loader

Какво представлява ремонтът на хидравличната помпа?


За да функционира правилно един автомобил, всички негови елементи трябва да са в изправност, дори най-дребните на пръв поглед. Една добре работеща кола не само може да повиши безопасността ни на пътя, но и да ни осигури е едно по-комфортно пътуване.


Една от важните части за нашия автомобил е хидравличната помпа тъй като тя изпълнява важни функции като например контрола над волана и съответно посоката на автомобила. От хидравличните системи при спирачките например зависят също спирането, поддържането на теглото на автомобила и плавното возене на автомобила.

Състоянието на хидрамличната помпа не бива да се подценява. Редовното следене за нейната изправност може да ни гарантира по-малко проблеми в бъдеще и да си спестим време и пари за ремонти.


Накратко за хидравличната помпа


Хидравличната помпа трансформира механичната енергия в хидравлична, при което се произвежда налягане, което притиска хидравличния флуид по посока от резервоара към системата.
Тя е устройство, което трансформира въртеливото движение от волана в линейно, с което се направлява посоката на движение в автомобила.  Принципа на действие наподобява този на  зъбната рейка, наречена още “crémaillère”.

Хидравличната помпа има редица приложения в кормилната уредба, хидравличния крик, багери като например BobCat, JCV, CAT, John Deer и др.) камиони с  падащ борд, бетоновози,  окачване на ходова част  и окачване на хидравлична преса на коли (например Mercedes ABC).


Основни видове хидравлични помпи:
 

  • Радиално-бутална
  • Аксиално-бутална
  • Бутална помпа
  • Ротационна/лопаткова помпа
  • Зъбна помпа
  • Електро-хидравличен усилвател

 

Кога разбираме, че на хидравличната ни помпа ѝ е нужен ремонт и защо?


  • Специфичен шум от помпата, по-специално при мокро време и при пълно завъртане на волана. 

     Един от лагерите на помпата е износен.
  • Ремъчната шайба не се върти. 
  • Силен шум и тропане при завиване.
  • Помпата не осигурява необходимото налягане на хидравлична рейка.
  • Неправилна работа на клапана на помпата
  • Изпускане на цялата хидравлична течност
  • Още един от симптомите за разваляне на рейката са пълните или скъсани  маншони
  • Протичане на масло в маншоните на рейката
  • Когато има отвори в уплътненията на хидравличната рейка, маслото отива в маншоните. Следователно заради недостига на масло хидравличната помпа може да спре да функционира.
  • Задължително в този случай рейката се сваля и ремонтира или се заменя с нова.
  • Теч на хидравлична течност от главата
  • Помпата работи без да засмуква масло
  • Труден за управление  волан
  • Автомобилът има тенденция да завива на една страна.

    Рейката издава звук при преглед.
     

Когато става въпрос става за ремонт на хидравличната помпа е желателно да се консултираме първо със сервизен механик, преди да пристъпим към поправка. В сервиз могат да ни кажат най-точна диагноза за състоянието на хидравличната ни помпа и от какъв ремонт се нуждае. Ако все пак сте решили да я ремонтирате сами и имате предишен опит с подобни ремонти, предлагаме ви следните стъпки.

 

Как да извършим сами ремонта на хидравличната помпа?

Ремонтът не би трябвало да е труден, ако проблемът е само в семерината и лагера, ако  разполагаме с подходяща скоба за премахване на шайбата или винтова преса. Тъй като шайбата е набита в оста на горещо-пресова сглобка, нужно ни е голямо усилие, за да се свали и да набие обратно след това.  Не може да се използва чук за тази цел.


Стъпки на ремонта:

 

1. Сваляме помпата

2. Почистваме от масла и мръсотии

3. Махаме задния капак, след като сме отстранили  пружинния пръстен. Той се сваля лесно тъй като има технологичен отвор за по-удобно сваляне на пръстена или се прави друг отвор на подходящо място, но обикновено се сваля лесно.

Бавно и внимателно махаме капака, за да можем да премахнем всички вътрешни части на  помпата и да види в каква последователност са сглобени. Трябва да обърнем внимание към къде сочи корпуса.

4. Внимателно махаме вътрешностите на помпата като се описва последователността и посоката на махнатите елементи. Не е препоръчително да се мие или обезмаслява на момента, защото на пластините и другите елементи ще се появят ръждиви петна.

След това проверяваме за някакви механични повреди или разкъсвания по работните повърхности. Ако открием някакви проблеми, няма смисъл да преминаваме към следващите стъпки, а по-разумно е да вземем нещо от моргата.

5. Трябва да свалим зегерката, която поддържа предния лагер. При детайлен поглед, можем да забележим, че тя почти не се вижда и да си помислим, че не можем да я свалим.

При тази ситуация разполагаме с две опции. Първият начин да свалим зегерката, който е по-популярен,  е да  пробием една или две дупчици с размери около 2мм на корпуса на помпата, като се стараем да уцелим  канала на зегерката и дупките да са в двата й края. С помощта на два щифта притискаме и проявявайки малко търпение, отлепяме зегерката от леглото й и я придърпваме. Така вече бихме  могли да я изкараме.  

