loader

Какво е смяна на ангренажен ремък?


Със сигурност не вески шофьор се е замислял за функцията или начина на ремонт на ангренажния ремък, особено ако е начинаещ. Но този на пръв поглед дребен елемент в нашия автомобил е важен за оптималното функциониране на нашия автомобил, както и много други малки по размер автомобилни части. Той играе ключова роля в задвижването на двигателя.

В зависимост от  начина, по който се пренася движението от коляновия вал до разпределителния вал, има няколко вида газоразпределителни механизми. Те могат да се задвижват със зъбни колела, могат да имат междинни валове, вериги от метал или ангренажни ремъци.


КАКВО ВСЪЩНОСТ ПРЕДСТАВЛЯВА АНГРЕНАЖНИЯТ РЕМЪК?


Ангренажният ремък се заражда в края на 60-те години и тогава постепенно започва да се налага на пазара и заема мястото на използваните до този период  зъбни вериги изработени от метал.

Едно от преимуществата на употребата на ролкова верига в механизма на верижната предавка, е че по този начин движението може да се пренася на много по-голямо разстояние  между разпределителния и коляновия вал.  

Характеризира се със сравнително малка маса и опростена  конструкция. Обаче този механизъм на задвижване има един недостатък – веригата много бързо се разтегля и износва. Също така съществува възможността за поява на трептения. Те се предизвикват от различното ниво на натоварване на газоразпределителния механизъм. За да се избегне получаването на подобни трептения, прибягва се до употребата на специални направляващи, които да спрат трептенията.

Ангренажният ремък се използва най-често във задвижването на газоразпределителния механизъм с горно разположение на разпределителния вал. При по-голямата част от моделите автомобили, най-често ангренажния ремък се намира в предната част на двигателя. Този елементарен елемент позволява едно синхронизирано движение на разпределителния и коляновия вал.

В двигателя на нашия автомобил има серия от клапани, които се отварят и затварят. Благодарение на тази тяхна функция навлизат гориво и свеж въздух в горивната камера и изгорелите газове напускат камерата и се насочват към ауспуха. Когато всички компоненти на този механизъм работят в синхрон, този цикъл на обновяване на въздух и гориво се осъществява няколко хиляди пъти в минута. 

Благодарение на създаването на подобна синхронизация се осигурява оптимално отваряне и  затваряне на клапаните и функцията на буталата,  намиращи се в цилиндрите на двигателя. Когато даден компонент не работи, това се отразява на работата на двигателя. А ако в случая имаме интерферентен двигател, то целият двигател може да блокира. Около 70% от двигателите са оборудвани с интерферентни клапани.


В процеса на своето функциониране ангренажните ремъци преминават десетки хиляди километри. През този период дължината им не трябва да се оставя и също така формата на зъбците им трябва да остава винаги непромемена. Това е нужно условие, за да се способства ефективната работа на двигателя, а също така и да се помогне за ефективното намаляване на вредното влияние на емисиите върху околната среда.

Ангренажният ремък има редица предимства. Едно от нещата, които го правят по-добър от  металните вериги е, че цената му е сравнително по-ниска и не се нуждае смазване. И също така да не пропуснем факта, че ангренажният ремък има много по-безшумна работа от традиционните метални вериги.

С увеличаването на оборотите на двигателя се увеличават съответно и изискванията към качествата на ангренажния ремък. От неговата функция сега вече зависи и работата на водната помпа. Обикновено когато се сменя ангренажния ремък се сменя и водната помпа.

Високата температура, при която работи ангренажният ремък, няма как да се предотврати. Той много често търпи и замърсяване с гориво и масло. Оттук и се появява изискването към ангренажния ремък да бъде гъвкав, надежден и максимално екологичен откъм количество вредни емисии.

Прогресът в развитието на съвременните автомобилни двигатели съответно подтиква производствените предприятия за ангренажни ремъци да търсят все по-иновативни технологии при  производството на материали. Тези нови материали се създават с цел увеличаване на живота на ангренажните ремъци и подобряване на техните експлоатационни характеристики.

