loader

Какво е дебитомер и как се сменя?

Дебитомерът или сензорът за масов въздушен поток (MAF) е ключов компонент от електронната система за впръскване на гориво в автомобила.

Разположен е между въздушния филтър и колектора за всмукване на ДВГ (двигателя) и задачата му е да измерва количеството въздух, което преминава през всмукателната система на автомобила.

Дебитомерът е разположен между въздушния филтър и колектора за всмукване на двигателя

Източник снимка: en.wikipedia.org


AnchorКакво прави?

Както подсказва името му, сензорът за въздушен поток измерва количеството (масата) въздух, който навлиза през всмукателната тръба към двигателя.

Повечето дебитомери работят на принципа на горещата жица (малък електрически проводник).

Казано просто, MAF има два сензорни проводника. Единият се нагрява до над 100 градуса с електрически ток, а другият не.

Въздухът, който навлиза през всмукателната система в двигателя преминава през силно нагрятия проводник и го охлажда.

Колкото повече въздух преминава през горещия проводник, толкова повече ток е нужен, за да го поддържа горещ до желаните градуси.

Дебитомерът измерва количеството въздух, което трябва да бъде подадено към двигателя

Източник снимка: en.wikipedia.org

Токът на горещия проводник е пропорционален на скоростта на навлизащия въздушен поток и това “казва” на модула за управление на двигателя колко въздух постъпва и колко гориво да добави към двигателя за най-ефективно изгаряне.

Ако дебитомерът е повреден, това може да затрудни и дори да направи невъзможно за модула за управление на двигателя да изчисли правилното впръскване на горивото.


AnchorЗащо дебитометът се проваля?

Тъй като MAF е отговорен за измерването на количеството постъпващ въздушен поток в двигателя, напълно логично през него преминава много въздух.

Всъщност, повече от 9000 литра въздух могат да преминат през дебитомера на двигателя за всеки литър използвано гориво.

Заедно с това огромно количество въздух обаче през сензора преминават прах, отломки, листа и мръсотия, които могат да попаднат в него, да го запушат и съответно да го повредят.

Казано иначе, замърсяването и запушването са сред основните причини, поради които дебитомерът най-често дефектира.

Повече от 9000 литра въздух могат да преминат през дебитомера на двигателя за всеки литър използвано гориво.

Източник снимка: en.wikipedia.org


Сред другите причини за провалянето му могат да са:

  • повреда в контакта на електрическите възли
  • повредени измервателни елементи
  • механични повреди, причинени от вибрации или претърпяно ПТП и други


AnchorСимптоми, които показват, че MAF сензорът е повреден

Когато дебитомера на колата се повреди, двигателят няма да знае какво е точното количество гориво, което да добави, а това рефлектира върху неговата работа.

В този ред на мисли, добре е да обърнете внимание на състоянието на дебитомера, ако забележите следните няколко признака.


AnchorЛампичката Check Engine светне

Най-честият признак за повреда на сензора за масов въздушен поток е светещата лампичка за проверка на двигателя.

Разбира се, възможно е лампичката да свети и ако имате други повреди, но в повечето случаи проблемът е в дебитомера.

За да сте сигурни каква точно е повредата е добре да потърсите механик или най-близкия сервиз, където да извършат проверка и да установят поради каква причина светва Check Engine.

Най-честият признак за повреда на сензора за масов въздушен поток е светещата лампичка за проверка на двигателя.

Източник снимка: unsplash.com


AnchorПодръпване или колебание в мощността на двигателя

Ако забележите необичайно колебание или внезапен прилив на мощност на автомобила, най-вероятно имате проблем с дебитомера, който неправилно отчита постъпващия въздушен поток.

Управлението на автомобила по този начин е изключително опасно, тъй като мощността може да се увеличи рязко, докато се движите по магистралата или по улиците на града и да изпуснете контрола над превозното средство.


AnchorНеправилно запалване/ Груба работа на двигателя

Ако сензорът за масов въздушен поток не подава правилен сигнал към модула на двигателя, той няма как прецени от колко гориво се нуждае той.

