loader

Как сами да тестваме климатика на колата?

Според Законите на Мърфи, ако климатика на автомобила спре да охлажда, това ще се случи или в най-големите жеги, или по време на възможно най-дългото ви пътуване.

 Тестовете, които можете да извършите на климатика и у дома

Източник снимка: unsplash.com


За да попречите на този доста неприятен сценарий да се осъществи, нашият съвет е преди началото на лятото да отделите малко от времето си за тестване на климатика на колата.

Разбира се, пълна и точна диагностика на климатичната система в домашни условия няма как да извършите, тъй като това е доста сложна система, проверката, на която изисква и специални машини и инструменти.

Въпреки това, има начини да направите някой базови тестове, които да ви покажат трябва ли да потърсите професионална помощ за презареждане и ремонт на системата или няма от какво да се притеснявате.


Как да тествате климатичната система на колата сами?

Преди да започнете има няколко задължителни условия, с които е силно препоръчително да се съобразите.

Първото от условията е температурата на околната среда да е поне +20 градуса по време на проверката, а второто - да не тествате климатика на колата в затворени помещения, тъй като има опасност да се задушите от изгорелите газове от двигателя на колата.

Проверете автоклиматика като го включите и изключите

Източник снимка: unsplash.com


Тестване на климатика на колата - базова диагностика в домашни условия


Включете и изключете климатичната система

Поставете автомобила на открито, равно място и вдигнете капака. Открийте от къде се включва климатика/климатроника на вашия автомобил.

След това свалете прозорците, включете двигателя и изключете всичко, което създава шум. Включете климатичната система и… слушайте.

При включването на климатика ще чуете нещо подобно на съскане или щракване откъм двигателя, което трябва да изчезне след няколко секунди.

Ако шумът не изчезне, това означава, че автоклиматика трябва да бъде зареден с фреон, тъй като най-вероятно количеството му е намаляло.

Тествайте налягането на линиите на компресора

Източник снимка: pixabay.com


Проверете състоянието на компресора

Вдигнете капака на автомобила и открийте компресора. Ако не знаете как изглежда се консултирайте с ръководството на превозното средство или потърсете информация в интернет.

При повечето автомобили компресорът на климатика се намира в предната част и единствената част, която се задвижва с ремък и със съединител.

Включете климатика и огледайте внимателно компресора.

Ако работи правилно не трябва да виждате никакви мазни петна около него. Виждате ли ги, това означава, че някъде имате теч на хладилен агент.

И още нещо. Ако работи правилно, компресорът трябва да се включва и изключва на равни интервали. Ако изобщо не се включва, когато включите автоклиматика на максимум е добре да проверите налягането на компресора.

Направете тест на въздушния филтър

Източник снимка: pixabay.com


Проверете линиите за ниско и високо налягане

Когато отворите капака на автомобила, за да огледате компресора ще забележите, че от него излизат две тръби - една по-малка и една по-голяма и дебела.

Тези две тръби са линиите за високо и ниско налягане на компресора. Линията за високо налягане е по-тънка, а тази за ниското налягане е по-дебела.

За да проверите линиите първо вдигнете капака и включете климатичната система. Оставете я да работи поне няколко минути (около 5 - 10 минути са напълно достатъчни).

След това имате два варианта за действие - или да използвате A/C Pro манометър, за да проверите налягането или да направите проверката визуално.

В първия случай манометъра ще отчете точните стойности на налягането и ще ви покаже, ако има проблем по линиите.

Ако нямате манометър под ръка, проверката можете да извършите по следния начин:

Проследете дебелата тръба, която излиза от компресора и щом я откриете хванете с ръка металната ѝ част.

Ако налягането е правилно, тръбата трябва да е студена и влажна. Но  ако е суха, това означава, че климатичната система на колата ви трябва да се зарежда с хладилен агент.


Проверете вентилационните отвори

Влезте в колата, запалете двигателя и включете климатика. След това тествайте силата и посоката на струята въздух, която излиза през вентилационните отвори.

Можете да го направите като местите селектора за вентилация, за да видите дали въздухът се движи по правилните вентилационни отвори.

Ако при смяната на вентилационния отвор посоката на въздуха не се променя, това най-вероятно означава, че имате проблем с някой от елементите, които определят посоката на въздушния поток.

5 причини за проблеми с климатика

Източник снимка: unsplash.com

Проверете въздушния филтър

Тази проверка е възможно най-лесната. Просто трябва да влезете в колата, да запалите двигателя и да пуснете климатика.

Ако въздухът, който навлиза в купето мирише странно, най-вероятно въздушния филтър е силно замърсен и трябва да го смените с нов.


Причини, поради които автоклиматика може да не работи правилно


Има 5 основни причини, поради климатика на колата може да не функционира правилно.

Изтичане на хладилен агент (фреон)

Климатичната система на вашия автомобил е затворена и ако всичките ѝ елементи работят правилно не би трябвало фреонът в нея да намалява драстично или да изтича.

Да, но се случва някое от уплътненията или тръбите на компресора да се напукат и да се появят пукнатини, през които хладилния агент да изтича.

Затова, ако забележите, че около компресора или на асфалта под двигателния отсек на колата има мазни петна трябва да проверите климатика за течове и да ги отстраните своевременно. Проверката можете да извършите с помощта на детектори за течове (със сензори), но най-добрият вариант е да посетите сервиз.


Кондензаторът или радиаторът са дефектни

Ако кондензаторът не работи правилно, той няма да може да охлади добре хладилния агент и на практика от вентилационните отвори няма да излиза студен въздух. Освен това фреонът може да изтече, ако някой от компонентите на кондензатора са пукнати или счупени.

Ако пък проблемът е вентилаторът, той може да “забие” задвижващия ремък на климатика или да нанесе други щети, което да доведе до проблем в цялата система за охлаждане.


Лош компресор

Неизправност в компресора или съединителя могат да доведат до неадекватно охлаждане или до пълно спиране на климатика.

Затова, когато включите климатичната система въздухът в купето на колата не се охлажда или долавяте странни шумове и скърцане е добре да посетите сервиз, където да помолите техниците да проверят всички компоненти на компресора за напукване, износване или счупване.

Проверка на климатика в домашни условия

Източник снимка: unsplash.com


Електрически проблем

Често се случва някой от връзките да се разхлабят, проводниците да се износят, сензорите да се счупят или някой предпазител да изгори.

Възможно е също така, при недобра поддръжка и обслужване по елементите на климатика да се натрупа киселина, която да доведе до корозия на някоя част и до пълен блокаж на системата.

Ето защо е важно, ако забележите, че автоклиматика не работи както трябва да посетите сервиз за пълна диагностика и ако се окаже, че проблемът е електрически да го отстраните своевременно.


Охлаждащият вентилатор е повреден

Ако вентилаторът е повреден, по него е натрупана мръсотия или има повреда в температурния му превключвател, той не може да доставя студен въздух в купето и няма как да го охлажда.

Няма защо да ви казваме, че в този случай няма как да се възползвате от автоклиматика си, ако не направите проверка на вентилатора и не го ремонтирате.