loader

Каква е разликата между червено и зелено хидравлично масло?

Една от основни функции на хидравликата на превозните средства е да намалява усилието на водача при завъртането на волана.

Това е доста усъвършенствана и сложна система, в състава която влизат компоненти като:

  • Помпа за сервоуправление;
  • Кормилна рейка;
  • Хидравлични цилиндри;
  • Волан;
  • Напречна щанга;
  • Хидравлични маркучи;
  • Хидравлично масло и други.

В този материал ще поговорим малко детайлно за хидравличната течност, тъй като тя е един от най-важните елементи, без който завъртането на волана би било много трудно, да не кажем невъзможно.

Хидравличното масло подпомага работата на волана

Източник снимка: unsplash.com


AnchorРолята на хидравличното масло в кормилната уредба

Наричано още флуид за кормилно управление, хидравличното масло има за задача чрез смазване на компонентите на системата да улесни маневрите на водача при управление на транспортното средство, особено когато колелата на колата трябва да се завъртят.

Накратко казано, това е течност, която изпълнява няколко основни функции (роли):

  • Смазва вътрешни възли и механизми на системата;
  • Разпределя и усилва налягането между работните елементи на хидравликата;
  • Предпазва от корозия;
  • Прехвърля и регулира топлинната енергия за охлаждане на системата.


AnchorВидове хидравлични масла за автомобила според състава

Според състава си, маслата за хидравликата на автомобила се делят на: минерални, синтетични и полусинтетични.


AnchorМинерално масло

Продуктите на минерална основа се произвеждат на базата на рафиниран петрол и в състава им са включени редица добавки, за да бъдат по-ефектни.

Този вид смазка е с ниска агресивност към гумените елементи и ги предпазва от напукване при излагане на ниски температури.

Минусите на минералното хидравлично масло са, че е с висок вискозитет при ниски температури и има малко по по-кратък експлоатационен живот.


AnchorСинтетично масло

Този вид хидравлично масло за кормилна уредба е с отлична производителност, голяма устойчивост на разпенване, равномерен вискозитет, устойчивост на екстремни температури и по-дълъг живот.

Минусите му са високата цена и високата агресивност към гумените елементи и уплътнения, ако не те са изработени от специален материал.


AnchorПолусинтетично масло

Полусинтетичните продукти се характеризират със средна цена и с доста по-дълъг експлоатационен живот в сравнение с минералните хидравлични течности.

Този вид смазки имат висока устойчивост на корозия и слабо изразена склонност към разпенване.

Единственият техен недостатък е високата им агресивност към гумените компоненти.

Освен като състав и и експлоатационни характеристики, маслата се различават и като оцветяване, основните от които са: червен, жълт и зелен.


AnchorВидове хидравлични масла според цвета

Според цвета си, маслата за хидравликата биват следните видове:

  • Червено хидравлично масло - познато е под името Dexron. Произвежда се от General Motors и най-често се използва в автомобили с марките General Motors, Mazda, Toyota, Nissan Hyundai и Kia.
  • Жълта течност за серво управление - произвежда се от Daimler и е предназначена основно за автомобилите на Mercedes Benz.
  • Хидравличното масло в зелен цвят - разработено е и се произвежда от Pentosin (германска компания). Използва се в автомобили като Ford, Volkswagen, BMW, Bentley, Volvo, както и в различни модели автомобили, произведени  от групата на Daimler AG.

Зеленото масло не се смесва

Източник снимка: turbo.fr


AnchorКаква е разликата между маслата с червен и зелен цвят?

Трябва да знаете, че цветът не влияе върху качеството на маслото, нито показва дали то е синтетично, полусинтетично или минерално.

Затова е важно при избор на хидравлично масло прочетете описанието на характеристиките на опаковката и да се съобразите с препоръките от производителя на вашия автомобил.

Цветът обикновено показва кой е производителят и за каква трансмисия е предназначено маслото. В този ред на мисли, основната разлика между червено и зелено хидравлично масло е основно в това за какъв тип скоростни кутии са предназначени.

Така например, червено хидравлично масло се използва за превозни средства с автоматична трансмисия.

Тъй като първоначално е било разработено като трансмисионно масло,  можете да го срещнете както както като хидравлична, така и като трансмисионна смазка.

Червеното масло може да се смесва с жълто хидравлично масло

Източник снимка: piecesauto-pro.fr

За разлика от него, зеленото масло е разработено и е приложимо единствено към ръчните скоростни кутии.

Другата разлика между двата цвята хидравлични масла е, че докато червеното масло може да се смесва с жълто хидравлично масло, то при смазочната течност със зелен цвят смесването както с червена, така и с жълта хидравлична течност не е препоръчително.

Основната причина, поради която зелената и червената течности не бива (или не е препоръчително) да се смесват е свързана с техния състав.

Добавките, които се съдържат в продуктите са с различен химичен състав, което при смесването им може да доведе до сгъстяване на течността, загуба на предпазващи от корозия свойства, отделяне на неразтворима утайка и много други.


AnchorКак да разберете течност с какъв цвят е подходяща за вашия автомобил?

Разбира се, първо трябва да се съобразите с препоръките на производителя относно вискозитета, добавките и технологията (типа масло), подходящи за вашия модел и марка автомобил.

Щом сте наясно масло с какви технически спецификации да търсите, просто трябва да откриете и погледнете цвета на капачката на вашия резервоар за хидравлично масло.


AnchorКога и как се сменя хидравличното масло на колата?

Както всички останали лубриканти, които циркулират в системата на автомобила и маслото за управление на волана трябва да се сменя периодично.

