loader

Какво е дроселова клапа?

Ако напоследък забелязвате, че автомобилът ви не ускорява правилно, двигателя не работи равномерно или ако има спад в икономията на гориво, вероятността да имате проблем с дроселовата клапа е голяма.

Какво е дроселова клапа?

Дроселът или дроселовата клапа е един от най-важните елементи от всмукателната система на двигателя с вътрешно горене. Проектирана е да контролира количеството въздух, което навлиза в двигателя, за да образува въздушно - горивна смес. Тази клапа представлява най-общо казано въздушен клапан, който се състои от метално, цилиндрично тяло, в което има кръгла метална дроселна пластина с диаметър малко по-малък от вътрешния диаметър на корпуса. Тази кръгла пластина, която се нарича още „пеперуда” и е основен елемент на дроселовата клапа.

Защо?

„Пеперудата” се върти по ос, перпендикулярна на движението на въздуха. Когато е в положение перпендикулярно на движението на въздуха, тя спира навлизането му в двигателя и обратно - когато е в положение, успоредно на потока на въздух, то той свободно преминава през дроселовата клапа и навлиза в двигателя. Тъй като основната роля на тази клапа е да контролира постъпването на количеството въздух в горивната камера на двигателя, напълно логично е да бъде монтирана между въздушния филтър и всмукателния колектор.


Видове и режим на работа на дроселовите клапи

Видът на клапата определя нейния дизайн, режим на работа и начин на управление. И тъй като управлението ѝ може да бъде механично или електронно, видовете клапи са основно два - механични и електронни.


Механични дроселови клапи

Този вид дросели се използват основно при по-старите или при ниско бюджетните бензинови автомобили. Особеното при механичните дроселови клапи е, че се управляват с натискането на педала на газта.

Какво означава това?

Педалът на газта е свързан директно с клапана посредством специален кабел. Когато се натисне този педал, се задвижва механична система от лостове и кабели, които подават сигнал на дроселовата пластина да застане в желаната позиция. В резултат на преместването на позицията на клапата (отворена - затворена) въздухът постъпва (или не) в системата за образуване на въздушно - горивна смес.

Колкото повече е отворена клапата, толкова повече въздух постъпва в горивната камера и толкова повече се увеличава скоростта на автомобила. Когато се „отпусне” газта, клапата застава в затворено положение и възпира постъпването въздух, а с намаляването на въздушния поток съответно се намалява и скоростта на автомобила.


Електронни дроселови клапи

При съвременните автомобили механичните клапи са заменени с електронни дроселови клапи, които позволяват да се постигне по-добра стойност на въртящия момент във всички режими на работа на автомобилния мотор. Това гарантира намаляване разхода на гориво, спазване на екологичните изисквания и безопасност на движението.

При електронните дросели липсва механична връзка между клапата и педала за газта. Вместо това се използва електронна система за управление на дросела, която позволява да се повлияе върху режима на работа на двигателя дори и ако водачът не натиска педала на газта. Електронната система включва входни датчици, ECU (блок за управление на двигателя) и задвижващ механизъм.

Как работят електронните клапи?

Когато се натисне педала на газта, сензорът за положение на педала, (който се състои от два независими потенциометъра) променя съпротивлението на веригата, което е сигнал за електронния контролен блок, който от своя страна подава команда към ECU да завърти дроселната клапа. Отварянето и затварянето на клапата се следи от сензори, които подават информация до бордовия компютър, който пък следи за процента на отваряне на клапана и въз основа на получените данни изчислява количеството доставено гориво в двигателя.

Дроселовите клапи се използват основно при автомобилите с бензинови двигатели, затова ви запознахме с видовете клапи, които се използват при тях. Длъжни сме обаче да споменем, че има още един вид дроселови клапи, които се използват при някой марки и модели дизелови автомобили… т. нар. „клапани за управление на въздушния поток”.

В действителност, за разлика от бензиновите, дизеловите автомобили не се нуждаят от дроселови клапи, но през последните години голяма част от производителите започнаха да оборудват автомобилите си с такива клапи, за да се постигнат прецизно регулирана циркулация на отработените газове и да намалят неприятното разклащане на двигателя при стартиране на автомобила.


Механични или електронни клапи?

И без ние да ви съветваме се досещате, че по-добрият от двата варианта са електронните дроселови клапи и то не само защото ви гарантират по-добро управление на потока на въздух. Сред предимствата на клапите с електронно управление са още:

  • по-ниския разход на гориво
  • отделянето на по-малко вредни емисии при работа на двигателя
  • по-голямата безопасност по време на движение
  • по-прецизното подаване на количеството въздух и още много други

Единствените недостатъци на електронните дроселови клапи са по-високата им цена и необходимостта от посещение в специализиран сервиз, ако се налага клапата да бъде сменена или почистена.


