loader

Как се сменя съединител?

Съединител се нарича онзи механизъм, с чиято помощ вие можете лесно да превключвате предавките по време на движение. Намира се между двигателя и скоростната кутия, а основните елементи, от които присъстват в един комплект съединител са фрикционен диск, притискателен диск, маховик, освобождаващ лагер, притискателна пружина и още няколко елемента, всички събрани в здрав корпус (кожух).


Не отделяме специално внимание на компонентите и функцията на съединителя, тъй като сме сигурни, че вие като шофьори сте запознати с този толкова важен за ефективната работа на автомобила механизъм. Иска ни се да поговорим малко повече за това как да разберете, че съединителят е смяна и как да извършите подобна смяна.


Защо съединителят се поврежда?

Съединителят, както всички останали механични съоръжения е подложен на големи натоварвания, а това означава, че с времето елементите му се износват и той започва да работи лошо или напълно се поврежда.

Производителите са определили времеви период, в който съединителя трябва да бъде сменен с нов. Обикновено подобна смяна е препоръчително да извършва след изминати между 60 и 160 000 км., но това не означава, че той не може да се повреди по-рано. До голяма степен за това колко дълго ще издържи съединителя и неговите елементи зависи от стила ви на каране и от поддръжката, която му извършвате.


Как да щадите съединителя, за да предпазите елементите му от повреда?

Има няколко много полезни трика, които всички разумни шофьори прилагат, за да щадят съединителя. Може би и вие сте запознати с тях, но нека ги кажем и ние така, че ако сред вас има нови шофьори да могат да се възползват от полезните техники.

Не задържайте педала на съединителя частично натиснат

Ако докато сте карали шофьорските курсове инструкторът ви е казвал поне веднъж „Да не карате съединителя”, значи имате навик да задържате педала частично натиснат, докато шофирате. Не го правете! Когато държите педала частично натиснат всъщност държите съединителя полу натиснат и така създавате излишно напрежение и елементите му се износват много по-бързо.

Не стойте на светофари с полу натиснат съединител

Това е още една често срещана грешка, която правят обикновено младите шофьори и която може да доведе до по-бързото износване на съединителя.

При паркиране не оставяйте колата с включена предавка

Когато паркирате никога не оставяйте колата с включена предавка, тъй като дори и когато автомобилът е изключен това, че сте оставили предавката натоварва съединителя. Затова винаги, когато паркирате поглеждайте как са предавките и изключете, ако се налага.

Сменяйте скоростите без излишно бавене

Няма нужда да задържате педала на съединителя по-дълго отколкото ви е необходимо да смените предавката, защото колкото повече го задържате, толкова повече натоварвате елементите му.

Не сменяйте скоростите повече от необходимото

Ако виждате пътя пред себе си добре, опитайте се да предвидите препятствията, които евентуално може да ви се наложи да преодолеете и поддържайте постоянна скорост. Сменяйте скоростите само когато наистина е необходимо, а не през няколко минути.


span style="color: rgb(8, 82, 148);">Как да разберете дали съединителят е за смяна?

Триковете, които ви споделихме ще ви помогнат да щадите съединителя, но няма как да го предпазите напълно от повреди.  Най-правилното и разумно решение е ако имате съмнения, че съединителя има проблеми е да посетите сервиз и да поискате да извършат диагностика, но ако не ви се дават пари можете да се справите и сами.

Основни признаци, които показват, че съединителят е за смяна

  • ако забележите, че оборотите на двигателя се увеличават, но скоростта не се увеличава адекватно, най-вероятно проблемът се крие в приплъзването на дисковете на съединителя.
  • ако съединителя се „затяга” късно (почти в края на хода на педала), това също означава, че имате проблем с дисковете на съединителя.
  • ако при натискане на педала усетите миризма на изгоряло, това най-вероятно се дължи на приплъзването дисковете. Когато те са износени, по време на работа се нагорещяват прекомерно, а триещите им облицовки започват да издават характерна миризма на изгоряло.
  • ако усетите, че разходът на гориво се е увеличил и едновременно с това мощността на двигателя е намаляла - вероятността да имате проблем със съединителя е повече от 50%.
  • ако след като отпуснете педала той не се връща в стандартното си положение бързо, това е индикация, че най-вероятно имате скъсан кабел, неизправност в цилиндрите или повреда в задвижването на съединителя.
  • ако чувате шум и дрънчене, когато освободите съединителя, вероятния проблем е освобождаващият лагер.
  • ако педалът е твърде мек, прекалено твърд или потъва като в масло - на 100% имате проблем със съединителя.

Как се сменя съединител?

