loader

Каква киселина има в акумулаторите?

Чудили ли сте някога има ли наистина киселина в акумулаторната батерия и ако има каква е? Ако не сте наясно и ви е любопитно да разберете малко повече за това има ли киселина, каква е и защо точно тя е подходяща за акумулаторите, които използвате, останете с нас.


Да започнем отначало…

Знаете, че най-популярните батерии, с които са оборудвани почти 90% от съвременните автомобили са оловно - киселинните.

Най-грубо казано, един подобен акумулатор се състои от кутия, в която в клетки са поставени плочи (най-често от олово), които играят ролята на положителни и отрицателни електроди. Тези оловни плочи са покрити с флуид, който се нарича електролит.

Електролитната маса, която се намира в батерията е съставена от киселина и… вода.


Каква киселина има в акумулаторите?

Киселината, която се намира и във вашата батерия на колата е сярна. Сярната киселина (химически чистата сярна киселина) е силна, двуосновна, безцветна вискозна течност, която няма миризма и която е с плътност от 1,83213 g/cm3.

Във вашия акумулатор киселината не е концентрирана, а разредена с вода (дестилирана вода) в съотношение 70% вода и 30% H2SO4 (сярна киселина).


Защо точно тази киселина се използва в батериите?

Сярната киселина е най-активната неорганична киселина, която си взаимодейства с почти всички метали и техните оксиди. Без нея разреждането и зареждането на акумулатора ще е напълно невъзможно. Как ще протичат процесите на заряд и разряд обаче зависи от количеството дестилирана вода, с която киселината е разредена.

Или… Обобщението, което можем да дадем на въпроса каква киселина има в акумулаторите е следното:

Във всяка оловно - киселинна батерия има сярна киселина. Тя (киселината) не е в чиста, а в разредена форма и се нарича електролит.

Този електролит има определена плътност и ниво, които с течение на времето намаляват, затова е добре да бъдат проверявани регулярно и ако се налага да се увеличат.


Как се извършва мониторинг на електролита в батерията?

За да сте сигурни, че полагате грижи за акумулаторната батерия на превозното си средство е добре да извършвате регулярни проверки на нивото и плътността на работния флуид (електролита).

Проверката на нивото можете да извършите, като използвате малка стъклена пръчица или прозрачната външна част от най-обикновена химикалка. За да измерите нивото, трябва да отвиете капачките на акумулатора (тази проверка е възможна единствено, ако батерията ви е обслужваема) и потопите пръчицата в електролита.

Ако плочите са покрити изцяло с флуид и ако той е на около 15 мм. над плочите, това означава, че нивото е добро. Ако плочите не са добре покрити, ще трябва да повишите малко нивото на електролита.


Можете да го сторите, като закупите и долеете дестилирана вода, с която да повишите нивото. Доливането става много лесно (по обичайния начин), само трябва да внимавате да не препълните акумулатора с вода.

Ползвайте само дестилирана вода, а не обикновена. Обикновената вода съдържа примеси, които не само значително ще намалят живота на батерията, но и ако са доста могат направо да го извадят от строя.

За да измерите плътността се нуждаете от уред, наречен хидрометър. Този уред представлява най-общо казано стъклена тръба, на която има мерителна скала от външната страна, а вътре в тръбичката има живак.

Имате ли хидрометър, просто трябва да го спуснете до дъното на акумулатора, да съберете електролит (уредът действа като пипета) и да погледнете стойностите, които ще отчете. Нормалната плътност е 1.27 - 1.29 g/cm3. и ако това покаже и вашият уред, то всичко с плътността е наред, но ако стойностите не са такива, най-вероятно ще трябва да увеличите плътността на електролита.


Как да увеличите плътността?

Ако плътността е по-малка от 1.27 g/cm3 се налага да повишите концентрацията на сярна киселина. Вариантите да го направите са два: или да закупите готов електролит или да си направите електролит сами.

Ако се спрете на втория вариант, трябва да сте много, ама много внимателни!

Преди да започнете, сложете гумени ръкавици и предпазни очила и обезопасете мястото. Изберете помещение, което е достатъчно проветриво и не позволявайте на децата да се приближават, докато работите.

Разреждането на сярната киселина се извършва като в дестилираната вода на тънка струйка и много бавно наливате концентрирана сярна киселина. Докато изливате киселината трябва да бъркате непрекъснато със стъклена пръчка. След като приключите трябва да покриете субстанцията с кърпа и да я оставите една нощ да се охлади и утаи.

Изключително важно! Винаги първо слагайте в съда водата, след това към нея прибавяйте киселината. Ако смените последователността ще се получи топлинна реакция и можете да получите изгаряния!

Ако ще експлоатирате акумулатора в умерен климат, съотношението киселина/вода трябва да бъде 0,36 мл. киселина на 1 литър дестилирана вода, а ако климатът е по-топъл, съотношението е 0,33 мл. киселина на литър вода.


Съвет: Въпреки, че можете сами да увеличите плътността на работния флуид, по-разумното решение, особено ако акумулаторът ви е по-стар е просто да го замените с нов. Така няма да се притеснявате дали наистина сте успели правилно да разредите киселината, нито ще се притеснявате дали няма да сгрешите при разреждането или наливането в батерията.

Стана ясно каква киселина има в акумулаторите, но дали тя е опасна?

Акумулаторната киселина, въпреки, че е разредена, е летлива и опасна субстанция, която не само замърсява околната среда, но и сериозно може да увреди човешкото здраве. Вдишването на парите от киселината може не само да затрудни дишането, но да предизвика нежелани реакции в белите дробове и дихателните пътища.

При по-продължително излагане на мъгла или пари от акумулаторна киселина могат да се появят заболявания като катаракт на горните дихателни пътища, разяждане на тъканите, нарушения в устната кухина и други.

Попаднала върху кожата, тази киселина може да причини зачервявания, изгаряния и други. Ако попадне в очите, това може да доведе до слепота.

Освен, че е опасна за здравето, акумулаторната киселина е опасна и за околната среда. Изхвърлен стар акумулатор на бунището или излят електролит могат да заразят подпочвените води, което да доведе до екологична катастрофа.

Затова препоръките на специалистите са следните:

  • винаги проверявайте нивото и плътността на електролита в проветриви помещения;
  • ако акумулаторна киселина попадне върху ръцете ви, веднага ги измийте с разтвор от вода и сода за хляб.
  • взимайте необходимите предпазни мерки, когато работите с киселина.
  • ако плътността на електролита е ниска, по-добре се обърнете към специализиран сервиз и не се опитвайте да се справите сами. Работата със сярна киселина, без да имате необходимата подготовка и познания може не само да повреди безвъзвратно акумулатора ви, но и да увреди здравето ви;
  • ако имате стар акумулатор, не го изхвърляйте на боклука, а потърсете специализирани депа (или магазини, в които приемат стари батерии). Тъй като акумулаторните батерии са опасен отпадък, ако бъдат изхвърлени на бунището или в контейнера, това може да причини екологична катастрофа. С течение на времето електролита в батерията ще се разлее и ще замърси почвата и подпочвените води.
  • предавайки стария си акумулатор на обособените за целта места, то вие не само ще се погрижите за околната среда и здравето на околните, но ще подпомогнете икономиката, тъй като акумулаторните батерии могат да се рециклират.

Надяваме се, че внесохме малко повече яснота относно това каква киселина има в акумулаторите и защо точно тази киселина се използва. Надяваме се също така следващият път, в който ви се наложи да смените батерията си с нова, ще се погрижите старата да отиде в делото за рециклиране, за да не замърсява околната среда и да вреди на здравето на хората.