Какво съветваме ние?

Без значение дали автомобилът ви е оборудван с механична или електронна дроселова клапа, ако тя се нуждае от подмяна винаги избирайте клапа, която не само да съответства на вашата марка и модел автомобил, но и която е произведена от водещ производител. Такива производители са BOSCH, Pierburg, VDO, Siemens, Hella, BBK, Dorman и други. Какво е дроселова клапа в най-общи линии стана ясно, но сме сигурни, че се питате….


Как да разберете, че имате проблем точно с тази клапа?

Добрата новина е, че тези клапи са разработени така, че да имат толкова дълъг експлоатационен живот, колкото е животът и на автомобила. Този елемент наистина е изключително здрав и вероятността да се счупи е изключително минимална, но като това не означава, че не трябва да му обръщате никакво внимание.


Симптоми за проблеми с дроселовата клапа


Груб празен ход и ниски обороти

Ако забележите, че оборотите на двигателя „стоят” между 500 и 1000 оборота в минута и двигателят ви вибрира много по-силно и често от преди, това е ясен симптом, че клапата е запушена. За да се справите с проблема просто трябва да почистите дросела от полепналата по него мръсотия и всичко би трябвало да е наред.

Забележка! Експертите съветват почистването на дроселната клапа да се извършва на всеки 30 - 40 000 км.

На бордовия компютър се появи предупредителна светлина

Ако имате проблем с работата на дроселовата клапа бордовият компютър ще включи предупредителната светлина. Забележите ли подобна светлина, трябва да посетите сервиз, за да установите какъв точно е проблемът. Съветваме ви да не се опитвате да се справяте сами, тъй като проблемите могат да са няколко и единствено в сервиза могат да ги локализират и отстранят.

Лоша производителност на двигателя

За да работи ефективно, двигателят се нуждае от адекватно подаване на въздушно - горивна смес. Ако клапата е повредена, тя няма да може да доставя необходимото количество въздух, а оттам ще се наруши и работата на двигателя. Казано иначе, ще усетите спад в мощността на двигателя и автомобилът няма да „върви” както сте свикнали да го усещате. В този случай нашият съвет е отново да не се опитвате да решите проблема сами, а да се обърнете към механика си.

Увеличен разход на гориво

Ако забележите, че колата ви не само не ускорява правилно и разходът на гориво се е увеличил, най-вероятно причината се крие в замърсения или счупен корпус на дросела. В този случай се налага да извършите диагностика, за да установите точния проблем, след което или да почистите тялото и „пеперудата” или да смените цялата дроселова клапа с нова. Ако проблемът е замърсяване можете да се справите и сами, но ако трябва да смените клапата решението е посещение при механик.

Проблеми с електрическата връзка

Ако дроселовата клапа е с електронно управление е възможно да се появят проблеми с електрическата връзка, което да доведе до неправилно подаване на информацията към бордовия компютър. Ако сензорът е дефектирал и изпраща неточна информация към компютъра, това ще доведе до недобро смесване на въздуха и горивото, което в крайна сметка ще наруши работата на двигателя. Ако подобен проблем се появи, на таблото ви ще се появи предупредителна светлина, а за да се справите с него отново трябва да се обърнете към сервиз.


Можете ли да почистите дроселовата клапа у дома?

Съвсем откровено и приятелски ви съветваме, ако не сте на „ти” с механиката да оставите тази дейност на професионалистите. Казваме го, тъй като макар да изглежда „нищо работа”, ако не сте напълно наясно какво точно правите, можете вместо да почистите клапата и да отстраните проблема да си създадена нови, още по-големи проблеми. Ако все пак решите да се пробвате, дроселовата клапа се почиства най-бързо и лесно с подходящите за целта препарат.


Стъпки при почистване на дроселова клапа в домашния гараж

Както току-що споменахме, преди да започнете отстраняването на натрупаните по клапата замърсявания трябва да се снабдите със специален препарат за почистване на дроселово тяло. Такива препарати са WD - 40, CRC спрей, Berryman Chemtool и други.

  • Първо трябва да получите достъп до тялото на дросела. За целта трябва да отстраните всмукателната тръба, както и всички останали тръби, които са свързани към дросела
  • След това отворете дроселовата клапа, като натискате педала на газта и директно впръскайте в отвора ѝ препарата за почистване. Оставете препарата да подейства за няколко минути, след което стартирайте двигателя и бавно натиснете педала на газта, докато оборотите достигат 3000. Задръжте педала така и погледнете дима, който излиза от ауспуха. Ако той е бял, това означава, че почистващият препарат действа. Продължете да натискате газта, докато цветът на дима придобие нормалния си цвят
  • Възстановете връзката между дроселовата клапа и всмукателната тръба и не забравяйте да направите настройка на дросела, за да може да работи правилно.