loader

Как се регулира ръчна спирачка?

Ръчната спирачка е неделима и много важна част от цялостната спирачна система на автомобила. Нейната основна задача е да гарантира необходимата неподвижност на превозното средство, когато то е паркирано. Спирачката се използва и при аварийни ситуации, в които спирачната система на колата поради някаква причина внезапно откаже.


Няма шофьор, който да не използва ръчната спирачка на автомобила, но когато стане дума за правилната ѝ поддръжка се оказва, че една доста голяма част от автомобилистите или подценяват този толкова важен елемент от спирачната система, или не са наясно как се регулира ръчната спирачка на автомобила.

Ако ви е любопитно да разберете малко повече за функциите на ръчната спирачка или искате да узнаете как се регулира и дали можете да се справите сами, останете с нас, защото тъкмо тя е основният герой в този материал.


Защо е толкова важно ръчната спирачка да функционира правилно и перфектно?

Както споменахме преди малко, тази спирачка е елемент от спирачната система и изпълнява функциите на заключване на колелата спрямо оста на движение на моторното превозно средство върху повърхността, по която то се движи (включително и върху повърхности с наклон). Казано по-просто, когато паркирате, особено когато паркирате на улици под наклон, ръчната спирачка гарантира пълна неподвижност и стабилност на автомобила и вие няма защо да се притеснявате, че след като излезете от него той ще тръгне по нанадолнището сам и ще причини щети.

По принцип, спирачката може да се саморегулира, но след определен период от експлоатация е препоръчително да ѝ се обърне специално внимание и ако се налага да бъде регулирана и настроена, за да може да изпълнява задачата си така, както трябва.


Кога ръчната спирачка е препоръчително да се настрои и регулира?

Специалистите препоръчват тази спирачка да се диагностицира поне веднъж в месеца или на всеки 30 км. Разбира се, това е препоръка, не задължение, но нашият съвет е да не подминавате диагностиката на спирачката, тъй като недобрата ѝ поддръжка може да причини доста неприятности в определен момент. А и самата диагностика и регулирането са изключително лесни процеси, така че нито ще ви отнемат много време, нито се налага да посещавате механик, за да извършите прегледа и настройката на спирачката.


Как да проверите дали спирачката се нуждае от настройка?

Ако не ви се ходи непременно в сервиз, където професионално да извършат диагностика на ръчната спирачка на автомобила ви, можете да проверите ефективността ѝ ето така:

1. Отидете на място, където няма голямо движение и изберете улица или хълм с наклон. Шофирайте по стръмната улица и дръпнете ръчната спирачка. Ако колата спре, това означава, че спирачката ви работи перфектно, но ако превозното средство забави, но продължи да се движи, това значи, че спирачката се нуждае от регулиране.

2. Дръпнете максимално спирачката, след което включете на първа скорост и махнете крака си от съединителя. Ако спирачката работи добре, двигателят на колата ще спре. Ако това не се случи, ръчната спирачка се нуждае от вашето внимание и съответно от настройка и регулиране.


Как се регулира ръчна спирачка?

Първо ще успокоим тези от вас, които никога до сега не са извършвали подобно действие, че това е един от най-лесните процеси, които могат да бъдат извършени самостоятелно от всеки, който има елементарни познания върху устройството на автомобила. Разбира се, настройката трябва да бъде извършена при подходящи работни условия, но като цяло нито инструментите, които се използват са специализирани, нито стъпките на регулирането са сложни и изискващи богат технически опит.

Все пак, за да можете сами да регулирате ръчната спирачка, трябва да сте запознати с нейното устройство и да знаете как функционира този елемент от спирачната система.


Устройство и начин на действие на ръчната спирачка

Ръчната спирачка е едно доста просто устроен елемент, който се състои от: механизъм, който задейства спирачката (лост) и жила, които задействат спирачната система.

Спирачката има общо 3 жила:

  • спирачно жило отпред
  • два спирачни жила отзад

Предното жило си взаимодейства с лоста, а задните - със задните спирачни накладки и барабанните спирачки на автомобила. Връзката между тези три жила се осъществява чрез регулируеми накрайници, а възвръщането на спирачката в първоначалното ѝ състояние се извършва чрез възвратна пружина, която се намира или на предното жило, или е закрепена директно върху спирачната структура.

Принципът ѝ на действие е сравнително прост и може да обясни по следния начин: Когато издърпате лоста на спирачката, жилата, които притискат задните накладки към барабанните спирачки се опъват. Това напрежение в жилата води до заключване на колелата и съответно до спиране на автомобила.

Когато пожелаете да върнете автомобила в първоначалното положение, просто освобождавате лоста на спирачката, възвратната пружина отпуска жилата, които освобождават колелата и автомобила потегля без проблем.


Кога е наложително ръчната спирачка да бъде регулирана?

