loader

Как се сменя въздушен филтър?

За какво служи всъщност въздушния филтър?


Въздушният филтър буквално спира мръсните прахови частици от въздуха в околната среда с цел те да не проникнат от всмукателния тракт в двигателя и да го повредят. Той е един незаменим компонент за нашия автомобил, от чието качество и добро състояние зависи работата на двигателя ни.

Въздушните филтри, които се поставят на съвременните автомобили, имат правоъгълна форма, а тези на по-старите автомобили с карбуратори по форма наподобяват поничка. Изработени са от специален хартиен материал с миниатюрни пори по него, който е нагънат също като акордеон.

Колкото и да е добър двигателят ни, ако не следим за състоянието на въздушния  филтър, съществува опасност той да се повреди. За да функционира правилно, всеки един двигател с вътрешно горене се нуждае от въздух. Този въздух се смесва с газта и се получава вътрешното горене. Без въздух няма да се осъществи изгаряне на горивото и създаване на необходимата енергия, която да се пренесе към двигателя.

Качеството на този въздух е важно. Колкото по-чист въздух навлиза в двигателя, толкова по-добре. За съжаление въздухът навън никак не е чист, особено в градските райони, и с течение на времето той нанася вреда на двигателя.

Без помощта на въздушния филтър в двигателя ни могат да попаднат различни мръсни частици, които да го повредят: мръсотия, прах, полен, частици сол (през зимата) и дори птичи пера. Тези мръсни частици и остатъци задръстват двигателя и нарушават работата му.

По този начин неговата производителност се понижава, тъй като до него не достига достатъчно въздух. Колкото по-замърсен и захабен е въздушният ни филтър, толкова повече се нарушава производителността на двигателя ни.

Въздушният филтър работи непрекъснато, от секундата, в която стартираме двигателя, до момента, когато го изгасим. Благодарение на него се осигурява необходимото количество въздух за двигателя и блокира преминаването на замърсени частици, които са заплаха за оптималната работа на двигателя.


Въздушните филтри на съвременните модели автомобили са с правоъгълна форма и са направени от специфичен вид нагъната хартия. Функцията на гънките е самата площ на хартиената повърхност да се увеличи, за да може по-голямо количество филтриран въздух да достигне до двигателя. Проучвания показват, че един въздушен филтър блокира около 6 кг. прах за година.

На пазара могат да се открият и сухи филтри за автомобили. Те се изработват обикновено  от памук или целулоза и в по-редки случаи изкуствени материали като полиестер например.


Какво може да се случи, когато не сменим въздушния си филтър навреме?


В случай че продължим да караме автомобила си със замърсен въздушен филтър, щом диференциалното налягане върху него достигне високо ниво, той се нагъва или скъсва.

Това създава предпоставка за частици, които не са филтрирани, да попаднат в двигателя, а евентуално и в автомобилното купе. По този начин тези замърсени частици нанасят вреда не само на двигателя ни, но и на нашето здраве.

Постепенното натрупване на замърсени частици в двигателя не позволява на чистия въздух да достигне цилиндрите на двигателя. Това следователно понижава неговата мощност, а също и образува щети по цилиндрите, буталата и също буталните пръстени.

Следователно е добре да сменяме по-често въздушните си филтри, отколкото зададената честота от оригиналния автомобилен производител.


По-дълъг живот на двигателя

Двигателят е уязвим спрямо микроскопични за окото частици като песъчинки например. Те са безобидни на пръв поглед, но всъщност могат да създат проблеми за структурата на двигателя. По-добре е да дадем 20 -30 лв. за нов въздушен филтър, отколкото след това да заплатим маса пари за поправки по двигателя.

 

Ефективно оползотворяване на горивото

Когато шофираме със задръстен въздушен филтър, нашият двигател започва да изразходва повече гориво без промяна в километража. Редовната смяна на въздушния филтър може със сигурност да ни спести от бюджета за гориво.


По-малко вредни емисии

Пониженият поток от чист въздух към двигателя вреди на системите за контрол над емисиите каквато е ламбда сондата.


