loader

Как се сменя гарнитура на маслен картер?

Ако притежавате превозно средство, поне веднъж ще ви се случи да забележите маслени петна по асфалта под автомобила на мястото, на което сте паркирали. И забележите ли ги, трябва да знаете, че най-вероятно виновникът за тях е гарнитурата на масления картер.

Най-важният елемент на масления картер е неговото уплътнение

Източник снимка: quora.com


AnchorКакво е маслен картер?

Катерът за масло е вид резервоар (съд, “тиган”, “тава”), който е разположен в долната част на двигателя на вашия автомобил. Наречен е на името на своя изобретател Дж. Харисън Картър и една от основните му функции е съхранява маслото, което смазва всички части на двигателя.

Поставен под коляновия вал, масления картер събира маслото, което преди това е преминало през помпата и масления филтър, за да задържи всички примеси, присъстващи с маслото на ДВГ.

Към момента има основно два типа картери, които се използват при различните модели автомобили:

  • Мокър - Този тип е широко използван, тъй като е по-малко податлив на повреди и позволява по-добър контрол на нивото на маслото. С мокър картер са оборудвани повечето видове автомобили.
  • Сух - Той не съхранява двигателното масло както мокрия тип, а се използва само за възстановяване на излишното масло.

Плюсът на сухия тип картер е, че позволява по-ефективно охлаждане на моторната течност, тъй като има радиатор. Сухият картер се използва основно при спортните и високия клас автомобили.

Обикновено рядко се налага самият картер да бъде сменен, тъй като се произвежда от много здрави и издръжливи материали, но не така стои въпросът с маслената гарнитура.

Уплътнението или гарнитурата се намира между масления съд и блока на двигателя и е подложено не само на топлинните цикли на самия двигател, но и на ударите от пътни отломки по време на движение на автомобила.

Картера е много важен компонент за работата на двигателя

Източник снимка: pixabay.com


AnchorКакво причинява повреди на гарнитурата на картера?

Уплътненията на масления съд се провалят поради много и различни причини, повечето от които произтичат от стандартно износване. Както споменахме току-що, този компонент е подложен на безкраен брой цикли на нагряване и охлаждане, а това в крайна сметка го втвърдява, изсушава и напуква, което пък води до появата на течове на масло.

Другата често срещата причина за изтичане на масло от гарнитурата на картера е случаен удар. Тоест, ако масления съд бъде ударен от пътна отломка или се случи някакъв пътен инцидент, вероятността целостта на уплътнението на масления съд да бъде нарушена е много голяма.


AnchorКак да разберете, че е време да смените гарнитурата на масления картер?

Има няколко симптома, които показват, че уплътнението протича.


AnchorНеобяснима загуба на масло

Ако забележите, че нивото на маслото намалява много по-често от обичайното, това най-вероятно означава, че част от него изтича и причината за това в 99% от случаите се оказва пукната гарнитура.


AnchorМаслени петна под колата

Друг признак за потенциален теч на масления съд е появата на маслени петна под автомобила, когато го паркирате за няколко часа. Разбира се, възможно е петната да са се образували и поради теч от други уплътнения на двигателя, но както при загубата на масло в голям процент от случаите се касае за проблем с гарнитурата на масления съд.


AnchorМиризма на изгоряло масло

Ако уплътнението изпуска е много възможно да усетите силна миризма на изгоряло масло.

За разлика от  миризмата, излъчвана от двигателя, който активно консумира и гори масло, повреденото уплътнение на масления съд излъчва миризма на прясно масло, което е било загрято до работната температура на двигателя, поради което и миризмата му е много по-силна и задушлива.

Тази миризма започва да се усеща, когато уплътнението вече не може да изпълнява функциите си и маслото изтича не в картера, а от външната страна на двигателя.


AnchorМаслено покритие по ходовата част на автомобила

Сериозен теч от гарнитурата на картера може да доведе до разпръскване на двигателно масло по ходовата част на колата. В някой случай масленото покритие по ходовата част може да допринесе за увеличаване на миризмата на изгоряло масло.