В продължение на дълги години при производството на ангренажни ремъци се използва материал наречен полихпоропрен. Обаче модерните производствени условия налагат изискване за силна издръжливост на по-високи обороти и също температури. Заедно с това материалите им трябва да имат по-дълга продължителност на живота от преди и да функционират максимално ефективно дори при дълъг пробег на даден автомобил.

Така се наложи употребата на нитрил като съставна част на ангренажните ремъци. Наситеният нитрил разполага с много по -добри качества в сравнение с полихпоропрена. Неудостатъкът му е, че цената му е значително по-висока и процесът му на обработката е много по – трудоемък.


Модерните ангренажни ремъци се правят също от неопрен, който е армиран със стоманена тел и на него има поритие от износоустойчив найлонов пласт. Този вид материал има множество преимущества като например наличието на малка маса, дълъг живот на употреба, безшумен начин на работа,  лесен начин на експлоатация, удобен начин на смяна, както и да не забравим сравнително ниската му цена.


НА КОЛКО КИЛОМЕТРА СЕ СМЕНЯ АНГРЕНАЖЕН РЕМЪК?

Сервизните специалисти съветват да се прави навременна смяна на ангренажения ремък. Когато повредения ангренажен ремък не се смени навреме, това може да ни създаде по-сериозни бъдещи проблеми с двигателя.

Колкото и да е здрав ангренажния ремък, то той с времето се износва. Водещите и обтягащите му ролки го захабяват и рано или късно той става неупотребяем.  Средно се препоръчва смяната да бъде на 60 000 км. или на всеки 3 години.


НЯКОИ ПРИЧИНИ ЗА ПОВРЕДА В АНГРЕНАЖНИЯ РЕМЪК


  • захабяване само от едната страна
  • сцепвания или напуквания на гладката страна на ремъка
  • стърчащи конци поради накъсвания
  • замърсяване от масло, антифриз
  • липсващи зъбци
  • пукнатини в зъбците
  • попадане на чуждо тяло
  • извънреден километраж
  • износени или надраскани колела на ремъка
  • ниска температура на ремъка
  • неправилно подреждане на елементите на ремъка
  • висока температура вътре в двигателя
  • повишено напрежение в раблотата на ремъка

НЯКОЛКО ПОЛЕЗНИ СЪВЕТА:

  • Редовно проверявайте състоянието на ангренажния Ви ремък, тъй като е важна част от автомобила.
  • Когато се скъса, особено при дизелов двигател, това може да причини сериозни щети. Ето защо трябва стриктно да спазвате графика за смяна. Това води до спиране на движението на  разпределителния вал и клапаните.
  • В случай, че някой от клапаните е отишъл твърде навътре в горивната камера, буталото се блъска с него. Това може да доведе  само до изкривяване на стеблото на клапана, но в повечето случаи целият мотор се нуждае от основен ремонт.
  • Ако откриете каквито и да било повреди в ремъка, трябва да го смените възможно най-скоро. Трябва да подмените ролките и обтегачите заедно с ремъка, а при някои модели и водната помпа.
  • Редовната проверка на ангренажния ремък и съответно правилния му ремонт ни застраховат от поява на сериозни аварии в двигателя.
  • Желателно е да спазваме срока  за смяна на ремъка, който е зададен от автомобилния производител.
  • При покупка на автомобил втора употреба се препоръчва смяна на ангренажния ремък с нов.
  • При смяна на ангренажния ремък е добре да сменим и  останалите елементи на задвижването
  • Доверявайте се винаги на висококачествени марки, когато става въпрос за покупка на ангренажен ремък


КАКВА Е СРЕДНО ЦЕНАТА ЗА АНГРЕНАЖЕН РЕМЪК?

Цената за цялостен ремонт плюс замяна на частите започва средно от 200лв. и достига до1000лв.