loader

Какво представлява ремонтът на ходовата част?

Не пропускате да се погрижите за маслото на двигателя, да долеете течност на спирачките и чистачките, да извършите профилактика на климатика. Грижите се за изрядността на светлините и системата за управление на автомобила, редовно „водите” любимото си возило на автомивка, но я кажете, колко често ви идва наум да обърнете внимание на ходовата част?

А точно от ходовата част зависи:

  • дали, когато седнете зад волана и поемете на път ще се чувствате удобно и комфортно
  • дали ще управлявате колата стабилно
  • дали спирачките ще „държат”
  • дали ще усещате вибрации в купето или не


Какво представлява ходовата част на автомобила?

Казано само с едно - две изречения, ходова част се нарича съвкупността от компоненти като:

  • рама
  • окачване
  • амортисьори
  • преден и заден мост
  • маншони
  • пръти
  • шарнирни болтове
  • карета
  • джанти
  • гуми и т. н., и т. н.

Всички тези компоненти представляват ходовата част на превозното средство и тъй като тази част е свързана с шасито, се намира отдолу на автомобила. И тъкмо поради това, че се намира на такова не много достъпно място, една доста голяма част от водачите просто забравят, че трябва да се погрижат за нея, преди да са възникнали проблеми.


Най-често срещаните симптоми, които предупреждават, че ходовата част не е съвсем наред


Увеличават се вибрациите в купето

Ако при движение на превозното средство вибрациите в купето се засилват с всеки изминал ден, това обикновено е симптом на наличие на проблем с износени лагери, амортисьори или проблем с някой пружинен ресор. Вибрациите се увеличават, тъй като, ако лагерите или амортисьора са износени и нарушават баланса на гумите и колата започва да вибрира по-силно.

Превозното средство занася

Когато автомобилът е в движение и усещате, че занася на една страна, това означава, че е възможно да имате няколко проблема по ходовата част на колата. Занасянето на една страна на автомобила може да се дължи на:

  • голямо износване
  • разлика в налягането на гумите
  • деформация на щангите
  • нарушена геометрия на колелата или друго

Разбалансиране на гумите

Ако по време на шофиране усещате, че гумите не се „държат” нормално, най-вероятно или са износени неравномерно, или е нарушен баланса им. Разбалансиране на гумите може да се появи и ако джантите са деформирани или ако втулките са разхлабени.

Комфортът в купето силно е намалял

Ако амортисьорите изпускат или от тях изтича течност, със сигурност ще забележите, че возията на колата се е променила драстично. Вече няма да ви е толкова удобно и комфортно и дори и през ум да не ви минава, че имате проблем с ходовата част, сигурни сме, че ще посетите сервиз, за да разберете защо автомобилът ви вече не предлага удобно и плавно возене.

Скърцане при спиране

Долавяте ли скърцане при спиране на автомобила, това е още един симптом, който показва, че имате проблем с ходовата част. Скърцането може да е причинено от проблем:

  • с износени спирачни дискове или накладки
  • може да е от някоя пружина или от крепежна част
  • проблем с амортисьора


Тропане и чукане

Ако чувате все по-често тропане, чукане или други подобни звуци, които идват в областта на окачването, това показва, че имате проблем с някое от гумените уплътнения, втулките или с шарнирите.


Как се ремонтира ходовата част?

Тъй като ходовата част не е само един елемент, а съвкупност от няколко компонента, ремонтът ѝ не е никак лесен. Ако забележите някой от изброените по-горе проблеми, е силно препоръчително да се обърнете към сервиз за пълна диагностика на ходовата част. Това се налага, за да сте напълно сигурни какъв е проблемът и коя част трябва да бъде подменена своевременно.

В зависимост от това кой от компонентите от ходовата част е за смяна времето и парите за услугата са различни:

  • Ако например се налага да смените амортисьор цената за ремонта варира между 40 - 50 лв.
  • Ако трябва да сменяте шарнир, цената е между 40 - 60 лв. в зависимост от сервиза и от това дали шарнира е със или без сваляне на носач
  • Ако пък имате проблеми с окачването, цената е между 25 и 30 лв. за брой носач и т. н., т. н.


Кои компоненти от ходовата част се сменят най-често?

Амортисьорите

Тези компоненти са не само едни от най-важните за безопасността на ходовата част, но и се повреждат най-често. Проблемите с амортисьорите обикновено възникват както заради лошата пътна настилка, калта и солта по пътищата през зимата, така и заради продължителния им период на употреба.

Макар, че производителите ясно посочват, че амортисьорите трябва да се сменят след изминати максимум 80 000 км., една немалка част от водачите пропускат смяната, тъй като смятат, че могат да „изкарат” още малко. Забавянето на смяната на тези компоненти от ходовата част обаче може да създаде доста големи проблеми и главоболия, тъй като от амортисьорите зависи не само комфорта при шофиране, но и безопасността.

Окачването

Неизправностите по окачването обикновено се проявяват отново заради лошата пътна настилка у нас. Когато шофирате и попаднете на неравност или не дай боже дупка, това може да създаде огромни проблеми с окачването и да доведе до:

  • нарушение на ъглите на предните колела
  • счупване на някоя пружина
  • повреда на щангата
  • скъсване на гумените втулки
  • повреда на опората на окачването и други

Лагерите

Амортизацията на лагерите на главината на колелата е изключително опасна и може да доведе до заклиняване и оттам до инциденти. Производителите препоръчват лагерите да се сменят на всеки 130 000 км. без значение дали са износени или не. Смяната на лагерите се извършва едновременно и на двете колела.


Можете ли сами да ремонтирате ходовата част?

Ако сте наясно с отремонтирането на компоненти на автомобила и имате подходящите инструменти, познания и време, може би ще успеете да се справите прилично с подмяната на някой от компонентите от ходовата част на превозното средство.

Нашият съвет обаче е да не си правите подобни експерименти, тъй като това е сложен ремонт, който изисква наистина специализирани инструменти и много добри умения специално при ремонт за точно този компонент от автомобила. Ние ви съветваме, вместо да се опитвате сами, да посетите сервиз и както казахме малко по-горе да поискате да се извърши пълна диагностика на ходовата част на автомобила ви.

Специалистите ще направят диагностиката, ще качат колата на стенд и ще извършат всички необходими тестове за проверка на състоянието на всеки един компонент от ходовата част на колата. След това ще ви кажат със сигурност дали се налага да смените цялата ходова част или само някой и друг компонент от нея. За смяната ще използват оригинални части и ще си свършат работата, преди да се усетите. Преди да ви предадат автомобила, ще извършат реглаж на колелата и гумите.

Ако все пак държите да се справите сами с ремонта на ходовата част, ще трябва да:

  • сте много добре подготвени с необходимите инструменти
  • да имате под ръка елементите, които трябва да подмените
  • да работите бавно и много внимателно

Обикновено винаги се опитваме да сме от помощ на домашните майстори, като им показваме начини за ремонт на различни части на автомобила в домашни условия, но в случая с ремонта на ходовата част няма да го направим, тъй като това е един наистина доста сложен ремонт и дори и да успеете да се справите, ако нямате под ръка необходимото оборудване да тествате дали всичко е наред, няма как да сте напълно сигурни, че ремонтът е минал напълно успешно и според всички технически правила.