Вторият начин е да пробием в шайбата два отвора и допълнително още два симетрични на първите за баланс. Това се прави с цел да имаме по-добър достъп до ушенцата на зегерката и използвайки правилния тип клещи да извадим зегерката. Добре е отворите да са поне около 8мм и да са следват по права линия радиуса на зегерката, а освен това и разстоянието между тях трябва да съответства на същото разстояние, което е между ушенцата на зегерката.

6. Следващата стъпка е да издърпаме оста заедно с лагера. В същото време внимаваме да не повредим опашката на оста понеже се намира в иглено лагерче в задния капак. Това лагерче обикновено не се сменя.

7. Сега ни предстои да избием винтовата преса или по друг начин лагера и втулката държаща шайбата едновременно. Долния пръстен на лагера служи за опора при избиване като той подпира и втулката. Препоръчително е да загреем с горелка втулката като внимаваме да не попада пламък по оста. Тази задача изисква голямо внимание и усилие от наша страна.

8. Изкарваме лагера и семеринга, които трябва да заменим с нови. За тази цел е необходимо да посетим специализиран магазин за лагери и семиринги, които не са скъпи.

9.Набиваме новия лагер. Не бива да се ползва опашката на оста за опора. Тя ще има допир с  конусния участък от оста, където няма работна повърхност.

10. Използваме горелка, за да нагреем втулката на шайбата до вишнево червено  и бързо набиваме втулката на оста, като за това ще ни е необходима преса или друго и при тази задача се прилага по-голямо усилие. Втулката трябва да е на едно ниво с челото на оста.

11.Измиваме добре вътрешността на помпата с кореселин и използваме масло за хидравлика или за автоматични скоростни кутии, за да я намажем.

12.Поставяме  семеринга.

13. Измиваме оста с кореселин и я намазваме с масло. Нанизваме зегерката през оста и внимателно и бавно поставяме лагера в леглото му. Трябва да поставим зегерката обратно в канала.

14. Измиваме всички вътрешни компоненти и тогава омасляваме. Внимателно монтираме всички части точно в този ред, посока и ориентация,  в който сме ги свалили.

15. Притискаме внимателно капака и поставяме пружинния пръстен.

Сега остава да я монтираме на колата и да напълним казанмето догоре с  масло, предназначено за автоматични скоростни кутии. Необходимо е около 1 литър масло. След това запалваме автомобила за кратко и изгасваме. Правим наляво и надясно няколко пълни завъртания на волана и това е всичко. 

 

Как да удължим живота на хидравличната помпа?


  • Трябва да се следи редовно дали течността в казанчето е в нормата.
  • Волана да не се навива максимално докрай, за да се предпази рейката.
  • Допитване до специалист
  • Един от най-добрите начини да имаме добре работеща помпа е да се съветваме на сервизен експерт.

Кои елементи са жертва на износване в системата?

 

Това са обикновено буталото, хидравличните клапани, хидравличните цилиндри, уплътнението, щуцерите, маркучите, редуктора, зъбите.

Няма как да говорим за хидравлична помпа и да не споменем и хидравличната рейка, която има важна роля за функцията на хидравличната помпа. Хидравличната рейка е част от кормилната система на автомобила. Обикновено тя върви в комплект с хидравличната помпа. Според това какъв е  модела на автомобила хидравличните помпи могат да бъдат хидравлични, механични елекро-механични и електрически.


Кормилна рейка

Ролята на кормилната рейка е да пренася флуида до и от помпата през хидравличната система. Те могат да бъдат гъвкави асемблирани маркучи или здрави метални тръби.  През рейките преминава хидравличната течност, която е под вакуум и налягане.

Хидравличните маркучи пренасят като използват леки компоненти, които се характеризират с гъвкавост.  Тя създава механична връзка между волана и окачването на автомобила. Трансформира въртеливото движение на волана в постъпателно. Абсолютно опасно е да шофираме с повредена кормилна рейка.

Кормилните рейки биват три вида: хидравлични, електрически и механични, като най-опростеният вид рейка е механичната рейка, тъй като тя няма никакви допълнителни преобразователи на прилаганата сила, още наречени усилватели.

При хидравличните и електричните рейки има допълнително усилване на въртеливото движение, целящо да улесни шофьора.  Хидравличната рейка е оборудвана с  хидравличен редуктор, захранващ се от двигателя, а електрическата разполага с  електродвигател. Тези два вида все по- масово преобладават в съвременния автомобил, но устройството им става все по-сложно и съответно  и поддръжката на самата кола става по-особена.

Ако сме решили да поправяме рейката, трябва да се убедим, че колата ни е със здрава хидравлична помпа и няма теч на хидравлично масло. Ако имаме такъв проблем, шансът новата ни рейка да се развали е огромен.

Още някои части, които са важни за кормилната система на колата:

 

Хидравлични клапани 

 Те са отговорни за налягането, посоката и оттичането на флуидите.

Задвижки 

Задвижките трансформират хидравличната енергия в механична. Задвижките представляват хидравлични цилиндри. Намират приложение в селското стопанство, строителството и индустрията.