loader

Какви са симптомите на запушен катализатор?

 Каталитичният конвертор е съществена част от изпускателната система на съвременните автомобили. Това механично устройство помага за намаляването на вредните емисии, които автомобилът отделя по време на работа на двигателя, превръщайки ги в безобидни съединения, които не замърсяват въздуха.


Защо катализаторът се запушва?

Катализаторът е изграден така, че да може да работи ефективно до десет години, но винаги е възможно, поради редица причини да се повреди доста преди това. Всъщност причините могат да бъдат наистина много.

Тъй като катализаторът се намира между двигателя и е част от изпускателната система, работи при много високи температури и закрепен на долната част на автомобила, той често е подложен на различни външни и вътрешни влияния, които могат да го запушат или повредят.


Какви са симптомите на запушен катализатор?

Можете да се погрижите навреме за катализатора на автомобила си, ако разпознавате основните симптоми, които показват, че е запушен.

Намалена производителност или прекъсване на двигателя по време на работа

Ако забележите, че двигателят ви не работи нормално, дори и да натискате педала на газта, това може да се дължи на проблем с катализатора. Когато катализаторът е запушен или е блокирал, това пречи на газовете да преминават през него и се създава обратно налягане в изпускателната система, което оказва влияние върху работата и производителността на двигателя.

Прегряване поради термичен удар

Термичният удар обикновено е в резултат от твърде богатата горивна смес, която съдържа неизгоряло гориво. Тази смес влиза в катализатора, изгаря направо в него, разтопява субстрата и причинява запушване на конвертора.

За да проверите дали вашият катализатор е наред или не, трябва да погледнете какво отчита сензорът за кислород, който е разположен в изпускателната тръба и който показва дали горивната смес е богата или слаба. Другият начин да направите проверка е като огледате външната повърхност на катализатора за видими повреди. Ако забележите промяна в цвета или изкривявания по корпуса, това означава, че трябва да посетите сервиз, защото най-вероятно катализатора ви е запушен заради термичен удар/шок.


Отработените газове миришат на развалени яйца (сяра)

Ако от известно време усещате, че газовете, които излизат от изпускателната система на автомобила ви миришат на развалени яйца, това в 99,9% от случаите означава, че имате проблем с катализатора. Причината газовете да миришат силно на сяра е неправилното смесване на гориво или неправилната обработка на изгорелите газове. За съжаление този симптом се проявява доста късно и в много малко от случаите е възможно да се извърши ремонт на катализатора.

Увеличаване разхода на гориво

Увеличеният разход на гориво е един от основните симптоми, които показват, че е възможно катализатора да е запушен. Причината да се увеличава разхода на гориво е, че каталитичния конвертор е запушен и не може да поддържа оптималната температура за преобразуване на вредните газове в безвредни.

Опитвайки се да възстанови оптималната температура и работа на конвертора, системата за впръскване на кислород (кислородния сензор) автоматично увеличава подаването на кислород, но той не достига до двигателя и той работи по-трудно и консумира повече гориво.

Загуба на мощност при ускоряване

Това е един от най-често срещаните симптоми за запушен катализатор, който за щастие можете да проверите и сами, прилагайки един съвсем прост тест. Ще ви е необходим само един асистент, който трябва да помолите да задържи оборотите на автомобила между 1800 и 2000.

През това време вие просто трябва да доближите ръката си го ауспуха (гледайте да не се опарите) и да проверите изтласкването на газовете от тръбата. Ако дори и от разстояние усетите, че газовете, които излизат са горещи, това означава, че катализаторът е запушен.

Повишени емисии

Добавянето на антифриз и моторно масло в автомобила понякога могат да попречат на правилното функциониране на катализатора. Ако това се случи, ще забележително повишено ниво на въглеродните емисии, които се отделят от изпускателната система на автомобила. Възможно е не само да усещате миризма на сяра, но и димът от ауспуха да е прекалено тъмен.

Ако установите подобен проблем, трябва веднага да предприемете мерки и да замените запушения или повреден катализатор, преди той да повреди цялата изпускателна система и да излъчи голямо количество вредни емисии.

