loader

Как се сменя маховик?

Ако чувате почукване, когато се опитате да запалите студения мотор на колата, долавяте необичайни звуци при неутрална предавка или усещате силни вибрации и прещракване при спиране или тръгване, вероятността да имате проблем с маховика е доста голяма.

Долавяте ли някой от тези симптоми, е добре да не чакате прекалено дълго, а да тествате маховика. Ако не можете да го тествате сами, тогава решението е да посетите сервиз, където със сигурност могат да установят дали в маховика е проблемът и дали е за смяна.

Ако се установи проблем с износен или пукнат маховик и наистина се налага да го смените, имате два варианта за действие. Или да оставите смяната му на специалистите от сервиза, или да се опитате да се справите сами.

  • Изберете ли първия вариант, ще отпаднат всички притеснения за смяната и от вас се иска единствено да оставите колата си в сервиза и да си я приберете след няколко дни с подменен маховик. Единственият недостатък (нека го наречем така) е, че освен парите, които трябва да дадете за нов маховик ще трябва да заплатите и за труда на механиците в сервиза.
  • Ако се спрете на вариант 2, трябва да сте напълно сигурни, че имате добри технически познания и можете да се справите и сами. Казваме това, тъй като самата процедура по смяната на маховика не е много сложна, но достъпът до него може да ви създаде доста проблеми.


Как да смените маховика сами?

Започнете с подготовката, която включва инструменти като:

  • стойка или крик за повдигане на автомобила
  • комплект гаечни ключове
  • тресчотки
  • отвертки
  • клещи
  • специализиран почистващ препарат
  • кърпа за забърсване

Подгответе си и нов маховик за смяна, защитно облекло (ръкавици и очила) и сте готови да започнете.

  • Изключете колата от скорост и се уверете, че сте извадили кабелите на акумулаторната батерия
  • Ако се налага, свалете задвижващите колела (само ако това се налага)
  • Вдигнете автомобила на стойка или с помощта на крик на удобна за работа височина
  • За да достигнете до маховика трябва да разглобите съединителя и скоростната кутия. Имайте предвид, че това на практика е най-сложния процес, който ще ви отнеме и доста време
  • Отстраните ли съединителя и скоростната кутия вече имате достъп до маховика и можете да започнете със свалянето му
  • Маховикът е закрепен с няколко монтажни болта. Ще ги забележите лесно, тъй като се намират в центъра на маховика. С помощта на подходящия инструмент ги развийте внимателно. (За да улесните работата си, развийте болтовете в кръстосан ред).
  • Внимавайте при изваждането на маховика. Имайте предвид, че е доста тежък и ако не сте подготвени, напълно е възможно при ваденето да го изпуснете и да се нараните.
  • Преди да започнете монтажа на новия маховик, огледайте състоянието на съединителя и ако забележите нещо нередно е добре да се замислите дали не е по-добра идея да смените комплект съединител + маховик.
  • Проверете и лагерите на задвижването и уплътненията на маховика и ако не сте напълно сигурни, че са наред сменете и тях.
  • Огледайте вече сваления маховик. Ако забелязвате по него тъмни петна, износване или пукнатини по масивната част, това означава, че наистина трябва да го смените с нов.
  • Преди да монтирате новия маховик, почистете добре с препарат и чиста кърпа мястото.
  • Монтирайте маховика по обратния ред. Затегнете добре задържащите болтове и се уврете, че корпуса на маховика е правилно разположен.
  • Прикрепете отново съединителя и скоростната кутия. Свържете всички елементи и кабели, които сте отстранили и се уверете, че сте се справили според инструкциите на автомобила.
  • След като приключите със смяната направете тест драйв.


Как да смените зъбния венец на маховика?

Ако след като свалите маховика установите, че проблемът е основно с износения зъбен венец, можете да смените само него и да си спестите малко пари от покупката на маховик.

За да смените зъбния венец на маховика ще са ви необходими:

  • меко длето (медно или месингово)
  • чук
  • нов зъбен венец
  • електрическа фурна или печка

Тъй като елементът се нагрява, като предпазно облекло ще са ви необходими освен защитни очила и по-дебели ръкавици.


Смяната на зъбния венец на маховика се извършва по следния начин:

  • Свалете маховика и огледайте добре короната (зъбния венец). Ако той е много износен и трябва наистина да се смени, поставете маховика на твърда основа и с помощта на длетото нанасяйте равномерни удари по периметъра на короната.
  • Ако короната не се отстрани по този начин, включете фурната или електрическата печка на 250 градуса и пъхнете за няколко минути в нея маховика. Внимавайте да не го загреете прекалено
  • Щом маховика се загрее, отново го поставете на равна основа и с длетото отстранете зъбния венец
  • Почистете с кърпа мястото
  • Вземете новия венец и го загрейте. Това се налага, за да може да се увеличи диаметъра му преди монтажа и лесно да „влезе” на мястото си. Температурата на фурната отново трябва да е около 250 градуса, а загряването трябва да извършите много внимателно. В никакъв случай метала не трябва да се зачерви
  • Достигне ли необходимата температура за термично разширение, извадете венеца от фурната и го поставете на маховика. Няколко минути след като го поставите той ще се охлади и ще прилепне плътно към маховика

При какви ситуации се налага смяна на маховик?

Знаете, че всеки автомобил има маховик. Този компонент играе много важна роля както при стартирането на двигателя, така и при смяната на предавките.

За съжаление, маховиците не траят вечно. С времето се износват и напукват, не могат да изпълняват функциите си ефективно и се налага да бъдат сменени.


Смяната става наложителна особено, ако се появят симптоми като:

  • Приплъзване на предавките - ако когато преминавате на нова предавка забележите, че тя се „връща” назад или стои неутрална, това е индикация, че маховика трябва да се смени. Ако той не бъде сменен своевременно, след време ще се повреди и съединителя
  • Проблем с оборотите - ако имате проблеми с оборотите на колата, причината е най-вероятно в износения маховик.
  • Вибрации при натискане педала на съединителя - ако педала на съединителя вибрира все по-силно, когато го натиснете, това най-често означава, че маховика има проблем. Обикновено в този случай става дума за разхлабена пружина или уплътнение, но е възможно проблемът да е в износения маховик и тогава се налага смяната му
  • Разходите на гориво се увеличават- увеличеният разход на гориво може да е индикация и за други проблеми, но нищо не пречи да обърнете внимание и на маховика, тъй като често тъкмо той е причината да наливате бензин на всяка бензиностанция
  • Съединителят е за смяна- въпреки, че не е задължително едновременно със съединителя да сменяте и маховика, всички експерти съветват да го сторите, тъй като и комплект съединителя и маховика имат приблизително еднакъв живот


Разходи за смяна на маховик

Цените за смяната на маховика зависят основно от модела и марката на автомобила и дали маховика е едномасов или двумасов. На пазара се предлагат както маховици на цени от 300 - 400 лв., така и такива, цената на които може да надхвърли 1000 лв.

Разбира се, винаги имате шанс да откриете маховик на доста добра цена, но за да успеете, трябва да следите промоциите и намаленията, които водещите магазини за авточасти предлагат.

Смяната на този компонент в сервиз също не е много ниска, но за радост повечето специализирани сервизи предлагат доста добри отстъпки, ако закупите маховика от тях.