйте да спазвате инструкциите за обезвъздушаване според модела и марката на дадения автомобил.


Изтичане на спирачна течност

Същото се отнася и за поява на течове на спирачна течност. Ако откриете теч на спирачна течност, това значи че повреда има или в спирачната помпа, или в друг елемент на спирачната система. Това е признак за разхерметизиране на спирачната система. Препоръчва се смяната на спирачната течност да се случва средно на всеки две години или според указанията на оригиналния производител. Това гарантира по-дълъг живот за всеки един елемент на спирачния апарат. Винаги се старайте редовно да следите нивото на спирачна течност в казанчето на спирачната помпа. Ако откриете, че спирачната течност намалява, не отлагайте преглед на спирачната система в сервиз.


Износване на компонентите

Тялото на спирачната помпа и нейните К-маншети подлежат на износване с времето и трябва да се сменят навреме. При каране с износена спирачна помпа след като се задейства спирачния педал износените К-маншети пропускат спирачна течност зад тях. В резултат не може да се постигне необходимото налягане и педалът пропада.


Помпата е важна част от спирачната система

Може би една от най-важните помпи, които се намират в колата е тази, която се намира в спирачния цилиндър на автомобила. Този цилиндър е отговорен за натискането на спирачната течност през спирачните линии към спирачните апарати, за да може автомобила да спре безопасно.

Спирачна помпа

Хидравличната помпа в този цилиндър доставя необходимата сила (налягане), които да позволят на спирачните апарати да задействат дисковете и накладките, за да спрат автомобила. В този ред на мисли, хидравличната помпа играе изключително важна роля за безотказната и безупречна работа на спирачната система на колата.