Малко по-горе споменахме как можете да тествате и сами спирачката и кои са симптомите, които показват, че тя има нужда от настройка. Освен тези симптоми, изискващи вашето внимание обаче има още няколко момента, в които е силно препоръчително да извършите регулация на спирачката. Това са случаите, в които:

  • сте сменили спирачните накладки или спирачните дискове;
  • сте регулирали спирачните накладки;
  • сте сменяли жило на ръчната спирачка;
  • ако преместването на зъбите на спирачката е нараснало с до 10 кликвания.


Как се регулира ръчна спирачка - стъпки и препоръки

Добрата новина е, че дори и забележите проблем със спирачката, то той е лесно преодолим. Обикновено, за да започне да работи ефективно ръчната спирачка е необходимо единствено да я регулирате. За да го, сторите ще ви е необходимо подходящо помещение, няколко гаечни ключа или комплект тресчотки, отвертка (за всеки случай) и техническото ръководство на вашата марка и модел автомобил.

За да разберете дали спирачката ви е настроена правилно и дали изобщо се нуждае от регулиране, преди да започнете да действате дръпнете лоста на спирачката и пребройте броя на щракванията (кликванията), които чувате по време на затягането. Ако те са 5 - 6, тогава всичко е наред, но ако са по-малко или повече, тогава наистина е дошло време да преминете към регулиране на жилата на ръчната спирачка.

Настройката, независимо от модела и техническите спецификации на модела автомобил обикновено се основава на принципа на регулиране на разстоянието между спирачните накладки и барабанните дискове. Това регулиране се изразява чрез промяна на дължината на жилото (напрежението) на ръчната спирачка.

Преди да започнете с настройката е добре повдигнете задната част на автомобила така, че да си осигурите лесен достъп и достатъчно пространство за работа. (Трябва да повдигнете превозното средство така, че гумите да не допират твърда повърхност).


Започваме:

1. Повдигнете лоста на спирачката с 1 до 3 клика (щраквания).

2. Намерете фиксиращата гайка от регулиращото устройство (лоста). За целта трябва да погледнете под превозното средство. Там ще откриете жилото, което свързва лоста и държи двете спирачни жила, които се свързват със задните спирачни накладки и спирачните дискове.

3. Разхлабете гайката на скобата. (При някой модели тази контрагайка може да липсва и вместо нея всяко жило да е снабдено с обтегач във всеки край).

4. Завъртете регулиращата гайка с гаечен ключ, за да освободите излишната хлабавина на жилото.

5. Завъртете внимателно двете задни гуми с ръце. При завъртането трябва да усетите, че спирачните челюсти се плъзгат леко по спирачния барабан. Ако не ги чувате, продължете да регулирате гайката и винтовете, докато ги чуете. Щом това стане, затегнете контрагайката и можете да тествате ефективността на ръчната спирачка.

Регулирането на спирачката при някой модели може бъде извършено и от спирачния лост, който се намира вътре в автомобила. Ако и вашият модел е такъв, ето как да се справите:

1. Отстранете конзолата, която покрива лоста на ръчната спирачка. За да го направите лесно, преди това се консултирайте с ръководството на вашия автомобил.

2. Затегнете регулиращата гайка или гайката в основата на лоста на спирачката, за да освободите излишната хлабавина на жилото.

3. Завъртете задните гуми с ръце. Отново трябва да усетите леко плъзгане на спирачните челюсти върху спирачния барабан.

4. Затегнете регулиращите гайки и тествайте ръчната спирачка.


Как да тествате ръчната спирачка, след като сте я регулирали?

За да сте на 100% уверени, че сте успели да се справите отлично с настройката на ръчната спирачка, най-лесния и елементарен тест, който можете да направите е да паркирате автомобила си на стръмен склон и да дръпнете ръчната спирачка. Ако колата не помръдва от мястото си, значи сте се справили добре.

Можете да тествате работата на спирачката и като по време на движение по улица с голям наклон дръпнете ръчната спирачка. Ако превозното средство спре без проблем, тогава всичко е наред и вие сте се справили. Ако продължи бавно по пътя си, тогава нещо при регулирането се е объркало и трябва да започнете наново или да посетите сервиз, където механиците да извършат настройката.


Кога настройката (регулирането) на жилата на спирачката не помага и те трябва да се сменят с нови?

Въпреки, че цялостната подмяна на кабелите на спирачката рядко се налага, понякога и това се случва. Обикновено подобна подмяна се налага, когато:

  • жилото на спирачката е скъсано или силно повредено;
  • когато забележите, че изтича масло или спирачна течност;
  • когато първоначалната настройка на ръчната спирачка е направена неправилно;
  • когато върху спирачката се е натрупала много мръсотия.

В основни линии, процесът за регулиране на ръчната спирачка не е никак сложен и не изисква някакъв голям опит. Вие можете да се справите и сами и то добре, ако сте мъничко сръчни в ръцете. Ако обаче наистина не разбирате много от ремонтни дейности по автомобила, нашият съвет е да не експериментирате, а да потърсите квалифицирани механици, които знаят как се регулира ръчна спирачка.

Казваме това не за да ви плашим, а просто защото ръчната спирачка като част от спирачната система на колата играе наистина много важна роля за безопасността не само на вас, но и на всички останали участници в движението.