Добрата новина е, че този вид автомобилни масла има сравнително дълъг живот и повечето производители препоръчват смяната им да се извършва на всеки 4 години или на изминати 100 000 км.

Случва се обаче маслото да изгуби своята ефективност и тогава се налага смяната да бъде извършена по-рано от препоръчителните срокове.

Признаците, които показват, че е време за смяна са:

  • Затруднено управление на волана. Започнете ли да усещате трудност с волана при извършване на маневри, това е ясна индикация, че хидравличното масло трябва да се смени.
  • Необичайни шумове при завъртане на волана. Те се появяват най-често, когато завъртате волана наляво или надясно.
  • Миризма на изгоряло. Тази миризма се усеща най-силно в купето. Дължи се на липсата на достатъчно смазочна течност в казанчето за хидравлично масло.
  • Теч на масло. Обикновено течовете лесно се забелязват, тъй като образуват върху асфалта петно под колата.
  • Промяна в цвета на маслото. Ако при визуална проверка установите, че цветът на течността се е променил, това означава, че в него има примеси или че е остаряло.

Щом нивото на смазката е ниско, тя не може да смазва ефективно компонентите на сервото, а това води до тяхното триене и прегаряне.

Един от основните признаци за проблем с хидравличното масло е затрудненото управление на волана

Източник снимка: unsplash.com

Смяната на хидравличното масло не е много сложна процедура и можете да се справите и сами.

Самият процес отнема около 30 минути и се състои няколко основни стъпки, които описваме по-долу.


AnchorПодготовка за смяна на хидравлично масло

Преди да започнете трябва да си осигурите:

  • Нова течност;
  • Удобно, равно място, на което да повдигнете колата на крик;
  • Парцали;
  • Дренажен съд;
  • Базов комплект инструменти.


AnchorСмяна на течността

За да получите достъп до казанчето за хидравлична течност и да го източите лесно, паркирайте автомобила на равно място и повдигнете предницата му на крик.

Уверете се, че крикът е стабилен и няма опасност да се случи нещо непредвидено, докато работите. След това преминете към следните стъпки:

  • Открийте пробката за източване на резервоара, който се намира под кормилната колона на автомобила и поставете дренажния съд отдолу.
  • Демонтирайте връщащата тръба към резервоара за масло на кормилото, която води до кормилната рейка и я “спуснете” към тавата (дренажния съд).
  • Оставете течността да изтече изцяло.
  • След като веригата за сервоуправление се изпразни напълно, напълнете я с ново хидравлично масло.
  • Наблюдавайте внимателно нивото на маслото, да не допуснете да налеете повече, от колкото е необходимо.
  • Завъртете волана няколко пъти наляво и надясно, за да разпределите маслото в цялата система.
  • Затворете резервоара, свалете автомобила от крика и направете кратка обиколка из квартала.
  • След обиколката проверете отново нивото на маслото и ако се налага долейте още малко.

Хидравличното масло за волана се налива както останалите видове течност в автомобила

Източник снимка: unsplash.com


AnchorМоже ли да се долива хидравлична течност?

Почти всички флуиди в автомобила, в това число и хидравличното, масло могат да бъдат доливани.

За да извършите процедурата доливане на хидравлично масло първо трябва да откриете резервоара, в който се съхранява. Обикновено той се намира на нивото на ремъка на кормилното управление, но е възможно да е позиционирана друго място в зависимост от марката и модела автомобил.

Проверката на нивото на течността се извършва с помощта на измервателна пръчка, която обикновено е свързана към капачката на резервоара. Ето и как се случва това:

  • Извадете пръчката, избършете я с чист парцал, потопете я отново в течността, която се намира в резервоара, извадете я и вижте какво е нивото ѝ.
  • Ако нивото, отбелязано от течността по пръчката е между “минимално” и максимално”, тогава всичко е наред. Ако нивото е по-скоро “минимално” тогава трябва да долеете масло.
  • Доливането се извършва на равна повърхност и при студен двигател. Резервоарът трябва да се напълни както вече стана ясно между деленията “минимално” и “максимално”.
  • Използвайте единствено хидравлична течност, която е препоръчана от вашия производител, за да сте спокойни, че е предназначена точно за вашата марка и модел автомобил.


AnchorЗаключение

Хидравличната течност играе основна роля за ефективната работа на кормилната уредба на автомобила. Затова е добре да я проверявате, допълвате и сменяте регулярно.

При смяната и доливането се спирайте само течност, която е препоръчана от вашия производител, за да сте сигурни, че е адаптирана и подходяща за вашата система.

Макар, че червената и жълтата течност са съвместими и се допуска тяхното сместване, по възможност се опитвайте да избягвате да го правите. И в никакъв случай не смесвайте зелена с червена или жълта течност.

Не пренебрегвайте и състоянието на маслото и ако при проверката забележите, че е променило цвета или консистенцията си, не отлагайте, а предприемете мерки за смяната на хидравличното масло.


AnchorЧесто задавани въпроси


AnchorКак да разбера какъв цвят течност да използвам?

На капачката на казанчето на хидравличната течност е отбелязан цвета. Тоест, ако ви е необходима зелена течност, капачката е зелена, ако ви е нужда червена течност - капачката е червен цвят.


AnchorНа колко време мога да доливам масло?

Добре е да извършвате периодична проверка на нивото на маслото и ако забележите, че е намаляло да долеете до препоръчителните нива.


AnchorКак да разбера какъв вид течност да използвам?

В ръководството на вашия автомобил е посочено кой вид хидравлично масло е подходящ за вашата марка и модел. Ако не откривате подобна информация, можете да се обърнете за помощ и консултация към служителите от нашия онлайн магазин за масла и авточасти.