loader

Какво масло да изберем за диференциала?

Диференциалът е много важен елемент от устройството на автомобила, чиято задача е да изпълнява не една, а три важни функции:

  • да прехвърля въртящ момент от двигателя към задвижващите колела
  • да задава на колелата различни ъглови скорости
  • да служи като редуктор в комбинация с основната предавка


Казано иначе, благодарение на правилната работа на елементите на диференциала колелата на превозното средство успяват да се завъртат с различна скорост при завой, като по този начин осигуряват стабилност и безопасност по време на движение на автомобила.

Тъй като е съставен от различни по форма метални части като зъбни колела и други, той се нуждае от постоянно смазване на тези части, за да се осигури правилната му работа и да се предотвратят повреди. Тази отговорна задача е поверена на диференциалното масло.

Какво е масло за диференциал?

Диференциалното или редукторното масло е вид масло, което е специално разработено да може издържа на работа при високо налягане. Различава се от моторното масло по гъстотата и вискозитета. (Диференциалното масло е доста по-гъсто и с по-голям вискозитет в сравнение с двигателното масло).

Класификация

Американският институт за петрол (American Petroleum Institute - API) класифицира диференциалните масла в обхват на рейтинг от GL - 1 до GL - 6, като всеки рейтинг е обвързан с конкретни типове предавки и работни условия:

  • GL - 1 например е основен вид редукторно масло, което е предназначено за специфични типове диференциални настройки и за по-леки режими на работа
  • GL - 6 е предназначено за работа при много тежки условия


Какво масло за диференциал да изберем?

Няколко са основните неща, които е добре да се вземат под внимание при избор на диференциално масло:

  • Вискозитет
  • Рейтинг по API
  • Критерий по стандарт ANSI/AGMA
  • Тип добавки

Вискозитетът

Едно от важните свойства, които трябва да притежава качественото диференциално масло. Обикновено вискозитетът се споменава в ръководството за поддръжка на автомобила. Ако такава няма може да се потърси информация за конкретния модел и марка автомобил онлайн или да се попита в сервиз или в специализиран магазин за продажба на масла.

Рейтинг API

Вече споменахме, че този рейтинг е обвързан с типа диференциал и с работните условия. Какъв е подходящият рейтинг също е описано в ръководството на автомобила.

Стандарт ANSI/AGMA

Включва методи, чрез които се определят критерии като натоварване, скорост, температура и т. н., и т. н. Предполагаме вече е ясно, че и тези параметри могат да бъдат открити в ръководството на превозното средство.

Добавки

Добавките, които могат да се съдържат в диференциалната течност са основно 3 категории:

  • R&O - добавки, инхибиращи ръжда и окисляване, които осигуряват защита от корозия и химическа стабилност
  • Antiscuff - добавки, които създават по-здрав филм по елементите на диференциала
  • Сложни добавки - този вид добавки осигуряват повишено смазване и още по-добър защитен филм

Базовото диференциалното масло също като двигателното се дели на минерално или синтетично:

  • Маслата на минерална основа обикновено са с по-висок вискозитет от синтетичните и имат повече приложения
  • Синтетичните масла от своя страна имат по-голяма устойчивост на окисляване и термично разграждане, което ги прави по-добрият избор за приложение при високи работни температури.

От всичко казано до тук стана ясно, че изборът на подходящото масло за диференциал не е никак лесно, затова и съветът на специалистите е при закупуване на масло да се водите от препоръките от производителите или да поискате експертен съвет от механик или магазин за продажба на диференциални масла.


Защо диференциалното масло трябва да се сменя на определени интервали от време?

Смяната на редукторното масло е точно толкова важна, колкото смяната на двигателното масло на автомобила, а причината, поради която се налага да бъде извършвана подобна регулярна смяна е, че с течение на времето маслото се замърсява, намалява и постепенно губи свойствата си.


На колко време се сменя редукторното масло?

