loader

Какво представлява профилактиката и ремонтът на автоматична скоростна кутия

Въз основа на редица проучвания, проведени из различните Европейски държави се установява, че повечето превозни средства използват форма на скоростна кутия, наречена – Хидравлична планетарна автоматична скоростна кутия. Нейното приложение се среща предимно в индустриалните и търговски съоръжения.

Фрикционният съединител е заменен от течен такъв и системата определя набор от обхвати на скоростите в зависимост от нуждите на средството за придвижване. Когато кутията се постави на режим паркинг, всички зъбни колела се блокират, за да се предотврати всякакво движение напред и назад.

Друг по-често срещан вариант е използваният при днешните автомобили, които шофираме абсолютно всеки ден. Те използват полуавтоматична трансмисия при чиито модел съединителят и предавките са сдвоени с набор от механизми, сензори и пневматични процесори.

Трансмисията осигурява достъпност, икономия на гориво и редица предимства пред ръчните скорости. При него водачът може самостоятелно да превключва предавките или да остави тази работа на компютърът. В който и да е от двата случаи, шофьорът няма да се налага да работи със съединител, тъй като той се управлява от хидравличната система.


Устройство на автоматичната скоростна кутия

Като цяло иновативното устройство представлява съвкупност от управляващи механизми. Те от своя страна променят автоматично съотношението на конкретната скорост между двигателят и колелата на автомобила. От представянето си през далечната 1939 г. до сега, то се превърна в стандартно или опционално оборудване за повечето леки превозни средства.

Когато трансмисията е в позиция на задвижване единствено е нужно да се натисне педала на газта, за да може колата да набере скорост при което предавките се сменят самостоятелно от ниски до високи и обратно. Всичко това се случва докато двата вала са директно свързани чрез задвижващото масло.

Реално погледано вместо да използва съединител, трансмисията се доверява на преобразувател. Това всъщност е флуиден съединител, който използва отделни помпи и турбини, въртящи се в противоположни посоки, позволявайки на двигателят да се върти независимо от цялата система.

За сметка на различните комплекти зъбни колела за заключване и отключване на изходните валове, автоматика използва единична скоростна кутия чрез която постига различните съотношения. Сложната хидравлична система регулира различните обхвати и съединители, а зъбната помпа изтласква трансмисионната течност.

След това идва ред на регулаторът контролиращ движението на превключващите клапани и захранващите течностите, които са необходими за зацепването на различните зъбни колела. Тъй като налягането на течността в регулатора се увеличава и намаля, то принуждава клапаните да затварят и отварят различните вериги на зъбните колела.


Кое е най-значимото предимство на профилактиката ?

Най-големият плюс на автоматика е възможността за шофиране със само два педала. В този случай например хората с увреждания могат да шофират с лекота, тъй като няма да се налага да използват съединител, който ще ги затруднява допълнително.

Наред с това липсата му ще премахне необходимостта да се обръща постоянно внимание на оборотомера чрез който се следи, кога е нужно превключването. Така погледът ви ще бъде ясно съсредоточен единствено върху пътната обстановка.

Много шофьори също намират за лесно този тип управление особено при ниските скорости. Това е така, защото сложните механизми създават едно специфично явление, наречено пълзене на празен ход, което насърчава колата да се движи напред дори на празен ход.


Кога се прави профилактика ?

Предполагаме, че вече сте наясно с двата типа трансмисия – ръчна и автоматична. Плюсовете и минусите при тях са различни и всичко зависи от вашите лични предпочитания. При единият единствено трябва да се притеснявате за газта и спирачката, докато при другият отново за тях, но в комбинация със съединителят.

Мнозина не са наясно, но и ръчната кутия също се нуждае от масло, за да функционира правилно. Тази течност осъществява ключова роля в поддържането на изправността на всички компоненти. Ето защо е кардинално да следите нейното състояние и редовно да извършвате проверки.

Действително магическият разтвор позволява на скоростите да се движат плавно без триене. Ако усетите мирис на изгорено, докато шофирате или профилактично преглеждате кутията, вероятно течността е стара и ще се наложи да я подмените с нова. Тя трябва да бъде в яркочервен цвят и всяко несъответствие е признак за проблем.

Профилактиката е свързана със подменянето, което по принцип можете да извършите сами, но не ви препоръчваме да го правите, защото при източването ще се нуждаете от сериозна доза познания, особено при автоматичната скоростна кутия. В случай, че решите сами проверете ръководството за допълнителни указания и насоки.

Защо е важна профилактиката и поддръжката ?

Помислете за вътрешното функциониране на автомобила ви подобно на работата на човешкото тяло. Ако стомахът ви започне да ви боли без предупреждение, вероятно ще започнете да мислите за последното нещо, което сте вечеряли, за да разберете от къде произлиза въпросната болежка.

Що се отнася до диагностицирането на смущенията по колата, подобен тип мислене ще ви насочи към правилното установяване на грешката. Именно поради това е важно да познавате всички видове компоненти и следователно да се грижите за тях.

Веднага щом започнете да забелязвате нещо необичайно е време да обмислите ситуацията и да намерите подобаващо решение. Чудесно би било, ако не си създавате прекалено главоболия или изобщо да нямате такива, но понякога нещата не са така, както бихте са надявали. Това е особено значимо, когато става въпрос за трансмисията на автомобила.

Автоматика е много по-капризна и специфична система, чиито ремонт е изключително скъпоструващ. Следенето на нейното състояние е важно, така че не го пренебрегвайте с мисълта, че то е надеждно. Подобно на всяка част с времето тя се износва и по-добре да забележите това рано от колкото късно.


Кога е необходим ремонт ?

Към частта има приблизително повече от 800 компонента, като всеки един от тях е сложно разположим и зависим един от друг. Често износването на дадена част допринася за повредата на друга, тъй като те работят подобно на цял екип. Имайте в предвид, че цените при дефект на трансмисията са космически.

Вашата кутия изцяло разчита на течност, която е специфично създадена с цел да я охлажда и смазва. В случай, че редовно се грижите за нея, като я сменяте на предвиденият срок, определено портфейлът ви ще ви се отблагодари.

Дешифрирането между повредена трансмисия и множество други автомобилни заболявания е трудно. За сметка на това пък признаците на дефект е невъзможно да бъдат пропуснати, тъй като системата играе жизненоважна и забележима роля в действителното движение на превозното средство. В зависимост от обстоятелствата поправката може да бъде елементарна или крайно мъчителна.

Едни от водещите знаци за присъстващ проблем са следните няколко :

  • Изгаряне или ниско ниво на течността.
  • Плъзгане на предавката при ускорение.
  • Закъсняване при превключване.
  • Изтичаща течност извън купето.
  • Трудно или неправилно превключване.
  • Странни звуци при ниски и високи обороти.

В случай, че изпитвате всички или само няколко от тях ви съветваме да запазите възможно най-скоро час при вашият доверен техник, за да отстраните неизправностите на време. Тук се нуждаете отново от професионална намеса, така че не предприемайте нищо самостоятелно.