loader

Каква е ролята на фаровете по отношение визията на автомобила?

Фаровете на съвременните превозни средства се грижат за безопасността ни по време на движение в тъмната част на нощта. Те ни осигуряват не само необходимата видимост, за да можем да шофираме спокойно, но и ни правят видими за останалите участници в движението.

Фаровете изпълняват както практическа, така и естетическа функция

Източник снимки: pixabay.com

Едновременно с чисто практическата си функция автомобилните светлини имат и естетическа такава, тъй като придават характер, индивидуалност и ако трябва да се изразим малко по-поетично - отразяват душата на автомобила.


AnchorЕволюция в технологиите на автомобилните фарове

Като технология и дизайн светлините на автомобила са изминали много дълъг път от 1880 година до наши дни.

Идеята за поставяне на фарове на превозните средства възниква през 80 - те години на 19 - ти век, когато на производителите на автомобили станало ясно, че трябва да се погрижат за безопасността на водачите и пешеходците.

Разбира се, по това време електричеството все още не е познато, затова и първите фарове представлявали просто два фенера, захранвани от ацетилен, които трябвало да се палят на ръка. Зад фенерите имало огледало, което трябвало да насочва светлината напред.

Около 30 години по-късно електрическите светлини започват да се налагат на автомобилния пазар. Това става възможно, след като дизайнери и инженери успяват да разработят и произведат достатъчно малко динамо, което може да се побере в кола, което едновременно с това е достатъчно голямо, за да може да произведе силна светлина, която да осветява пътя.

Cadillac e първият производител, който през 1912 - та дебютира с автомобил, при който системата за запалване на фаровете е свързана със системата за запалване.

До 1939 година производителите оборудват автомобилите си с фарове с т. нар. “запечатан лъч”, който включва параболичен рефлектор (извито огледало), нажежаема жичка и леща. Светлината от този нов фар е доста по-фокусирана, но не е достатъчно силна, за да може да осветява пътя адекватно.

Така стигаме до 1962 година. Това е годината, през която технологията на фаровете доста нови върхове, а именно, на пазара се появяват първите автомобили с халогенни фарове. Тази технология се използва и до днес в основните версии на някой модели автомобили.

През следващите години технологиите са развиват стремглаво, което позволява на инженерите да създават все по-модерни, иновативни и дълготрайни светлини, а на дизайнерите - да разработят дизайн, който да придава индивидуалност на превозните средства.

През 1991 година BMW представи първите ксенонови фарове. С тях е оборудван флагмана на Серия 7 на BMW, модел, разработен от италианската компания Magneti Marelli.

Наричани още фарове с висок интензитет на зареждане (HID), ксеноновите фарове нямат жичка, а образуват дъга между два електрода в атмосфера на инертен газ. Този вид светлини са по-ярки, дълготрайни и консумират по-малко енергия от халогенните.

Ксеоновите фарове са по-ярки, дълготрайни и консумират по-малко енергия от халогенните.

Източник снимка: unsplash.com

През 2014 година от Audi пък въвеждат светодиодите. Audi 8 е първият автомобил, който излиза на пазара оборудван със светодиоди (LED светлини), които предизвикват фурор, тъй като са още по-икономични като разход на енергия, по-дълготрайни и могат да произведат по-интензивен светлинен поток от HID светлините.

По това време се променя и формата на фаровете и те стават по-издължени и стилни.

Развитието на LED фаровете доведе и до тяхната еволюция или казано иначе, на пазара се появиха LED матричните фарове.

Това е технология, при която фарът се състои от малки диоди, които се управляват от компютърно устройство, което е в състояние да включва или изключва отделни секции на фаровете, за да осигури по-добро осветяване на пътя отпред и да предотврати заслепяването на автомобилите, идващи срещу превозното средство.

А само преди няколко години станахме свидетели на достигането на две нови граници в технологиите на автомобилните фарове - системата Laser Activated Remote Phosphor и OLED светлините.

Лазерът (LARP) е технологична разработка на BMW. Първоначално е представен на стандартния i8 през 2014 година, а по-късно с този вид осветление е оборудван и специалният модел K 1600 GTL.