Това може да накара двигателя на превозното средство или да работи “бедно” (с твърде малко гориво) или прекалено “богато” (с твърде много гориво).

В резултат на това се получава непълен процес на изгаряне, което води или до груба работа на двигателя, или до прекъсване на запалването.


AnchorГруб празен ход

Ако колата ви сякаш се бори за мощност и спира много, най-вероятно двигателят получава повече гориво и по-малко въздух.

А това означава, че имате дефектирал дебитомер, което кара модулът за управление на ДВГ да не изчислява прецизно съотношението гориво - въздух.


AnchorЛоша икономия на гориво

Ако колата ви изведнъж се нуждае от повече гориво, отколкото е обичайно, е възможно да имате неизправен дебитомер, който изпраща неточна информация към модула за управление на двигателя.

А той от своя страна да кара автомобила да “харчи” повече гориво, от колкото би трябвало.


AnchorЧерен дим от ауспуха

Причините да излиза гъст, черен дим през ауспуха могат да са много, но нищо не пречи да проверите състоянието на MAF сензора.

Казваме го, тъй като ако е повреден, запушен или замърсен той няма да подава правилните данни към модула за управление на двигателя, което както вече знаете означава неправилно изчисление на горивото и съответно черен дим, който излиза от ауспуха на колата ви.


AnchorТрудно стартиране на двигателя

Ако имате проблеми да стартирате двигателя, сместа въздух - гориво може да не е добре балансирана, което води до най-вероятното заключение - имате повреден дебитомер.


AnchorКак се сменя дебитомер?

За да установите дали сензорът за масов въздушен поток е повреден, можете да следвате тези прости стъпки:

  • Свържете диагностичен уред към вашия автомобил. Изберете правилната марка, модел, година и код на двигателя, по който работите.
  • Запишете кодовете за грешки и ги сравнете с параметрите, които трябва да има MAF сензора.
  • След това излезте от диагностичния уред и изключете запалването.
  • Проверете захранването, заземяването и окабеляването като за целта можете да използвате осцилоскоп.
  • Ако установите, че сензорът е наистина повреден, трябва да го смените.
  • Преди да започнете етапите по смяна на дебитомер, трябва да влезете на страниците на някой онлайн магазин като Nas Auto и да закупите подходящ за вашия автомобил сензор.
  • Започнете смяната, като отстраните конектора и закрепващите винтове. След това извадете дебитомера от корпуса му и го огледайте добре.
  • Ако е замърсен, можете просто да го почистите със специален препарат за почистване на MAF сензори, да го оставите да изсъхне добра за няколко минути и да го поставите отново.
  •  Ако е дефектен трябва да продължите със смяната.
  • Проверете всмукателната тръба, за да се уверите, че по нея няма пукнатини, през които да излиза въздух. Ако такива има ще трябва да смените целия модул, а не само сензора.
  • Отстранете внимателно дефектния дебитомер от корпуса му и на негово място поставете новия сензор.
  • Плъзнете новия дебитомер на мястото му във въздушната тръба и се уверете, че не докосвате кабела на сензора за температура, тъй като тази част е много крехка и лесно се поврежда.
  • Затегнете отново всички крепежни елементи.
  • Свържете отново диагностичният уред и изтрийте всички кодове за грешка.
  • Запалете двигателя и отново проверете за нови кодове за грешки. Ако всичко е наред, отстранете уреда, проверете дали лампичката за повреда на двигателя е изгаснала и извършете пълен тест.


Смяната на дебитомера е сравнително лесна

Източник снимка: unsplash.com


AnchorЧесто срещани кодове за грешки

Ето и едни от тях :

  • P0100 - този код показва, че има неизправност по веригата на дебитомера
  • P0101 - този код показва, че има проблем в производителността/обхвата на сензора
  • P0102 - това е код, който показва нисък вход на MAF веригата
  • P0103 - този код показва висок вход на  MAF веригата
  • P0104 - това е код, който алармира, че дебитомерът прекъсва
  • P0171 - този код показва, че горивото е твърде бедно на въздух
  • P0174 - а този показва, че е твърде богато на въздух