На таблото свети CHECK ENGINE

Знаете, че работата на каталитичния конвертор се контролира от два кислородни сензора. Единият сензор е поставен пред катализатора, а другият зад него. Ако някой от сензорите отчете спадане на налягането, неправилна преработка на газовете или друг проблем, той светлините на таблото ще се включат и ще ви алармират, че имате проблем с катализатора.


Как да проверите дали конвертора е наистина запушен?

Ако вече сте наясно какви са симптомите за запушен катализатор, но все пак искате да се уверите, че наистина имате проблем, можете да го направите по няколко начина.

Първият начин, който горещо ви препоръчваме и ние е откарате автомобила в специализиран сервиз, където да го подложите катализатора на тест. Цената, която ще платите за извършването на теста не е никак висока, а вие ще получите изключително прецизна и точна информация за състоянието на катализатора.

Ако искате да тествате катализатора сами, тогава ще ви е нужна ендоскопска камера или конвенционален манометър.

Ендоскопската камера представлява мъничка камера с осветление и с дълъг, гъвкав проводник. За да извършите проверката на катализатора с нея, трябва да развиете горния сензор (пред катализатора) и да пъхнете в отвора камерата. След това можете да огледате какво е състоянието на медната пита. Ако не е запушена от сажди или друго, значи всичко от едната страна е наред и трябва да проверите и от другата страна. По същия начин развийте втория сензор, пъхнете камерата и огледайте дали всичко е наред и от тази страна.

Ако нямате пълно чекмедже с ендоскопски камери под ръка и не ви се дават пари за такива, можете да използвате манометър за проверката. Тестът се извършва, като развиете горния сензор, монтирате специалния адаптер и завъртите манометъра. Когато стартирате двигателя и поддържате около 2500 - 3000 оборота в минута, ако катализаторът е наред, манометъра трябва да отчете налягане 0,3 kgf / cm2. Ако налягането не се движи в тези граници, това означава, че катализаторът ви най-вероятно е запушен, строшен или стопен.

Друг начин да определите дали катализатора работи е да направите следния лесен тест. Извадете за малко кислородните сензори и направете една обиколка на квартала. Ако забележите очевидна промяна в работата на автомобила, това означава, че катализатора има запушване или е пред разваляне.


Колко дълго можете да шофирате, ако катализаторът ви е запушен?

Добрата новина е, че шофирането със запушен катализатор не е много опасно и няма опасност да се стигне до други повреди по автомобила или до пътни произшествия.

Лошата е, че дори и да не е опасно, ако карате колата си продължително време с неизправен катализатор, това ще намали производителността ѝ, ще изгуби мощност, ще започне да гасне, ще увеличи разхода си на гориво. А най-лошото от всичко е, че запушения катализатор няма да може да преобразува правилно вредните газове и ще освобождава все повече вредни емисии във въздуха.

Като вземете предвид и че през последните години проверките за наличие на катализатор са засилени и че можете да отнесете глоба или да спрат колата ви от движение, ако нямате такъв или ако той е запушен, става повече от ясно, че идеята да шофирате дълго време с неизправен катализатор просто не си струва.


Смяна на каталитичен конвертор

За разлика от много други компоненти на автомобила, които можете да смените сами, ако катализаторът ви е запушен или напълно дефектирал, по-разумното решение е да се обърнете към специализиран сервиз. Така ще спокойни, че катализаторът ще бъде свален, тестван и сменен с нов (ако се налага) според всички технически изисквания. След смяната на катализатора от сервиза ще извършат отново тестове на устройството като ще отчетат ефективността му на работа и ще замерят нивото на емисиите отработени газове.

Разбира се, ако познавате добре устройството на автомобила и имате необходимите инструменти, можете да се опитате да смените катализатора си и сами.

За да го направите трябва да повдигнете колата до удобно за работа положение, да отвиете винтовете, които държат катализатора към ауспуха и да поставите новия конвертор на мястото му. След като го монтирате, задължително трябва да замерите нивата на емисиите.