AnchorСветва лампата за маслото на арматурното табло

Съвременните автомобили разполагат с лампа за нивото на маслото, която светва, когато това ниво е критично ниско. В този ред на мисли, ако лампата за маслото светне в автомобила ви по време на движение е добре веднага да отбиете и да спрете, ако искате да предпазите двигателя от прегряване.

Казваме това, тъй като ако нивото на маслото е драстично ниско и продължите да карате, не само можете да прегреете двигателя, но и да му причините много по-сериозни проблеми.

Симптомите за проблем с гарнитурата на картера са маслените петна под колата, миризма на изгоряло масло и други

Източник снимка: pixabay.com


AnchorКак да смените уплътнението на масления съд?

Като за началото трябва да посетите вашия магазин за авточасти и да закупите нова гарнитура за маслен съд, която да е подходяща за вашия модел и марка автомобил.

Съветваме ви да се спирате на продукти от известни марки, тъй като те идват както с много високо качество, така и всички необходими материали, от които ще се нуждаете за смяната.

Ако нямате дренажен съд е добре да го прибавите към списъка си за пазаруване и накрая, но не и на последно място трябва да закупите нов маслен филтър и подходящо двигателно масло.

Разбира се, не бива да забравяте да си подготвите  подходящо облекло, ръкавици и очила.


AnchorВдигнете колата на крик

Щом приключите с покупките и се приберете у дома вдигнете превозното средство на крик и изчакайте двигателя и съответно маслото да изстинат, преди да започнете работа.


AnchorИзточете маслото и премахнете филтъра

Открийте пробката на маслото, поставете дренажния съд под резервоара на маслото и отвийте пробката, за да изтече маслото. Обикновено около 30 - 40 минути са достатъчни то да се изтече напълно. След като спре да тече, открийте масления филтър и отстранете и него.

Преди свалянето на картера трябва да се източи напълно маслото

Източник снимка:rxmechanic.com


AnchorОтстранете масления съд и гарнитурата

С помощта на подходящ инструмент развийте монтажните болтове на картера, които се намират около фланеца на съда и се опитайте да го извадите. Ако ви е трудно, можете да го чукнете един - два пъти от едната страна с гумен чук, за да се поразхлаби и опитайте отново.

Бъдете внимателни със силата на ударите, тъй като има вероятност, ако удряте силно да деформирате картера. Щом свалите съда отстранете внимателно гарнитурата на масления картер.


AnchorПочистете добре картера

Тази стъпка е много важна, затова трябва да я изпълните много прецизно. За да се справите, с помощта на скрепер за уплътнения изстържете стария уплътнителен материал (силикона) от монтажните повърхности на картера и блока на двигателя.

След това използвайте препарат за почистване на двигател, за да почистите всички повърхности много добре. Накрая почистете отвътре и отвън картера и го проверете внимателно за пукнатини.


AnchorПоставете новата гарнитура

Инсталирайте новото уплътнение като следвате указанията, които трябва да са описани върху опаковката на продукта. Внимавайте при поставянето и притискането, тъй като повечето гарнитура са или от корк, или от друг крехък материал и ако натиснете по-силно има опасност да го нараните.


AnchorПоставете картера отново на мястото му

Уверете се, че всички монтажни повърхности са добре почистени и монтирайте съда отново към двигателя. Завийте болтовете като следвате инструкциите и започнете от централните болтове. След това прикрепете всички скоби, пъстени, предпазни плочи и всички останали елементи. Проверете дали не сте забравили пробката за източване и затегнете всички болтове добре.


AnchorИнсталирайте масления филтър и налейте масло

Поставете новия филтър, като не забравяте преди това сложите малко масло върху гуменото му уплътнение. Инсталирайте елемента като следвате инструкциите на производителя.

Щом сте готови долейте двигателно масло (отново според указанията на производителя), свалете колата от крика и запалете двигателя. Оставете го да работи 5 - 10 минути, след което проверете за течове от гарнитурата или масления филтър.

Ако всичко е наред работата ви по смяна на гарнитура на маслен картер е приключила и можете да се поздравим с успеха.

Смяната на гарнитурата не е сложна и можете да се справите и сами

Източник снимка: pixabay.com