Диференциалната течност обикновено има доста по-голяма трайност в сравнение с останалите видове автомобилни масла и това е добра новина. Това обаче съвсем не означава, че смяната му трябва да бъде пренебрегната (както често се случва).

Периодите за смяна зависят както от начина на шофиране, така и от препоръките на производителите на конкретния модел и марка автомобил. Все пак, може да се каже, че диференциалното масло е добре да се сменя на пробег от 30 до 60 000 км.

Ако след като бъдат изминати препоръчителните километри за смяна и течността не бъде сменена, диференциалните елементи започват да издават неприятни шумове, а след още малко време зъбните колела започват да се саморазрушават.


Как се сменя масло за диференциал?

Смяната на маслото не е сложна задача, но има едно малко неудобство… Самото редукторно масло мирише ужасно (нещо средно между мирис на сяра и развалени яйца). Този „аромат” не е никак приятен и ако смяната се извършва в домашни условия, то тя трябва да се извършва на открито или в много добре вентилирани помещения.

Подмяната на течността може да се извърши в сервиз или в домашни условия. За предпочитане е да оставите смяната на сервиза, от една страна, за да се „спасите” от ужасната миризма, а от друга, за да сте спокойни, че работата ще се свърши бързо, гладко и без никакви проблеми. Ако обаче сте от типа ентусиасти, които предпочитат да се справят сами, тогава ето как можете да извършите смяната у дома.

Подготовка

Подгответе си необходимите инструменти, ново масло за пълнене и подходящо място, на което ще извършите смяната

  • Инструментите, от които ще се нуждаете, за да смените маслото със сигурност ги имате в домашната работилница. Обикновено с един комплект тресчотки, няколко гаечни ключа и подходяща тава за събиране на старото масло ще се справите идеално
  • Какво диференциално масло ще ви е необходимо ще разберете от ръководството за обслужване на превозното средство. Ако не го откривате, можете да се допитате до някой от специализираните магазини или сервизи, от където ще ви помогнат в правилния избор
  • Изборът на място също е много важен, затова е добре да изберете равен терен на открито или помещение с много добра вентилация (вече споменахме защо).


Смяна на маслото стъпка по стъпка:

  • Изкарайте автомобила и направете няколко „кръгчета” из квартала, за да загреете малко маслото. (Когато маслото е топло, то ще се източи много по-бързо)
  • Паркирайте автомобила на равно място и дръпнете ръчната спирачка
  • Вдигнете колата на крик или подемно устройство така, че да ви е удобно да работите
  • Подгответе зоната за работа. Огледайте добре диференциала и се консултирайте с ръководството на автомобила, тъй като зависимост от дизайна на диференциала, той може да има пробка за източване на маслото, но може да се наложи да отворите капака на корпуса
  • Преди да започнете същинската работа, поставете тава или друг подходящ съд под пробката, за да може маслото да се събере в съда и да не се разлее навсякъде по пода
  • Намерете къде се намира отвора за пълнене и разхлабете леко тапата (обикновено тази тапа се намира в горната част на капака на корпуса)
  • Открийте и развийте пробката за източване и оставете маслото да изтече напълно
  • С чиста кърпа избършете добре, за да отстраните излишното масло. Уверете се, че сте забърсали старателно. След това завийте пробката
  • Отстранете тапата за пълнене и налейте новото диференциално масло. Използвайте висококачествено редукторно масло и винаги се съобразявайте с указанията, които е посочил производителя. Пълненето на новото масло се извършва най-бързо и лесно с помощта на помпа, затова предвидете една такава, когато подготвяте инструментите за смяната на маслото
  • Започнете на пълните новото масло. За да сте наясно колко масло ви е необходимо наблюдавайте маркировката на капака и когато стигнете до максималната линия спрете. Ако не откривате подобна маркировка, пълнете с течността, докато тя започне да излиза от отвора за пълнене
  • Завийте отново тапата, почистете добре мястото и свалете колата
  • През следващите дни следете за появата на течове