loader

Какво представлява диагностиката на ходовата част?

Ходовата част на всяко едно превозно средство е подложена на най-големите натоварвания по време на път. Всяко едно шофиране по неравни пътни настилки, шофирането по кални пътища или в зимни условия се отразява негативно на компонентите на ходовата част.

За съжаление, един доста голям процент от водачите на МПС пренебрегват редовната поддръжка на ходовата част и се сещат за нея едва тогава, когато установят проблеми като:

  • увеличена вибрация в купето
  • трудности при управление на автомобила
  • скърцане при спиране
  • почукване по окачването и други

Това са проблеми, които ясно показват, че вече има някаква повреда по ходовата част и на водачите им се налага искат или не, да посетят сервиз и да се разделят с една немалка сума за ремонт на ходовата част.

А тези проблеми могат да бъдат лесно предотвратени, ако вместо да се чака да се появят симптомите е била извършена навременна диагностика на ходовата част.


Какво представлява диагностиката на ходовата част?

Диагностика на която и да е част от МПС - то (в това число и на ходовата част) означава да отделите малко от времето си и да посетите сервиз, където да извършат цялостен преглед на компонентите. Казано иначе, диагностиката на ходовата част ще ви даде ясна и точна представа в какво състояние са всички компоненти на ходовата част и ако се налага, някой от тях ще бъдат сменени своевременно. По този начин вие си спестявате не само немалко пари, но и можете да бъдете спокойни, че когато тръгнете на път, ходовата част на автомобила ви е в перфектно състояние.


Как се извършва проверката на ходовата част?

Като цяло процесът включва следните етапи на проверка:

  • Преди началото автомобилът се вдига на стенд и се извършва проверка на цялостното (общото) състояние на ходовата част
  • Преглеждат се всички елементи визуално
  • Определя се първоначалното им състояние
  • Започва подробната проверка

Задълбочената диагностика на всеки един отделен елемент от ходовата част най-често включва:

  • Проверка на състоянието на окачването
  • Проверка на амортисьорите - се проверяват със специално устройство, което определя степента на износване. Амортисьорите задължително се преглеждат и за течове
  • Проверява се еластичността и степента на износване на пружините и пружинните подпори
  • Извършва се детайлно тестване на лагерите на главините на колелата, накладките, носачите, дисковете, барабаните, маркучите и други
  • Проверяват се предния и задния мост и се обръща специално внимание на състоянието и износването на тампоните
  • Извършва се подробен преглед за наличие на луфтове на втулките по окачването, тампоните, шарнирите
  • Опорите, биалетките и стабилизиращата щанга също се преглеждат за възможни хлабини и луфтове
  • Скоростната кутия и диференциала се проверяват и тестват за наличие на шумове, почуквания и т. н.
  • Проверява се състоянието на гумите - баланс, износване на протекторите и други
  • Измерва на геометрията.

В зависимост от специализирания сервиз, който сте избрали да я проведе, диагностиката може да се извърши както от механици, така и напълно автоматизирано и единствено от специализирани машини.


Каква е разликата между машинната диагностика и проверката от механици?

Машинната диагностика на ходовата част се извършва напълно автоматично с помощта на ново поколение машини и тестери. При проверката участието на механик е минимално, тъй като машините сами проверяват и откриват и най-малките проблеми или промени в състоянието на елементите на ходовата част. При стандартната диагностика също се използват редица специализирани машини и тестери за диагностика, но при проверката участват и механици с голям опит.

Ако си задавате въпроса кой от двата начина на проверка е по-добър, категоричен отговор няма. Една част от клиентите са изключително доволни от машинната диагностика, докато друга част от водачите споделят, че няма нищо по-добро от това наред с автоматизираните диагностични машини да „погледне” окото и да „пипне” ръката на майстора - механик.

    

Колко често трябва да бъде извършвана диагностиката?

Колко често ще бъде извършвана диагностика на ходовата част донякъде зависи от самите вас като водачи, но според експертите щателната проверка на състоянието на компонентите е добре да бъде извършвана в най-добрия случай поне два пъти годишно (при смяната на гумите). Ако два пъти е невъзможно, тогава поне веднъж в годината е силно препоръчително да бъде извършена диагностика на ходовата част.

Задължително е да бъде извършена диагностика и при покупка на автомобил втора ръка, а ако превозното средство е на много години, тогава се препоръчва проверката на ходовата част да бъде извършвана на всеки изминати над 10 000 км.


Къде се извършва проверката?

Наясно сме, че има водачи, които смятат, че могат сами да извършат диагностиката на ходовата част и дори да се справят сами с ремонта, ако това се налага.

Но… точно ходовата част е съвкупност от множество елементи и без необходимите познания и инструменти проверката на състоянието на ходовата част е почти невъзможно да бъде извършена в домашни условия и от непрофесионалист.

Затова, най-доброто място за извършване на диагностиката на ходовата част е специализираният сервиз. В сервиза разполагат със специално оборудване като вибрационни стойки, измервателни уреди за противодействие, детектори за луфтове и други.

Там работят механици с много опит, които не само могат да извършат всички необходими тестове и проверки, но и които в края на диагностиката предоставят подробен отчет за състоянието на ходовата част, дават своите препоръки и при желание от страна на водача изготвят оферта за ремонт.

Ако след диагностиката водачът желае да бъде извършена смяна на някой от компонентите или ремонт на цялата ходова част, той се възползва от определен процент отстъпка. Цените на диагностиката на ходова част не са никак високи и обикновено варират между 10 и 20 лв. и 40 - 80 лв. Трябва да споменем и че една голяма част от сервизите, които предоставят услугата „диагностика на ходова част” предлагат безплатен преглед и проверка на състоянието ѝ, ако след това ремонтът бъде извършен в същия сервиз.


Защо е необходима редовна проверка и навременна поддръжка на ходовата част?

Може би в някои случаи нямаше да се налага да извършваме диагностика на ходовата част веднъж или два пъти годишно, а на няколко години веднъж. Например, ако живеехме в свят, в който всеки можеше да си позволи да си закупи чисто нов автомобил или ако имахме пътища гладки като стъкло. Но ние не само не живеем в подобен свят, но и пътищата, по които се движим са в доста окаяно състояние.

Движейки се по неравните пътни настилки, ходовата част се натоварва най-много и елементите ѝ един по един се износват и малко по малко спират да вършат ефективно работата си. Безопасността на пътя е силно застрашена, ако

  • се появят луфтове
  • увисне ли шасито
  • износване на амортисьорите
  • разбалансиране на колелата и гумите

Редовната диагностика на ходовата част ни дава ясна представа за състоянието на всеки един неин елемент и възможност да се погрижим за неговата смяна, преди да са се появили още по-големи проблеми. Така си спестяваме не само проблемите, но и немалко пари, които ще се наложи да дадем за ремонт на цялата ходова част.


Кога диагностиката е наложително да бъде извършена?

  • Чуваме ли почукване, идващо от окачването
  • Трудно контролираме колата на пътя
  • В купето вибрациите се увеличават
  • Не се справяме добре с контрола на кормилото
  • Усещаме, че гумите губят баланса си
  • Забележим петна от теч под колата
  • Имаме проблем със спирачките
  • Чуваме почукване и виене на лагерите
  • Колата се тресе при тръгване или спиране
  • Возията е станала по-твърда от обичайното
  • Долавяме чукане, хлопане, виене някъде „под колата”.

*Ако някой от компонентите на ходовата част е за подмяна според указанията на производителите.