Как се сменя маховик?
Ако чувате почукване, когато се опитате да запалите студения мотор на колата, долавяте необичайни звуци при неутрална предавка или усещате силни вибрации и прещракване при спиране или тръгване, вероятността да имате проблем с маховика е доста голяма.
Долавяте ли някой от тези симптоми, е добре да не чакате прекалено дълго, а да тествате маховика. Ако не можете да го тествате сами, тогава решението е да посетите сервиз, където със сигурност могат да установят дали в маховика е проблемът и дали е за смяна.
Ако се установи проблем с износен или пукнат маховик и наистина се налага да го смените, имате два варианта за действие. Или да оставите смяната му на специалистите от сервиза, или да се опитате да се справите сами.
- Изберете ли първия вариант, ще отпаднат всички притеснения за смяната и от вас се иска единствено да оставите колата си в сервиза и да си я приберете след няколко дни с подменен маховик. Единственият недостатък (нека го наречем така) е, че освен парите, които трябва да дадете за нов маховик ще трябва да заплатите и за труда на механиците в сервиза.
- Ако се спрете на вариант 2, трябва да сте напълно сигурни, че имате добри технически познания и можете да се справите и сами. Казваме това, тъй като самата процедура по смяната на маховика не е много сложна, но достъпът до него може да ви създаде доста проблеми.
Как да смените маховика сами?
Започнете с подготовката, която включва инструменти като:
- стойка или крик за повдигане на автомобила
- комплект гаечни ключове
- тресчотки
- отвертки
- клещи
- специализиран почистващ препарат
- кърпа за забърсване
Подгответе си и нов маховик за смяна, защитно облекло (ръкавици и очила) и сте готови да започнете.
- Изключете колата от скорост и се уверете, че сте извадили кабелите на акумулаторната батерия
- Ако се налага, свалете задвижващите колела (само ако това се налага)
- Вдигнете автомобила на стойка или с помощта на крик на удобна за работа височина
- За да достигнете до маховика трябва да разглобите съединителя и скоростната кутия. Имайте предвид, че това на практика е най-сложния процес, който ще ви отнеме и доста време
- Отстраните ли съединителя и скоростната кутия вече имате достъп до маховика и можете да започнете със свалянето му
- Маховикът е закрепен с няколко монтажни болта. Ще ги забележите лесно, тъй като се намират в центъра на маховика. С помощта на подходящия инструмент ги развийте внимателно. (За да улесните работата си, развийте болтовете в кръстосан ред).
- Внимавайте при изваждането на маховика. Имайте предвид, че е доста тежък и ако не сте подготвени, напълно е възможно при ваденето да го изпуснете и да се нараните.
- Преди да започнете монтажа на новия маховик, огледайте състоянието на съединителя и ако забележите нещо нередно е добре да се замислите дали не е по-добра идея да смените комплект съединител + маховик.
- Проверете и лагерите на задвижването и уплътненията на маховика и ако не сте напълно сигурни, че са наред сменете и тях.
- Огледайте вече сваления маховик. Ако забелязвате по него тъмни петна, износване или пукнатини по масивната част, това означава, че наистина трябва да го смените с нов.
- Преди да монтирате новия маховик, почистете добре с препарат и чиста кърпа мястото.
- Монтирайте маховика по обратния ред. Затегнете добре задържащите болтове и се уврете, че корпуса на маховика е правилно разположен.
- Прикрепете отново съединителя и скоростната кутия. Свържете всички елементи и кабели, които сте отстранили и се уверете, че сте се справили според инструкциите на автомобила.
- След като приключите със смяната направете тест драйв.
Как да смените зъбния венец на маховика?
Ако след като свалите маховика установите, че проблемът е основно с износения зъбен венец, можете да смените само него и да си спестите малко пари от покупката на маховик.
За да смените зъбния венец на маховика ще са ви необходими:
- меко длето (медно или месингово)
- чук
- нов зъбен венец
- електрическа фурна или печка
Тъй като елементът се нагрява, като предпазно облекло ще са ви необходими освен защитни очила и по-дебели ръкавици.
Смяната на зъбния венец на маховика се извършва по следния начин:
- Свалете маховика и огледайте добре короната (зъбния венец). Ако той е много износен и трябва наистина да се смени, поставете маховика на твърда основа и с помощта на длетото нанасяйте равномерни удари по периметъра на короната.
- Ако короната не се отстрани по този начин, включете фурната или електрическата печка на 250 градуса и пъхнете за няколко минути в нея маховика. Внимавайте да не го загреете прекалено
- Щом маховика се загрее, отново го поставете на равна основа и с длетото отстранете зъбния венец
- Почистете с кърпа мястото
- Вземете новия венец и го загрейте. Това се налага, за да може да се увеличи диаметъра му преди монтажа и лесно да „влезе” на мястото си. Температурата на фурната отново трябва да е около 250 градуса, а загряването трябва да извършите много внимателно. В никакъв случай метала не трябва да се зачерви
- Достигне ли необходимата температура за термично разширение, извадете венеца от фурната и го поставете на маховика. Няколко минути след като го поставите той ще се охлади и ще прилепне плътно към маховика
При какви ситуации се налага смяна на маховик?
Знаете, че всеки автомобил има маховик. Този компонент играе много важна роля както при стартирането на двигателя, така и при смяната на предавките.
За съжаление, маховиците не траят вечно. С времето се износват и напукват, не могат да изпълняват функциите си ефективно и се налага да бъдат сменени.
Смяната става наложителна особено, ако се появят симптоми като:
- Приплъзване на предавките - ако когато преминавате на нова предавка забележите, че тя се „връща” назад или стои неутрална, това е индикация, че маховика трябва да се смени. Ако той не бъде сменен своевременно, след време ще се повреди и съединителя
- Проблем с оборотите - ако имате проблеми с оборотите на колата, причината е най-вероятно в износения маховик.
- Вибрации при натискане педала на съединителя - ако педала на съединителя вибрира все по-силно, когато го натиснете, това най-често означава, че маховика има проблем. Обикновено в този случай става дума за разхлабена пружина или уплътнение, но е възможно проблемът да е в износения маховик и тогава се налага смяната му
- Разходите на гориво се увеличават- увеличеният разход на гориво може да е индикация и за други проблеми, но нищо не пречи да обърнете внимание и на маховика, тъй като често тъкмо той е причината да наливате бензин на всяка бензиностанция
- Съединителят е за смяна- въпреки, че не е задължително едновременно със съединителя да сменяте и маховика, всички експерти съветват да го сторите, тъй като и комплект съединителя и маховика имат приблизително еднакъв живот
Разходи за смяна на маховик
Цените за смяната на маховика зависят основно от модела и марката на автомобила и дали маховика е едномасов или двумасов. На пазара се предлагат както маховици на цени от 300 - 400 лв., така и такива, цената на които може да надхвърли 1000 лв.
Разбира се, винаги имате шанс да откриете маховик на доста добра цена, но за да успеете, трябва да следите промоциите и намаленията, които водещите магазини за авточасти предлагат.
Смяната на този компонент в сервиз също не е много ниска, но за радост повечето специализирани сервизи предлагат доста добри отстъпки, ако закупите маховика от тях.