loader

Как работи и как се сменя воден радиатор на автомобил?

Охладителната система на автомобила се състои от много и различни компоненти, сред които водна помпа, термостат, маркучи, вентилатор, охладителна течност (антифриз) и воден радиатор.

Водния радиатор е най-важния компонент от охладителната система на колата

Източник снимка:pixabay.com


AnchorКакво представлява радиатора и как работи?

Най-общо казано, водния радиатор на автомобила е вид топлообменник. Той работи на принципа на конвенцията и има за основна задача да отстранява топлината, която се генерира от двигателя.

Процесът започва, когато термостатът в предната част на двигателя открие излишна топлина, която трябва да бъде отстранена. Щом се случи това, радиатора освобождава охлаждащата течност (антифриз), която преминава през маркучите на охлаждащата система и се отправя  към двигателя, за да абсорбира тази топлина.

След като течността поеме излишната топлина се връща към радиатора, който издухва въздух през нея, за да я охлади, изхвърляйки горещия въздух извън автомобила.

Автомобилният радиатор е вид топлообменник

Източник снимка:pixabay.com


AnchorКъде е разположен радиатора?

Обикновено този важен елемент от охладителната система се намира под предния капак на колата, близо и пред двигателя, тъй като както споменахме работата му е да поддържа двигателя охладен и да го предпазва от прегряване.

Добре е да знаете обаче, че има някой модели и марки автомобили като Volkswagen Beetle например, при които двигателя и съответно радиаторът се намират в задната част на автомобила.


AnchorОт какви компоненти се състои?

Има няколко основни елемента, които изграждат радиатора и всеки един от тях играя важна роля в процеса на охлаждане.


AnchorЯдро

Това е най-големият и важен компонент от водния радиатор на автомобила. Представлява голям метален блок със серпентина, през която преминава студен поток въздух. Тоест, ядрото е мястото, на което горещата охладителна течност (антифриза) отделя топлината и се охлажда до работна температура, преди отново да навлезе в двигателя.


AnchorКапачка за налягане

Този компонент се грижи течността, която циркулира да остане под налягане, за да се предотврати кипенето ѝ.


AnchorВходящи и изходящи резервоари

Те помагат на радиатора да премести охлаждащата течност от горещите части на двигателя към радиатора. Казано иначе, горещата течност изтича от двигателя през входния резервоар и след като се охлади излиза през изходящия резервоар и се връща отново в двигателя.


AnchorРадиаторни маркучи

Както и сами се досещате, по тези маркучи циркулира охладителната течност.

Елементите на радиатора са: ядро, маркучи, капачка за налягане и други

Източник снимка: bg.wikipedia.org


AnchorПризнаци, които показват, че радиатора е повреден

Радиаторите са доста издръжливи компоненти, но не са вечни и след време някой от елементите им започват да се износват.

Има няколко основни признака, по които можете да познаете, че вашият воден радиатор има проблем и се нуждае от вашето внимание:

  • Изтичане на охладителна течност - Ако забележите петна от течност на асфалта, когато автомобилът е паркиран или ако ви направи впечатление, че доливате антифриз много по-често отпреди, най-вероятно радиатора ви е пукнат.
  • Тъмна охлаждаща течност или утайка - Течността за охлаждане обикновено е с рядка консистенция и е оцветена в жълто или зелено. Ръждата и отломките от повреден радиатор могат да причинят замърсяване на течността и тя да промени цвета си на ръждив или тъмен. Освен това може да се сгъсти, което да попречи на охлаждането на двигателя.
  • Прегряване - Ако автомобилът ви започне често да прегрява, това е много ясен признак, че имате проблем с радиатора, който не може да охлажда добре двигателя и няма как да поддържа нормалната му работна температура.

Най-често срещаните признаци за проблем с радиатора са прегряване и теч

Източник снимка: unsplash.com


AnchorКога сменя воден радиатор?

Много от повредите на този компонент от охладителната система на автомобила се дължат на корозия, която причинява вътрешни запушвания или течове, което от своя страна води до прегряване на двигателя.

В този ред на мисли, ако докато шофирате забележите, че температурата на двигателя бързо се покачва или ако установите, че има изтичане на антифриз (цветът на който е тъмно ръждив или кафяв), най-вероятно е време да помислите за смяна на радиатора.


AnchorКак се сменя радиатор на автомобил?

Относно смяната на компонента, то тя може да бъде както сравнително бърза и лесна, така и доста трудоемка. Всичко зависи както от уменията ви, така и от модела и марката автомобил.


AnchorСтъпка 1

Подгответе подходяща работна зона и се оборудвайте с необходимите инструменти за извършването на смяната. Ще са ви необходими крик за повдигане, дренажен съд, чисти кърпи или парцали, базови инструменти за ремонтни дейности.


AnchorСтъпка 2

Повдигнете превозното средство като използвате крик, уверете се, че двигателят е напълно изстинал и изключете батерията, преди да продължите.


AnchorСтъпка 3

Преди да смените целия радиатор отделете малко от времето си, за да извършите преглед на цялата охладителна система. Проверете капачката на радиатора (или преливника), огледайте ремъците и маркучите за спуквания, водната помпа, перките на вентилатора и не забравяйте да погледнете термостата. Ако някой от тези елементи има проблем - сменете го.

Сложността на смяната на радиатора зависи от модела автомобил

Източник снимка:pixabay.com

AnchorСтъпка 4

Източете радиатора. Можете да го направите или като свалите долния маркуч, или като отворите дренажната тапа (вентила). Използвайте дренажен съд, в който да съберете цялата течност.


AnchorСтъпка 5

След като източите напълно течността е време да отстраните радиатора. За целта трябва да отстраните всички маркучи, скоби и болтове.

Самото премахване на охладителния елемент в зависимост от автомобила се извършва или с повдигане и изваждане от превозното средство или се отстранява отдолу.


AnchorСтъпка 6

Монтирайте новия радиатор и налейте нова охладителна течност (антифриз).


AnchorСтъпка 7

Обезвъздушете охладителната система. Това се налага, тъй като ако в системата е останал въздух, това може да причини прегряване и да намали мощността на двигателя.

Обезвъздушаването става според модела и марката автомобил, затова ви съветваме, преди да се пробвате да се консултирате с ръководството на вашето превозно средство, за да сте сигурни както да го направите по най-правилния начин.


AnchorСтъпка 8

На финала и за да сте сигурни, че сте се справили добре със смяната на радиатора  добре да запалите колата и да я оставите да работи на празен ход 10 - 20 минути, за да се уверите, че няма прегряване на двигателя, нито течове някъде по веригата.


AnchorНяколко допълнителни съвета

Никога не отвивайте капачката на радиатора, докато двигателят е горещ. Казваме го, тъй като течността, която циркулира в компонента по време на движение на автомобила е не само под налягане, но е и много гореща.

И ако се опитате да отвиете капачката преди течността да се е охладила достатъчно тя ще излезе под налягане и вероятността да се изгорите е много голяма.

Не отваряйте капачката преди двигателя да е изстинал

Източник снимка:philkotse.com

За да предпазите радиатора от замърсяване, корозия и ръжда е добре да го промивате и сменяте антифриза на всеки изминати 100 000 мили или на всеки 5 години (което от двете настъпи първо).