loader

Как работят предните и задни амортисьори и как се сменят?

Веднага след появата на първия автомобил, дизайнерите са изправени пред въпроса как да намалят възможно най-много вибрациите на тялото на превозното средство, когато то се движи и особено когато минава през неравности.

За наше щастие са успели бързо да измислят решение и днес всички ние, които шофираме автомобили можем да се наслаждаваме на плавно и комфортно пътуване, без значение дали шофираме по равна като огледало магистрала или караме по черни и неравни пътища.


Решението на проблемите на дизайнерите и производителите на автомобили е въвеждането на амортисьорите, които веднага след като били измислени заели централно и много важно място в окачването на автомобила.

Така е било в началото на автомобилостроенето, така е и днес…


Каква е функцията на амортисьорите?

Основната функция, която изпълняват амортисьорите е да намалят вибрациите на превозното средство и да поддържат колелата на автомобила в постоянен контакт с пътя, за да се избегне загубата на контрол над превозното средство.

Ето как става това. Когато автомобилът се движи и срещне неравност по пътя си, колелото се отлепя от пътната настилка, преодолявайки съпротивлението на пружините на окачването. Ако неравността е по-голяма, заедно с колелото се повдига тялото на автомобила, след което по силата на гравитация и заради енергията на компресираната пружина на окачването се спуска отново на пътя.

Цялото това упражнение по издигане и спускане на колелата и тялото на автомобила обаче могат да продължат няколко секунди, през които той губи от управляемостта си. За да не се стига до там, на автомобилите се монтират амортисьори, които да се противопоставят на тези вибрации. Конструкцията на амортисьорите е такава, че колкото по-висока е степента на трептене (вибрация), толкова по-голямо е съпротивлението.


Как работят предните и задни амортисьори и как се сменят?

Най-простият начин, по който можем да обясним устройството и начина на работа на тези елементи от окачването е като кажем, че амортисьорът представлява най-грубо казано маслена помпа. Тази помпа е разположена между колелата и тялото на автомобила. Горната част на амортисьора е свързана с бутален прът, който пък е свързан с бутало, което се намира в хидравлично напълнена с течност тръба. Вътрешната тръба служи като камера под налягане, докато външната тръба служи като резервоар за излишната хидравлична течност.

Когато колелата на автомобила срещнат неравност, те прехвърлят енергията към пружините, които от своя страна пренасят тази енергия към горната част на буталния прът и надолу по буталото. Малки отвори са разположени по повърхността на буталото, позволявайки хидравличната течност да потече при всяко движение на буталото. Тези отвори са съвсем малки и през тях преминава много малко хидравлична течност, но това е напълно достатъчно, за да забави общото движение на буталото.

В резултат на това вибрациите, които се получават по време на движението на автомобила се „обират”, намаляват и автомобила се движи плавно и осигурява стабилност на превозното средство и комфорт на пътниците в него.

Освен това, всички типове амортисьори са чувствителни към скоростта, което им позволява безпроблемно да се приспособят към пътните условия и да помогнат в контролирането на всички ненужни или нежелани движения, които могат да се появят в движеща се кола.


Каква е разликата между предни и задни амортисьори?

Всеки съвременен автомобил е снабден с два предни и два задни амортсьора. И предните, и задните изпълняват една и съща задача, но се различават малко както по размери и работни характеристики, така и в експлоатационния си живот. Предните амортисьори имат по-кратък живот от задните и това се дължи на факта, че на повечето от съвременните автомобили двигателят е разположен отпред, което означава, че натоварването и вибрациите в предната част на автомобила е по-голямо в сравнение натоварването в задната част на превозното средство. За да удължат живота на предните амортисьори, все повече производители на автомобили използват предни амортисьори тип Макферсон, при които пружината и амортисьора се събрани в един работен компонент.

Има още много какво да се каже по темата, но мислим, че вече стана малко по-ясно какво представляват и как работят амортисьорите и е време да преминем по-нататък, а именно, да видим как се сменят тези толкова важни за окачването елементи на автомобила.

Преди това обаче, нека разберем кога се сменят и кои са основните симптоми, които показват, че е време да извършите смяната на вашите предни и задни амортисьори.


Колко често трябва да се проверяват и сменят амортисьорите?

Добрата новина е, че съвременните амортисьори имат доста дълъг експлоатационен живот, който често надвишава дори 100 000 км. преди да се проявят първите признаци на износване и влошаване на ефективността. За да сте сигурни обаче, че вашите амортисьори се справят добре, нашият съвет е да ги проверявате средно на всеки 20 000 км., а изминете ли над 80 000 км. без никакви колебания да преминете към смяната им, тъй като след тези километри те губят ефективността и свойствата си.

