loader

Какъв акумулатор да изберем за автомобила?

Имате ли автомобил, все някога ще ви се наложи да смените акумулаторната му батерия с нова. Това се налага, тъй като батериите имат живот от 3 - 4 години, след което започват да работят по-бавно, докато накрая станат напълно негодни.

Че ще ви се наложи да смените акумулатора е ясно. Въпросът по-скоро е как да изберете правилно подходящия акумулатор за модела автомобил, който шофирате.

Да видим дали можем да ви бъдем от помощ!


Какъв акумулатор да изберем за автомобила?

Ако не искате да купувате на „сляпо”, без да сте наясно какво всъщност купувате, има няколко неща, които е добре да знаете, за да направите информиран избор.

Тип и технология на акумулаторната батерия

Въпреки напредналите технологии, все още най-използваните стартови акумулатори са оловно - киселинните и сме почти на 99% сигурни, че в момента и вашият акумулатор е точно такъв.

Въпросът тук е не дали ще изберете оловно - киселинна батерия, а батерия с каква технология ще изберете. Защото разлика има и тя е както следва:

Wet Cell

Този тип акумулатори са най-разпространени. Пълни са с течен електролит и се делят на обслужваеми и капсуловани (необслужваеми). Разликата между двата вида Wet Cell е, че ако си закупите обслужваем, можете да доливате електролитна течност, докато другия, както е видно от името му е капсулован и подобно доливане е невъзможно.

Цената на този тип батерии е приемлива и затова са сред най-разпространените и популярни батерии, които се избират от родните шофьори.

Gel

Особеното при този тип батерии е, че електролитната им течност е под формата на гел. Те са по-безопасни, по-издръжливи са, но са доста по-скъпи от предходния тип.

AGM

Този тип акумулаторни батерии използват технология, при която между плочите се поставя стъклена вата. Ватата попива електролита, осигурявайки постоянен контакт с плочите и едновременно с това не позволява на електролита да се разплисква.

AGM имат най-голям цикъл на зареждане (почти 3 - 4 пъти по-голям от другите акумулаторни батерии), могат да работят без проблем за най-дълъг период от време при тежки условия и са много устойчиви на вибрации. Единственият им недостатък е доста по-високата цена.

Технически параметри

Освен технологията, типа и дизайна на батерията (които са важни, без никакво съмнение), за да изберете най-подходящия за вашия автомобил акумулатор, трябва да сте наясно с технически параметри. Само като вземете предвид всички технически параметри, можете да си отговорите на въпроса: „Какъв акумулатор да избера за автомобила?”

Да не губим повече време, ето кои са най-важните параметри, на които задължително трябва да обърнете внимание.

Начален (стартов) ток

Това е един от най-важните показатели при избора на батерия. Стартовият ток показва максималното количество ток, което батерията може да даде за кратък период от време (от 10 до 30 секунди) при температура от - 18 градуса по Целзий. Колкото по-висока е стойността на стартовия ток, толкова по-лесно ще пали двигателя.

Стартовият ток е обозначен на етикета на батерията и е винаги в Ампери. В зависимост от производителя (марката и държавата) можете да откриете три варианта за етикетиране на стартовия ток. В Европейския съюз (без Германия) класификацията е EN, в САЩ - SAE, в Германия - DIN.

Средният стартов ток за автомобили с бензинови двигатели е около 255 А, а за дизеловите е около 300 А.

Капацитет

Един от ключовите параметри на акумулатора, който се измерва в ампер часове (Ah) се нарича капацитет. Капацитетът показва колко ток е в състояние да достави акумулатора за единица време (час) без презареждане (примерно, ако генераторът се срине или ако забравите светлините включени за дълго време).

По правило, капацитетът на батериите за леки автомобили е от 45 до 66 Ah, като най-често срещаните акумулатори са с капацитет от 60 Ah. Акумулатори от 60 Ah са много подходящи за бензинови двигатели от 1.3 до 1.9 литра.

Капацитетът на батериите за дизелови двигатели и джипове с голям размер на двигателя може да достигне до 70 - 90 Ah.


Какво съветват специалистите?

Въпреки, че на теория е възможно да поставите в автомобила си батерия с по-голям капацитет, това не е много добро решение, тъй като, дори и да успеете да сложите по-голям размер акумулатор, няма да можете да го зареждате на 100%.

Не е много удачно решение и да се спрете на батерия с по-малък капацитет, тъй като тогава ще ви се налага да я зареждате постоянно. Ето затова, когато решавате какъв акумулатор да изберете за автомобила си, за да не сгрешите в капацитета му винаги следвайте препоръките на производителя.


Размер

В зависимост от капацитета и марката на автомобилния акумулатор размерите могат да бъдат различни, затова преди да започнете търсенето на подходяща батерия е добре да измерите височината, ширината, дължината и теглото на батерията, с която сте в момента.