Кога да сменим въздушния филтър?


Не е задължително да сме работили във сервиз, за да извършим замяна на стар въздушен  филтър с нов. Това е един от най-лесните и бързи автомобилни ремонти.

  Смяната на въздушен фиртър се препоръчва да става на пробег от 10 до 15 000 км. или средно веднъж годишно. Ако разполагаме с атмосферен агрегат, то смяната на филтъра на всеки 15 000 км. е съвсем достатъчна честота.

Ако колата ни е с дизелов двигател, то се препоръчва за смяна на филтър да не чакаме повече от 10 000 км. Причината за това е, че бензиновите агрегати харчат по-малко въздух, отколкото дизеловите двигатели с турбокомпресор.   Задължително трябва да се замени въздушния филтър с нов при периодичния технически преглед на колата, който се прави на всеки 15 000 до 30 хил. км. 

 Но е напълно възможно въздушният ни филтър да се задръсти с мръсотия много преди този момент според това къде шофираме и какво е качеството на въздушния филтър.

Никога не можем да сме напълно сигурни докога ще издържи въздушният ни филтър. Поради тази причина и се препоръчва на всеки няколко хиляди км. да правим една профилактична проверка.

Ако пък автомобилът ни е с газова уредба, то необходимо е да сменяме въздушния си филтър на всеки 5000 км. Когато караме рядко автомобила си, можем да си позволим и по-рядка смяна на въздушния филтър – на всеки 2 или 3 години. Ако пък караме много често автомобила си, трябва да се приготвим да сменяме въздушния филтър на всеки 20 000 км.

Едно от нещата, които могат да повлияят на това колко често да сменяме въздушния филтър, определено е средата, в която караме. Ако пътищата, по които минаваме, са обикновено прашни и в лошо състояние, добре е по-често от обикновено да подменяме въздушния филтър.

Добре е да помним обаче, че в зависимост от това в какви условия караме, въздушния ни филтър се замърсява с индивидуална скорост. Така че най-добрият начин да сме сигурни доколко е замърсен въдушния ни филтър е като му правим редовни проверки.

Що се касае цената за смяна на въздушен филтър и масло, тя варира според модела на нашия автомобил, както и избраните марки на маслото и въздушния филтър.

Подмяната на въздушен филтър обикновено става при смяната на маслото. Това важи особено за автомобили с бензинов двигател. Навременната смяна на въздушен филтър би могла да ни спаси от скъпи ремонти по двигателя в бъдеще.


Как да разберем, че въздушният ни филтър се нуждае от смяна?

 

За да бъде целогодишно двигателят ни в изправно състояние се налага редовно да подменяме въздушния си филтър с нов, щом забележим признаците за износване на въздушния филтър.

  • Един от признаците за замърсения въздушен филтър е понижението в пробега на газ, ако автомобилът върви на газ.
  • Запушеният въздушен филтър води до проблемно, бавно или въобще невъзможно стартиране на двигателя.
  • Светлината за сервизния двигател свети.
  • По-висок разход на гориво от обикновено.

Как да сменим сами въздушния си филтър?

Смяната на въздушния филтър варира в зависимост от марката и модела на колата ви. Повечето въздушни филтри на пазара са със сравнително ниска цена.

 

Стъпки:

  • Купуваме нов въздушен филтър.
  • Откриваме кутията на въздушния филтър. Тя обикновено се разполага на страничната част на двигателя.
  • Демонтираме внимателно капака на филтърната кутия, за да не повредим механизмите за затваряне.
  • Изваждаме въздушния филтър.
  • Оглеждаме стария филтър добре, за да се уверим, че наистина е за смяна. Ако между гънките му се е събрала доста мръсотия, то определено е за смяна.
  • Използваме намокрен мек парцал, за да почистим кутията на филтъра от натрупан слой мръсотия.
  • Поставяме новия филтър във вече почистената кутия като внимаваме той да съвпада точно с размерите на кутията.
  • Затваряме капака на кутията и сме готови.