loader

Как работят хибридните автомобили?

Хибридните автомобили са превозни средства, които се задвижват не от един, а от два двигателя. Единият двигател е класически термичен и се захранва с бензин или дизел, а другият е електрически, захранван от ток, натрупан в специална батерия.

Синергичната работа на двата двигателя прави възможно намаляването на емисиите на CO2, което превръща хибридите във все по-предпочитани превозни средства в Европа и света.

Източник снимка:unsplash.com

Как работят хибридните превозни средства?

Когато конвенционален двигател е допълнен с поне един електрически двигател за задвижване на превозното средство, то това МПС се счита за хибрид.

Използването на електрическия мотор позволява да се възстанови кинетичната енергия, която се пилее във фазите на спиране и забавяне на автомобила и да се използва за поддържане или пълно изключване на термичния двигател в зависимост от степента на хибридизацията на задвижването.


Основни видове хибридни автомобили

Към момента на пазара се предлагат автомобили с три типа хибридни технологии:

  • Леки хибриди
  • Пълни хибриди
  • Хибридни плъгини (Plug - in хибрид)

Лек хибрид

Този вид автомобили използват хибридна система за подпомагане на конвенционалния двигател при стартиране, спиране, изчакване и движение по инерция.  Има модели, електрическите мотори на които подпомагат термичния двигател и при ускоряване.

Меките (леките) хибридни автомобили се презареждат с регресивна мощност. Казано по друг начин, когато се натисне спирачката или се намали скоростта, кинетичната енергия от конвенционалния двигател се използва за зареждане на батерията.


Източник снимка:unsplash.com

Пълен хибрид

Известни също като  FHEV (Full Hybrid Electric Vehicle), стандартните или пълни хибриди са най-често срещаните хибридни автомобили към момента. Характерното за тях е, че двата двигателя могат да работят както поотделно, така и в колаборация помежду си.

Така например, при потегляне пълният хибрид обикновено използва само електрическия двигател за захранване, а бензиновият се включва с увеличаване на скоростта. Всеки път, в който скоростта се намалява или се натискат спирачките, регресивната спирачна система произвежда електричество и го съхранява в батерията, за да се използва по-късно.

В сравнение с лекия хибрид, пълната хибридна система позволява на автомобила да се движи на 100% с електрически двигател, но разстоянието, което може да се изминава само на електричество е едва няколко километра.

Пълните хибриди могат да работят както в сериен, така и в паралелен режим. Серийният режим е удобен по време на изчакване или спиране в града, тъй като тогава двигателите с вътрешно горене са неефективни.

Паралелният режим от друга страна е по-подходящ да се използва, когато се налага електрическият и конвенционалният двигател да работят съвместно, за да се увеличи ефективността при ускорение.


Източник снимка:unsplash.com

Хибриден плъгин

Точно като напълно електрическите автомобили и хибридните плъгин автомобили трябва да бъдат включени в зарядна станция, за да могат да заредят електрическата си батерия с мощност.

Plug - in хибридите също с два двигателя - термичен и електрически, но за разлика от останалите видове хибриди могат да използват бензиновия двигател като помощен и да се задвижват основно с електрическата енергия, осигурена им от по-голямата батерия.

На практика Plug - in хибридите (Plug - in Hybrid Electric Vehicle)  преодоляват пропастта между конвенционалните и електрическите автомобили, тъй като са много подходящи както за пътуване на дълги разстояния, така и за ежедневни кратки пътувания из града.

По-голямата им батерия позволява удължено шофиране само на електричество (между 50 и 80 километра в зависимост от модела и марката автомобил). Наличието на конвенционален двигател пък гарантира на шофьорите, че винаги имат резервен вариант, ако батерията се изтощи и няма къде да я заредят.


Източник снимка:unsplash.com

Колко далеч може да пътува всеки от типовете хибриди само с електрическа енергия?


Мек хибрид

Разстоянието, което меките хибриди могат да изминат с електрическия си двигател е 0 километра. Този вид хибридни автомобили имат малки батерии, чиято основна задача е да поддържат двигателя с вътрешно горене. Затова обикновено електрическия им двигател се използва, когато автомобилът се движи по инерция, когато спира или когато изчаква.