И все пак…. Добре е да знаете, че в леките автомобили се използват основно два размера акумулатори: европейски и азиатски. Размерите на стандартната европейска батерия са 60 Ah - 242 x 175 x 190 mm., а азиатският им аналог е с размери - 60 Ah - 232 х 173 х 225 mm.

Инсталационното място е строго проектирано според размерите на акумулатора, ето защо, ако не искате да губите пари, купувайки батерия, която не е съвсем подходяща за вашата марка и модел автомобил, не забравяйте да измерите старата батерия и да проверите техническата документация на автомобила (за всеки случай).

Закрепване, поляритет и тип на клемите

От надеждността на крепежните елементи зависи животът на батерията, тъй като ако тя не е добре закрепена, това може да усили вибрациите, което от своя страна да доведе до повреди на самата батерия. Начините на закрепване батериите при европейските и азиатските производители се различават.

При европейските, батерията най-често се закрепва чрез притискащи пластини, докато при азиатските такива пластини липсват и батерията се закрепва с помощта на рамка или каишка.

Поляритетът (разположението на електродите) на акумулатора може да бъде директен (+) или обратен (-). При акумулатори с директен поляритет положителният заряд е от дясната страна, а при обратния поляритет положителният заряд е отляво.

Когато застанете с лице към акумулатора и погледнете към него, ако (+) е от дясната страна, това означава, че е десен.

Добре е да знаете… По-голямата част от европейските и азиатските автомобили работят с акумулатори с директна полярност. Обратната полярност е характерна за батериите, подходящи за американски автомобили.

Що се отнася до типа клеми за захващане, и тук имаме три основни типа клеми: европейски, азиатски и американски. Европейският тип приема дебелина на клемите както следва: (+) 1,95 мм. и (-) 1,79 мм., азиатският тип - (+) 14,7 мм. (-) 13,01 мм., и американския тип… при него от предната страна на акумулаторната батерия излизат (+) и (-) шпилки с резба.

Това са основните технически характеристики, на които трябва да обърнете внимание, когато обмисляте какъв акумулатор да изберете за автомобила си, но това не е всичко…

Защото освен характеристиките, които трябва да притежава най-подходящата акумулаторна батерия са важни и други неща като:

Външен вид

Преди покупка е препоръчително да огледате внимателно акумулатора от всички страни, за да се уверите, че няма драскотини, пукнатини или електролитни разливи. Има ли такива, това не е вашият акумулатор!

Дата на производство

Животът на батерията се изчислява от датата на пълнене, а не от датата, на която сте решили да го закупите. Батерията може да е стояла на склад дълго време, затова преди покупка погледнете щампованата дата, за да сте сигурни, че купувате акумулатор, който не е произведен преди 5 години.

Забележка! Производителите използват различни маркировки, затова погледнете в официалните им сайтове, където е предоставена подробна информация.

Марка

Тук съвет не можем да дадем, тъй като производителите, които предлагат висококачествени акумулатори са доста и единствено от вас зависи на коя ще се спрете. Това, което можем да направим, за да ви улесним поне малко при избора на марка е да ви споделим кои марки се търсят най-много от българските потребители. Такива марки са:

Без значение на коя от популярните марки ще се спрете, нашият съвет е да купувате акумулаторни батерии единствено от специализирани магазини, за да сте спокойни, че купувате оригинален и качествен продукт.


Експертите съветват…

Ако имате възможност, преди покупката на акумулатора измерете с мултицет напрежението. Напрежението трябва да бъде не по-малко от 12.6 V. Ако е по-малко, това означава, че батерията е или стара, или дефектна.

Не бързайте да изхвърляте стария акумулатор. Ако магазина, от който смятате да купите новия предлагат опция „връщане”, предайте го там и ще получите допълнителна отстъпка в цената.

След закупуване на батерията не я поставяйте веднага на автомобила, а преди това я заредете.

Не купувайте акумулатор от непроверени търговски обекти, в които ви предлагат продукти на ниска цена. Знаете, че ниската цена означава ниско качество.

Не купувайте акумулаторна батерия, за която от магазина не ви предоставят гаранция.

Експлоатирайте новия акумулатор внимателно и полагайте необходимите грижи за него. Проверявайте го поне веднъж в месеца и ако се налага го зареждайте, оглеждайте терминалите много внимателно и ако забележите, че по тях има натрупване на оксиди ги почиствайте своевременно.

Ако не сте напълно уверени какъв акумулатор да изберете за автомобила си, обърнете се към експертите, които могат да ви помогнат, за да вземете правилното решение.

Не забравяйте, че акумулаторът е сърцето на вашия автомобил. Затова избирайте разумно и отговорно!