loader

Какво представлява ламбда сондата?

Ламбда сондата представлява специален сензор, който отчита съотношението между кислород и гориво. Тя променя обема на кислорода и неговата смес в колектора на захранващия блок, където има неизгоряло гориво.  Монтира се пред катализатора на изпускателния колектор, като при някои модели автомобили може да се инсталира след катализатора, което спомага за по-точното измерване на горивната смес.

Второто име на това устройство е кислороден датчик и се монтира на всеки сериен автомобил от 1993 г. насам, което я прави важна част от автомобилната система с незаменима роля. При двигателите с вътрешно горене от нивото на кислород може да се определи какво е оптималното съотношение между съставните елементи в горивната смес, нивото на ефективност и екологичност на двигателя. С въвеждането на по-строги изисквания по отношение на екологичността на автомобилите и изгорелите газове автомобилните производители започват да поставят катализатори на автомобилите. 

Основната им роля е да пречистват отработените газове. Но без да се отчита процента на кислород в горивната смес трудно бихме могли да постигнем ефективност с използването само на катализатор.Така че тук на помощ идва и кислородният сензор (ламбда сонда).

Създателят на ламбда сондата е Роберт Бош и за първи път това устройство е било монтирано на кола с марката “VOLVO“ (модел Volvo 224) през 1997 г. Тогава марката прави подобрение на кислородния датчик, като успява с него да постигне 95% понижение на вредните емисии.

При по-новите модели автомобили има монтирани  по два броя ламбда сонда като едната се поставя пред катализатора, а другата след него.  По отношение на ролята си в автомобилната система ламбда сондата се явява важен елемент и е ценен детайл от устройството на модерните автомобили. Принципът на работа на ламбда сондата се базира на обратната връзка, която получава от горивната система на един автомобил.

Има два вида ламбда сонда:

  • двуточкова
  • широколентова

Един от начините да осигурим стабилна работа на двигателя и икономичен разход на гориво е като сме добре запознати с устройството и функцията на ламбда сондата, както и честите признаци на повреда. Основната задача на ламбда сондата е да предоставя информация на ECU дали има наличие на бедна или богата смес, с което се оптимизира въздушно-горивната смес. Кислородният датчик изпраща сигнал към блока за управление, който го обработва и измерва количеството на подаваното гориво от инжекторите.

Една смес е богата когато има повече гориво и по-малко кислород, а при бедната количеството на кислорода е повече от това на горивото. Излишъкът от въздух се измерва като се определи нивото на остатъчен кислород в изгорелите газове.

След како ламбда сондата предостави нужната информация  ЕCU на двигателя прави опит да компенсира разликата с цел изгаряне на гориво с най-висока чистота. Функцията на ламбда сондата спомага за увеличаването на КПД на двигателя.


Принцип на работа на ламбда сондата

Ламбда сондата генерира напрежение при нагряване от 570 градуса по Целзий. Съответно при тръгване със студен автомобил ламбда сондата не отчита никакви данни по отношение на съотношението кислород-гориво. След като обаче автомобилът загрее в оборотите настъпва промяна.

Датчикът за кислород създава напрежение, под чието влияние се регулира бедна и богата смес. Например напрежението е най-ниско (0,1 волта) при недостатъчно количество горивна смес (бедна смес).

 А когато горивната смес е богата,  напрежението се увеличава между 0,1 до 0,5 волта , което е правилната граница на нужното напрежение. Предварителното загряване на ламбда сондата спестява значително от времето на нейното действие. По този начин тя се задейства веднага след запалването на автомобила.

При по-новите модели автомобили датчикът за кислород е направен така, че да осигурява необходимото ниво на напрежение.

Както е и със всяка автомобилна част, ламбда сондата също се нуждае от редовна проверка на изправността, за да се избегнат последващи повреди по автомобилната система.

Не винаги е лесно да се открият точните проблеми с ламбда сондата, поради факта, че има датчици и модули, при които се появяват същите симптоми на повреда като тези на кислородния датчик.

Затова и правилната и навременна автодиагностика е необходима, за да се осигури правилната функция на този важен елемент от автомобила. За щастие кислородният сензор има дълъг живот на експлоатация (над 150 000 км).


Основни признаци за повреда

Когато след стартиране на двигателя и загряването му ламбда сондата все още не започва да отчита данни, то това е признак за повреда в ламбда сондата. Ако автомобилът ви има повредена ламбда сонда, то най-често той ще продължи да се движи, но динамиката на управлението ще се наруши и ще се увеличи разходът на гориво. Затова и се препоръчва ремонта на кислородния датчик да не се отлага.

Проблемите при ламбда сондата са причинени главно от прекъсване в кабелите или замърсяване на датчика. Поради дългия експлоатационен живот на ламбда сондата, шансът да се случи прекъсване в кабелите е по-висок.

Кислородният датчик е изложен на влиянието на околната среда, което оказва влияние върху кабелите, които се прекъсват доста преди постигането на максимален пробег на датчика

С течение на времето се натрупват замърсявания по датчика, като различни фактори могат да доведат до това. Основните причини са:

  • натрупване на прах по датчика в резултат от богата смес на горивото
  • замърсявания в горивото
  • завишен разход на масло от двигателя,
  • по-високи разходи за гориво
  • замерване на датчика с омметър, който води до значителното му повреждане

Другите показателни сигнали за наличие на повреда в ламбда сондата са:

  • висока токсичност на изгорелите газове
  • сигнал за грешка, който се появява на таблото на автомобила
  • колебания при празен ход на автомобила
  • механично повреждане или дефект на корпуса на ламбда сондата
  • грешка в намотката на сензора
  • значително забавяне в ускорението
  • лошо качество на горивната смес, което води до запушване на активните електроди на кислородния сензор
  • пращене от изпускателния колектор при спиране на автомобила след шофиране
  • завишено ниво на отделяните вредни емисии
  • нестабилна работа на двигателя при ниски обороти
  • трудност в запалването на двигателя за кратко време, в резултат на което се събира гориво в изпускателния колектор
  • прегряване в резултат от богата горивна смес или грешно зададено време за запалване
  • лоша динамика на шофиране

Как се почиства и ремонтира ламбда сондата- основни съвети:

Ламбда сондата се почиства сравнително лесно, особено тази, която се намира след катализатора, тъй като е лесна за достигане. Тази ламбда сонда, която се намира преди катализатора е по-трудна за достигане.