Пълен хибрид

За разлика от меките хибриди, пълните могат да се задвижват и само от електрическия си мотор, но обхвата на работата му е най-много 3 километра и то при шофиране при ниски скорости.

Plug - in хибрид

Както споменахме малко по-горе, този вид хибридни превозни средства разполагат с по-големи батерии. Това им осигурява предимството да могат да изминават до 80 километра само на електричество.


Къде и как се зареждат хибридните автомобили?


Стандартни хибриди

Електрическите двигатели на стандартните хибриди (леките и пълните) се зареждат при работата на конвенционалния двигател. Обикновено за зареждане на батерията се използва технологията за регресивно спиране.

Тя възстановява енергията, която обикновено се губи по време на спиране или движение на автомобила по инерция. Регресивното спиране използва движението на колелата, за да задвижи двигателя, което от своя страна генерира електричество, което се събира в батерията и я зарежда.


Plug - in хибриди

Зареждането на батерията на хибридните плъгин автомобили става единствено като автомобила се включи с кабел към някоя зарядна станция.

Зареждането може да бъде извършено и у дома, но времето за зареждане в домашни условия е доста, затова повечето собственици на Plug - in автомобили предпочитат да използват обществени зарядни станции. Такива вече има на доста места в Европа. Не липсват и у нас.

Източник снимка:unsplash.com

 

Струва ли си покупката на хибриден автомобил - плюсове и недостатъци

През последните години автомобилите с хибридна технология станаха доста популярни и това съвсем не е без причина. Потребителите ги избират заради някой от техните предимства.

 

Екологичност и икономия на гориво

Едни от най-големите им плюсове пред конвенционалните МПС - та е, че намаляват вредните емисии от CO2 значително, което ги прави екологично по-чисти превозни средства. Освен това хибридите разполагат с два двигателя, което намалява разхода на гориво и пести енергия.


Финансови ползи

За да насърчат покупката на екологични превозни средства много страни в света предлагат допълнителни стимули при покупката на хибридни превозни средства.


По-малко тегло

Хибридните превозни средства се произвеждат от по-леки материали и разполагат с по-малки двигатели, което ги прави по-маневрени и приятни за управление.


По-малки двигатели

Бензиновите мотори, които хибридите използват са по-малки, леки и високоефективни. Това прави този вид автомобили по-леки, пъргави и изключително икономични като разход на гориво.


По-висока препродажна стойност

С непрекъснатото покачване на горивата, все повече хора търсят да закупят хибрид. Затова и цената на този вид автомобили не намалява с времето, а напротив. Така след време, ако решите да продадете вашия автомобил, за да закупите по-нова и екологична версия, спокойно можете да го продадете на много добра цена.

Източник снимка:unsplash.com

Разбира се, като всяко друго нещо на този свят и хибридите имат някой недостатъци.

По-малко мощност

Както вече стана ясно, хибридите са с два двигателя. Термичният, който е и основен източник на енергия е по-малък в сравнение с двигателя, с който разполагат стандартните МПС - та.

Това на практика му пречи да развие по-голяма мощност. Затова автомобилите с хибридна технология са подходящи повече за шофиране из града, но не и за дълъг път или ускорение и развиване на високи скорости.

По-висока цена

Един от големите минуси на хибридите е, че все още държат по-висока цена в сравнение със стандартните автомобили с един двигател. Но този недостатък лесно може да бъде поправен, ако желаещите да си закупят хибрид се възползват от финансовите облекчения, за които ви споменахме малко по-горе.

По-високи разходи за поддръжка

Наличието на двоен двигател, както и непрекъснатото усъвършенстване на технологията затрудняват механиците при ремонта на автомобила, а това съответно увеличава разходите по поддръжката и ремонта на МПС - то.

Смяната на батерията излиза скъпо

Въпреки, че смяна на батерия се налага изключително рядко, ако все пак такава се наложи, цените им са доста високи.

Малко по-лошо управление

Тъй като разполагат с два двигателя, което добавя тегло и изисква място, производителите намаляват теглото на бензиновия мотор и батерията, но това води до по-малка опора в окачването и каросерията. Което на практика води до малко по-лошо управление на автомобила.