Смяна на амортисьорите се налага и ако:

  • от него изтича работен флуид
  • ако забележите корозия върху опорите на амортисьора
  • ако забележите корозия върху буталния прът (Корозията по буталния прът може да доведе до неговата повреда или до изтичане на работен флуид);
  • ако по корпуса на амортисьора има деформации. (Ако той е деформиран това може да доведе до неговото блокиране или до забавяне на движението му);
  • ако при завой усещате колата по-малко стабилна или доловите почукване


Как се сменят предни и задни амортисьори?

Преди да помислите за смяна на амортисьорите сами, трябва да знаете следното: Когато се налага подобна смяна задължително трябва да смените или направо всички амортисьори или по двойки (двата предни или двата задни амортисьора). В никакъв случай не сменяйте само единия амортисьор! Пак повтаряме: Трябва ли да сменяте, сменяйте по задължително по двойки!

Внимавайте много и при избора и покупката на амортисьори. Прочетете внимателно в книжката с устройството на автомобила какъв вид размер амортисьори са подходящи за вашата марка и модел автомобил. Уверете се, че купувате правилните предни и задни амортисьори!

Последно… Смяната на тези елементи от окачването не е никак лесна и ако не сте напълно уверени, че можете да смените амортисьорите сами по-добре не опитвайте. Съветваме ви напълно безкористно, вместо да се пробвате и да сгрешите, да отидете при вашите механици и да оставите смяната на тях.

Самият процес при смяната е труден, а освен това, ако се доверите на сервиз след смяната там ще извършват всички необходими тестове и последващи процедури, за да се уверят, че смяната е приключила успешно и амортисьорите ви ще работят ефективно до следващата смяна.

Ако все пак решите, че можете да се справите и сами, ето как работят предните и задни амортисьори и как се сменят.

Като за начало, трябва да се снабдите с нужните ви инструменти: комплект гаечни ключове, комплект отвертки, устройство за разглобяване на пружините на окачването, крик и стойка, защитни очила и ръкавици.


Смяна на преден амортисьор

-Поставете автомобила на равно място

-Повдигнете предната част първо с крика, а после сложете стабилни подпори, за да обезопасите добре автомобила

-С помощта на гаечен ключ развийте болтовете на колелата на автомобила и ги свалете

-Открийте двата болта, които осигуряват окачването на волана и ги махнете

-Извадете маркуча от спирачната система, развийте гайките, които закрепват горната част на амортисьора

-Освободете опората на пружината

-Развийте централната гайка на амортисьора и го извадете

-Извадете пружината. (За тази стъпка ще ви е нужно специално устройство, с което да я да извадите)

-Преди да поставите новите амортисьори, трябва да ги напомпате ръчно поне няколко пъти (до 5)

-Поставете отново пружината и всички останали части върху амортисьора и завийте всички гайки добре

-Монтирайте новия амортисьор, следвайки стъпките по обратния ред.


Смяна на заден амортисьор

-Вдигнете задната част на автомобила така, че да ви е удобно да работите

-Развийте болтовете на колелата и ги свалете

-Развийте болта, закрепващ долната част на амортисьора към моста, издърпайте ръкава, в което е разположен.

-Свалете амортисьора, като развиете гайката, която я придържа към тялото

-С помощта на специалното устройство развийте и отстранете пружината

-Преди да поставите новите амортисьори ги напомпайте ръчно няколко пъти

-Поставете пружината и всички останали елементи върху амортисьора (маншон, тампон и т. н.)

-Монтирайте по обратния на свалянето ред.


Смяна на амортисьор Макферсон

-Вдигнете на удобна за работа височина автомобила

-Демонтирайте колелото като развиете гайките и го свалите

-Откачете амортисьора откъм шенкела и отвийте горната част на амортисьора

-Демонтирайте опората

-Демонтирайте горния тампон заедно с подложката и лагера

-Монтирайте новия амортисьор по обратния ред.


Не забравяйте!

Дори и само единия от амортисьорите ви да е за смяна, задължително се сменя двойката. Въпреки, че можете да смените само амортисьора е добре да смените и всичко останало - маншон, тампон и т. н.

След смяната на амортисьорите трябва да извършите реглаж на колелата на автомобила, за да сте спокойни, че сте извършили смяната правилно и амортисьорите ще работят поне още 50 000 км. напълно ефективно.

Това са основните стъпки при смяна на преден и заден амортисьор и както сами виждате, това е задача, която изисква малко по-задълбочени познания. Затова, ако не сте толкова навътре в нещата, не се опитвайте сами да се справите, защото можете да навредите сериозно както на автомобила си, така и да застрашите собствената си безопасност.