Ако сте „засекли” някой от тези симптоми, тогава ще се наложи да пристъпите към смяна на съединителя. И преди да зададете въпроса дали не можете да смените само частта, която е износена ще кажем, че това е наистина възможно, но не е много практично. Казваме това, тъй като след като смените само частта, която е износена, тя ще работи заедно със старите елементи, което ще съкрати живота ѝ доста.

Затова нашият съвет е, ако имате проблем със съединителя да го смените в комплект, за да сте спокойни, че ще можете да карате и сменяте предавките поне още 100 000 км. без проблем.


И така, как да смените съединител?

Преди да ви покажем как да извършите смяната на съединителя сме длъжни да ви предупредим, че процесът е доста сложен и ако не сте на „ти” с устройството на автомобила е по-добре изобщо да не се захващате сами. Смяната на съединител изисква много добри технически познания, отнема доста време и ако допуснете грешка в етапите на сваляне на стария и поставяне на новия съединител тази грешка ще ви излезе много солена.

За да смените съединителя с нов ще се нуждаете от крик или друго подемно устройство, комплект отвертки и ключове, смазка, нов съединител, нов маховик, ново жило или нова помпа (ако автомобилът ви е хидравличен съединител).

1. Повдигнете автомобила, за да можете да работи спокойно.

2. Подгответе се да отстраните трансмисията. За да стигнете до съединителя първо трябва да отстраните скоростната кутия. За целта първо трябва да откачите кабела на съединителя и кабела на акумулатора и след това се подгответе да подготвите скоростната кутия за сваляне.

3. Развийте стойката на двигателя. Извадете болта, който държи стойката, за да стигнете до оста на трансмисията и да го отделите от двигателя.

4. Откачете съединителя.

5. Извадете маховика и го огледайте внимателно. Ако няма признаци на износване го почистете добре, но ако забелязвате такива е по-добре да го смените с нов. Преди да го направите обаче не забравяйте да отстраните всички замърсявания и отломки, които са полепнали по фланеца на коляновия вал. Добре е също така да смажете добре коляновия вал.

6. Поставете новия съединител и го фиксирайте добре.

7. Поставете обратно трансмисията. За да успеете ще ви е необходим помощник, тъй като да я монтирате отново е доста бавен и труден процес и ще ви трябват още поне две ръце.

8. Регулирайте съединителя и проверете работата му. Можете да го направите като натиснете педала и превключвате предавките.

9. Ако всичко е наред свалете колата на земята и тествайте на пътя.

Важно! Преди да тествате автомобила на пътя трябва да обезвъздушите системата!


Как да смените жилото на съединителя?

Отделяме специално внимание на смяната на жилото, тъй като благодарение на него се пренася силата от натискането на педала към механизма за управление на съединителя и вие можете да превключвате предавките без проблем. За съжаление жилото, макар и доста издръжливо (изработено е от здрава стоманена оплетка, обвита с висококачествена пластмасова обвивка) е подложено на много високи натоварвания и постепенно се износва и дори може да се скъса, ако не бъде подменено на време. А скъса ли се жилото, проблемът става много голям, тъй като и да натискате педала съединителя няма да работи.

Симптомите, които показват, че имате проблем с жилото на съединителя са ако изпитване затруднения при натискане на педала, ако при натискане на педала чувате нехарактерни шумове и други.

За да смените жилото първо трябва да извадите кабела от страна на педала и кабела от страна на скоростната кутия. В зависимост от модела на автомобила може да се наложи да разглобите част от таблото, за да достигнете до жилото и да го отстраните. Монтажът на новото жило се извършва по обратния ред и задължително изисква регулиране.

Важно! При някой модели автомобили жилото има саморегулиращ механизъм, който позволява жилото да бъде регулирано. Ако и вашия модел автомобил има жило със саморегулиращ се механизъм препоръчително е да смените и механизма заедно с жилото.


В заключение…

Съединителят е изключително важен механизъм за плавното превключване на предавките и от неговото добро състояние зависи колко ефективно ще работи автомобила ви. Затова, още при първите симптоми, че съединителя не работи както трябва, вземете мерки и извършете смяна на износените елементи или на целия комплект съединител.

Ако не сте напълно уверени, че можете да направите сами смяната, по-доброто решение е да не опитвате, а да оставите работата на механиците от вашия сервиз.

Смяната на съединител, за разлика от някой други по-лесни ремонти по автомобила е доста сложна, изисква много добри познания и опит. Доверявайки се на специалисти, вие ще си спестите притеснението, че можете да сбъркате реда, по който трябва да свалите елементите, ще забравите да завиете някой болт или ще поставите някой елемент не както трябва. В сервиза разполагат с необходимото оборудване, познават процеса по смяната на съединител много добре и ще извършват правилно обезвъздушаването и регулирането на съединителя.