Лазерните светлини представляват лазерни диоди, които генерират точков светлинен поток от няколко микрона. Системата LARP (Laser Activated Remote Phosphor) предлага висока яркост, дълготрайност и за разлика от ксеноновите фарове не предизвиква отблясъци.

OLED светлините също са разработка на дизайнерите на BMW и напълно логично бяха представени за пръв път при модела на немския производител  - BMW M4 GTS.

Това е технология, която се използва вече много широко при телевизорите и смартфоните, но тепърва навлиза при автомобилните фарове. За разлика от светодиодите, OLED фаровете предлагат не точкова, а разсеяна постоянна светлина, която може да бъде регулирана по желание на шофьора.

Последната иновация въведена при автомобилните фарове е т. нар. ”цифрова светлина” (Digital Light).  Въведена от Mercedes в новата S класа, новата технология използва 3 светодиода и 1,3 милиона микроогледала за създаване на светлинен лъч.

Новото е, че тази система може да проектира различни полезни символи върху пътното платно, въз основа на това, което се случва около автомобила. Тази технология тепърва навлиза на пазара и като цена е доста висока.

През последните години технологиите при фаровете се развиват изключително бързо.

Източник снимка: unsplash.com


AnchorРолята на фарове по отношение на визията на автомобила

Както споменахме в началото на този материал, автомобилните фарове имат не само практическа, но и естетическа функция.

Благодарение на техния дизайн визията на автомобила се променя до неузнаваемост и той може да изглежда както по-агресивен, така и по-обран, футуристичен или класически.

Така например, едва ли има някой, който няма да познае модел на BMW само като погледне фаровете, с които е оборудван. Казваме го, тъй като немският производител предпочита фарове, които придават по-мощен и най-вече агресивен вид на моделите преводни средства, които предлага.

Изключително ясно се вижда връзката между фаровете и визията на автомобила и при моделите на Audi, които успяха да придадат по-различен външен вид на някой от своите модели.

Благодарение на LED технологията от Audi оборудваха някой от автомобилите си  вместо с класически кръгли фарове с правоъгълни блокове от светодиоди, които им придават студен и неизразителен вид като очи, скрити зад слънчеви очила.

В този ред на мисли всеки, който е почитател на японските автомобили може да ги разпознае дори и в най-тъмната нощ по леко наклонените и издължени фарове, които придават на превозните средства ориенталски вид.

Американските автомобили като последните модели на Cadillac пък се разпознават по супер тънките фарове, които придават на автомобила визия на дебнещ в тъмнината хищник, който е готов да нападне.

За да придадат по-мощен и бърз вид на своите автомобили към ултра тънките фарове прибягват и дизайнерите на Hyundai Kona, Citroen C5x, Ford Evos, Mitsubishi Outlander и много други. И при тези модели истинските светлини са умело скрити, като на показ са оставен само ултра тънките DRL светлини.

Тънките и издължени фарове, които напомнят на полузатворения поглед на дебнеща котка или за прорезите на средновековен шлем са предпочитани и от производителите на спортни коли, тъй като подчертават мощната им спортна и мускулеста визия.

Разбира се, кръглите, конвенционални фарове са предпочитани от производителите на класически коли, тъй като формата им придава стил, класа и известна доза шик на превозното средство.


Източник снимка: unsplash.com


Anchor“Ангелските очи” са хит сред любителите на тунинга

Разнообразието от модели и дизайн на автомобилните фарове, които се предлагат в магазините за авточасти е толкова много, че няма как да изброим всички  модели фарове, които са предпочитани от тунинг маниаците.

Една част от почитателите се спират на класиката, докато други предпочитат да подобрят визията на автомобила си като монтират LED или ксенонови фарове с нестандартна форма и дизайн.

И все пак, ако трябва да посочим някой от най-популярните модели фарове, тогава ще кажем, че през последните години се наблюдава повишен интерес към покупката и монтажа на т. нар. “ангелски очи”.

Формата на този тип фарове е леко издължена, което придава на автомобила загадъчна, стилна и малко по-агресивна визия.

Добре е да се знае обаче, че “ангелските очи” са допълнителни светлини, които не заместват основните фарове, а изпълняват по-скоро функцията на допълнителни аксесоари за подобряване визия на автомобила.